free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Exponált műélvezet

Borsa         Címkék: beszámoló, fotó, próba, színdarab, tánc 0 hozzászólás

Bármennyire is szeretnénk, mi, hétköznapi emberek nem készíthetünk fotókat a nézőtérről egy színdarab vagy táncelőadás közben. Ez csak az arra hivatottaknak engedett. Fotóspróbán jártunk.

Egy előadás életében a bemutató napja fordulópont. A színmű, zenei darab vagy táncelőadás innentől létezik a nagyközönség számára. Biztosan előfordult már mással is, hogy kedve lett volna egy színpadi jelenetet megörökíteni, ám az előadásokon tiltják a fényképezőgépek, videokamerák használatát. Teljesen normális, hogy nézőként szívesebben koncentrálunk arra, ami a színpadon zajlik, mintsem egy gép kattanására. Nagyon okos emberek ezért találták ki a fotóspróbát: nem zavarják az előadást, és jót tesz a darab píárjának is.

Nézegess képeket!

A nyúzott, az a fotós

A szerkesztőség fotósához jut el először a hír, hogy fotóspróba lesz a Trafóban. Akár az előadás jövője is múlhat egy-egy ilyen előadáson, ezért azt a feladatot kapod, hogy vegyél részt rajta és "ne fotósként" figyeld meg, hogyan zajlik a bemutató előtti főpróba. Az épület előtt álldogálva azon filózol, hogy vajon más fotós is belefut-e az összes piros lámpába vagy csak a tiednek van ilyen pechje. A várakozás közben legalább megfigyelheted, hogy kik érkeznek az előadásra. Háromféle embert tudsz megkülönböztetni.

A kissé nyúzott arcú fotósokat nem nehéz felismerni: szinte mindegyikük hóna alól egy méteres állvány figyel, oldalukon pedig egy hatalmas táska lóg. Aztán ott vannak a táncosok, akik kifelé álló lábfejekkel, lelkesen sietnek a bejárat felé. Az utolsó pillanatokban is a részleteken jár az agyuk, a beszélgetések témája a jelmez és hasonló, az előadás szerves részét képező dolog. Izgatottságuk egy pillanatra rád is átragad. A harmadik csoportba tartozol te magad és mindazok, akik az első kettőbe nem fértek bele. Barátok, kollégák és az amatőr táncimádók. Szép lassan mindenki megérkezik a terembe. Legnagyobb megkönnyebbülésedre valóban mindenki, tehát a kicsit késve érkező fotós kollégával már te is a székek felé baktatsz. Ő meglepődik a viszonylag népes nézősereg láttán, neked pedig nincs viszonyítási alapod. Az első sorokat feltöltik a fotósok; a földön ülve, hatalmas objektívek fölé hajolva, állványokkal és egyéb kütyükkel felszerelve várják az előadást.

A Lendülj bele! sorozat keretén belül rendezték meg az Inspiráció - Kísérletezők Estje című előadást április elején a Trafóban. A programsorozat idei koreográfusai és előadásaiMurányi Zsófia: Az Ismeretlen kutatásaRéti Anna: KártyavárGergely Attila: Gyöngyszemek... A tű fokán... valamint Jurij Konjar (SLO): Phraseology of freestyleMi ennek az előadásnak a fotóspróbáján jártunk. A harmadik sor közepén éppen sikerül elhelyezkedned, amikor egy fiatal srác elhadarja a menetrendet, de olyan gyorsan, hogy a művek címét és előadóját csak akkor van esélyed megjegyezni, ha már egyébként is tudtad. Annyit mindenesetre felfogsz, hogy négy darabból áll az előadás és ahol szünet lenne, ott akár a helyeden is maradhatsz. Megpróbálnál jegyzetelni, de mire megtalálod a tollat, addigra vaksötétbe borul a terem. Ez nem is neked jelent óriási problémát, hanem a melletted üllő fotósnak, ugyanis ha nem kattintásra készen várja az első perceket, és nem gyakorolt éjszakánként az ágyában hasonló alkalmakra készülve, akkor minden kézügyességére szüksége van, hogy az objektívet a helyére illessze. A fotós főpróba nem egyenértékű a nyilvános főpróbával. Itt nem értékesítenek jegyeket, és a híre is csak sajtós körökben terjed. Így általában a nézősereg sem túl népes: fotósok, belső emberek, kollégák és esetleg a fellépők barátai alkotják. Viszont, ha valaki elég szemfüles, gyakorlatilag csak pókerarc kérdése a bemenetel.

Szürreális frász monoton kattogásban

Mire sikerül bekattintania, addigra neked is eszedbe jut, hogy a lenémított mobiloddal simán világíthattál volna neki. Nincs időd a mentegetőzésre, mert próbálod feldolgozni az eléd táruló látványt. Hatalmas férfialak leple alól női karok és lábak törnek elő minden irányban. A zenétől eleve frászt kapsz, és a látvány sem nyugtat meg. Mielőtt teljesen a hatása alá kerülnél, a körülötted lévő fényképezőgépek apró kis tükreinek kattogása kizökkent. Most hálás vagy érte, hiszen egyszeriben a szürreális vízió a te szemeid előtt is fotózható koreográfiává változik.

[PAGEBREAK]

A második rész kezdetén fellélegzel. Kicsit várni kell ugyan, de bemondják, hogy a talajra került olajat takarítják éppen. Azt nem tudod, hogy mikor kerülhetett oda olaj - hetekre rá sem tudod -, de nem is fontos, inkább felkészülsz az újabb felvonásra. Fiatal táncosok előadásában látsz egy kicsit iskolás, de az első után mindenképpen megkönnyebbülést hozó darabot. Most legalább világos van, és mivel a tánc nem köti le a figyelmed, alkalmad van megfigyelni a nézősereget. Peched van, mert az iskolás előadásmód nem hat túl kreatívan a körülötted ülőkre sem: kevesebb vaku villan és a kattogás is alábbhagy. Sokkal inkább a megfontolt, az alkalmat és lehetőséget kereső fényképezés uralja az elkövetkezendő perceket.

Magyarországon Escher Károly nevéhez köthetjük a színházi fotózás fogalmát - tudtuk meg a kecskeméti Magyar Fotográfusok Háza egyik munkatársától. Escher Károly, a Film- Színház-Irodalom fotóriportereként, már a 20-as évek végén készített beállított képeket a színészekről díszletekről és a jelmezekről. A ma ismert színházi fényképekhez hasonlókat pedig a 60-as évektől fotóztak hazánkban.

Megkönnyebbülést hozó végjáték

A szünetet kihagyod, mintha azzal meggyorsíthatnád az előadást. A további két táncmű már igazán ínyedre való. Az elsőben hihetetlenül izmos testű, profi előadók mutatnak be számodra kissé idegen, de nagyon jól fotózható koreográfiát. Csak az utolsó felvonásig gondolod, hogy jól fotózható. Ekkor ugyanis két művészeti ág kapcsolódik egybe: a költészet és a tánc, és a fotósok fellélegeznek: ez az igazán nekik való. Csak egyetérteni tudsz, hiszen nem csak a történet miatt követhető és érthető az előadás, hanem a fény-árnyék hatásnak, a hangsúlyoknak és a kontúroknak is köszönhető. Ez az a pont, amikor a laikus néző és a fotós ízlése egymásra talál. Az időközben felére csökkent közönség is elégedett moraj közepette hagyja el végén a termet.

A két óra alatt fotósunk körülbelül 150-200 képet készített. A teremben ránézésre körülbelül 15 fotós tartózkodott, és ha hasonló sebességgel kattogtatták masinájukat, akkor szerény számításaink szerint mintegy 2300-2500 kép készült erről az előadásról. Ezekből a legjobbat persze nálunk láthatjátok.

Egy műről akkor tudunk hiteles képet nyújtani, ha az egészet látjuk és átéljük. Nem minden előadást szeretnénk fotós próbán végignézni, de egy-kettőre kifejezetten érdekes bepillantani. Elvont, kortárs táncnál határozottan ajánlott ez a légkör, a gépek zaja legalább néha-néha kivon a sokkoló hatás alól. Ami pedig tetszik, leköt annyira, hogy úgysem figyelsz a melletted ülőre. A fotós főpróba pont megfelel annak, amire való. Ez mindenkinek főpróba, de az itt megörökített pillanatképek döntik el, hogy elmegyünk az előadásra vagy sem. Mi nem megyünk el.

 


Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Megszületett...

A zeneiparnak új hercegnője lett: Beyonce és Jay-Z hétvégén világra jött kislányát máris mindenki imádja.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés