free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

A tárgyak újra felosztása

        Címkék: Nincs címke megadva 0 hozzászólás

Ha már megvettük a kilencedik szoknyánkat is, és az eggyel jobb telefont, akkor kezdjünk végre gondolkodni azon, hogy mi lesz a sorsa ezeknek a tárgyaknak, ha már nem kellenek majd. Megoldások.

Ismét itt az ideje a rendes évi lomtalanításnak. Heteken keresztül felváltva önti el a szemétre szánt holmi a főváros kerületeit. Az utcán hevernek a tavaly előtti ruhák, a nagyi fényképalbuma, féllábú bútorok, míves csillárok, töméntelen gyerekjáték. Hivatásos lomtalanítok, holmi-elszállítók járják ilyenkor az utcákat és viszik, ami számukra hasznosítható, eladható. Ami nekem szemét, megutált, megunt tárgy, az másnak kincs. A kidobott holmik mennyisége évről évre növekszik, mert évről évre többet vásárolunk. Muszáj elgondolkodnunk azon, mi legyen a feleslegessé vált tárgyak sorsa, felelősséget kell vállalnuk mértéktelen felhalmozásunk következményeiért. Körülnéztünk és ötleteket gyűjtöttünk, hogy más társadalmak hogyan oldják meg ezt a problémát.Gazdagok vagyunk!Néhány évvel ezelőtt a fogyasztói társadalom fogalmát a nálunk gazdagabb országokra használtuk. Ezek az idők elmúltak, most már mi is fogyasztóvá váltunk, társadalmunk egyre inkább felsorakozik azon országok mögé, akiket eddig fogyasztóként emlegettünk. Magyarország jelen pillanatban a világ ötvenhatodik leggazdagabb országa és évről évre egyre több fogyasztási cikket vásárolunk. Feltételezhető, hogy ezeknek jó részét feleslegesen, hirtelen ötletből, szükség nélkül vásároltuk. Ennek megfelelően évről évre hajítjuk ki a nélkülözhetővé vált, helyet foglaló holmikat.

Indokolatlanul sok

A bőség zavaraNe feledkezzünk meg az élelmiszerekről sem. Mindenki őszintén gondolja át, hogy mennyi ennivaló megy pocsékba a vacsoraasztalról, mennyi büdösödik meg hűtőszekrényben. Amikor nálunk ez kezdett tarthatatlanná válni, mert még nem tanultam meg, hogy miből mennyit érdemes venni, egyszer a hűtőselejtezésnél összeadtam, hogy mennyit ér, a kukában landolt ennivaló. Nem merem megmondani mennyi volt, de sok. Indokolatlanul sok. Lassan nálunk is valóság lesz a bőség zavara, mint mondjuk Franciaországban, és Angliában, ahol a közértekben annyiféle termékcsalád és termék kelleti magát a polcokon, hogy nincs az a különleges igény, amit ne tudnának kielégíteni. Az igényszint mesterséges emeléséről később beszéljünk, most vegyük inkább a szemét mennyiségét. Az a fóliacsomag, amibe kettő, vagy négy szelet szalámit csomagolnak, pont akkora, mint amibe tizet. Az a krémsajtos tégely, amit még egy papírdobozba is beraknak, nem lesz nagyobb, csak látványosabb. És dupla szemetet termel. Egyébként minden fejlett országban probléma a szemétlerakók, -égetők építése a lakossági tiltakozások miatt.Még több kellA fogyasztásra ösztönzés legjellemzőbb trükkje, az igényszint bőséges választék általi mesterséges emelése. Ez igaz az élelmiszerekre, ezért is van annyi elhízott ember Angliában, Kanadában, vagy az Egyesült Államokban, de természetesen igaz az egyéb fogyasztási cikkekre is. Ha sok színes szoknyát látunk az üzletben, akkor több szoknya tetszik meg, több szoknyára fogunk vágyni és előbb utóbb meg is vesszük, akkor is, ha még másik tíz sorakozik a gardróbunkban. Tudom, hogy ez egy női lap, de őszintén kérdem biztos nyolcvan! pár cipőre van szüksége egy nőnek? Ugye erre az a válasz, hogy kelleni nem kell, de nem bírok ellenállni egy szép darabnak. Jó, ez nem jellemző, de mi ez, ha nem extrém fogyasztás? Nem azt mondom, hogy mindenkinek legyen két pár cipője, egy nyári meg egy téli, meg két ruhája ugyanígy, de vajon hova kerülnek a megunt holmijaink? Elgondolkodunk vásárlás után, hogy ha már nem kellenek, akkor mi lesz velük?

Mekkora a lábad nyoma? Az Ökológiai Lábnyom megmutatja, hogy az egyes emberek életmódjukkal a Föld mekkora részét veszik igénybe, hány hektár terület tartja el őket jelenlegi fogyasztási szintjükön. Az ökológiai lábnyomok összehasonlításából kiderül, hogy ha mindenki olyan mértékben fogyasztana (energiát, nyersanyagot, stb.) mint például az USA állampolgárai, akkor a Föld lakosságát ellátandó 6 darab Földre volna szükség. (Forrás: Tudatos Vásárlók Egyesülete)

A tartós fogyasztási cikkek összetétel elől nyugodtan kivehetjük a tartós szót, mert már nincs az a fényképezőgép, telefon, mosógép, ami hosszú évekig kitartana. Elromlik és drágább javíttatni, mint újat venni, nem gyártanak hozzájuk alkatrészeket a csodálatos termékek meg mennek a szemétbe.

[PAGEBREAK]

Mindezt csak azért mondtam el, hogy kezdjünk el gondolkodni. Spekulálni azon, hogy hogyan tovább, mielőtt belefulladunk az egyszerhasználatos fényképezőgépek, aranytűsarkúk, és más hasznavehetetlen tárgyak rengetegébe. A nálunk gazdagabb országok, már küzdenek akkora lelkiismeret-furdalással, hogy kitalálták hogyan lehet hasznosítani legalább egy részét a felesleges tárgyaknak.

Kanada, Anglia, FranciaországKanadában és Angliában jól ismert a garage-sales, amikor a megunt holmikat a ház elé, vagy a garázsba hordva eladja a tulajdonosa. A tulajdonos a környéken hirdeti cédulákon a vásár időpontját, és bizony van, hogy három-négy óra alatt elad mindent, amit kikészített. Ilyenkor szabadulnak a rengeteg kinőtt gyerekruhától, játéktól szezonról szezonra. A franciák persze stílusosabb megoldást választottak. Divattá tették a segélyszervezetek támogatását. Lehet dicsekedni, hogy ki mennyi holmit adott a Máltaiaknak, vagy egyéb társaságnak. Mivel ott még létezik a házmester intézménye, elegánsabb környékeken a gondnok vállalja, hogy a közeli Vöröskereszt, vagy más szeretetszolgálat gyűjtőhelyére viszi az összezsákolt holmikat. Mi lenne, ha megpróbálnánk rávenni a közös képviselőt valami hasonlóra? Jó, ez akkor működik, ha - mint Párizsban - minden kerületben jelen van legalább egy segélyszervezet. Azért néha mi is rászánhatnánk egy kis időt, és bekészítenénk a kocsi csomagtartójába a zsákokat, és elvihetnék valamelyik karitatív szervezet lerakatába.

Próbáld megállni! A környezetvédő és más, fogyasztáskritikus szervezetek minden év novemberének utolsó péntekjén arra kívánják fölhívni a figyelmet, hogy a civilizációnk által diktált túlfogyasztás számtalan káros környezeti és társadalmi következménnyel jár. A reklámok, a fősodrú média által közvetített ideálok, melyek már kiskorunk óta befolyásolják világképünket, arra ösztönöznek, hogy minél több, minél gyorsabban és minél drágábban kielégítendő szükségletünk legyen. (Forrás:Tudatos Vásárlók Egyesülete) Angliában és Kanadában is működik, hogy az egyetemeken a diákszövetségek szervezésével évente egyszer begyűjtik a feleslegessé vált holmikat és egyenesen valamelyik fejlődő országba irányítják. Ez persze komoly logisztikát kíván, de akár Magyarországon is megpróbálhatnák a hallgatói önkormányzatok.

Ha már egyetemAngliában a kollégiumokban és a társasházakban is bevett szokás, hogy a megunt ruhákat, könyveket, tárgyakat szatyorban, vagy dobozban, tisztán, rendezetten kikészítik a portára. Bárki elviheti azt, amiről úgy érzi szüksége van rá. Egyszer majdnem lett így egy citromzöld pólóm, de kicsi volt rám.

Ezekben az országokban egyébként ugyanúgy van lomtalanítás, mint nálunk. Csak nem gondolják azt, hogy minden szemétrevaló kidobandó, mert kezdik sejteni a fogyasztás hátulütőit és ezzel talán egy kicsit könnyítenek a lelkiismeretükön. Arra gondoltam, hogy ha szétnéznénk magunk körül, akkor nem csak a tengernyi felhalmozott tárgyat látnánk, hanem megoldásokat is a tárgyak újra felosztására. A fenti példák mindegyike megvalósítható Magyarországon is. Sőt, ki lehet találni újabbakat, jobbakat, de minél hamarabb, ha kérhetném.

Bene Zsófia

Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Detektív-képző

Ha szeretnénk kideríteni férjünk megcsal-e, jelentkezzünk a Harriet Bond detektív-képző iskolába.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés