free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Lényeges méretek

Borsa         Címkék: eligazodás, lényeges, méret, tan, vásárlás 0 hozzászólás

Ha nem akarunk folyamatos agygörcsökkel vásárolni az interneten, nem árt tudnunk, hogy saját méretünk más-más országokban milyen jelöléssel bír. Elmebaj helyett eligazodás-tan.

Lényeges méretek

Ajánló

A próbafülkeA próbafülkék tervezése külön műfaj. Nívósabb helyeken több tükör is van a fülkében és nappali és parti fény is. Londonban botrány tört ki abból, hogy egy cég olyan tükröket helyezett el a fülkéiben, amelyek karcsúsítottak. Mindent a pénzünkért.

Amióta az eszünket tudjuk, konfekció ruhákat hordunk és többségünk ruhatárának alapját a készen vásárolt darabok képezik. Azzal is tisztában vagyunk, hogy a XVII. századi barokk krinolinokat nem boltban lehetett tucatszámra venni, hanem méretre készített darabok voltak, a földművesek 100% pamut és lenvászon ruháit pedig ügyes kezű asszonyaik varrták otthon. Szóval valahol az eszmélésünk és a krinolin ruha között alakult ki a konfekció ruházat, mai értelemben vett demokratikus rendszere pedig még ennél is fiatalabb.

Ezt már elfelejthetjük

Lázadó dédanyáinkPárizsban a XVIII. század végén nyíltak meg az első készruhát árusító boltok, ahol könnyen konfekciónálható darabokat kínáltak: ingruhákat, díszes köpenyeket, ruhakellékeket (kalap, kesztyű, csipkegallér). A fűzők korában azonban lehetetlen volt konfekciót gyártani, annyira testre szabottak voltak a ruhák. Itt jegyzem meg halleluja, hogy ma már nincs fűzőnk! Inkább két bolttal többet nézek meg egy famerért, de hálát adok lázadó dédanyáimnak, hogy sikerült kidobniuk ezt a rémálmot a mindennapokból. Ahogy lazultak a szabásvonalak, és egyszerűsödtek öltözékeink, egyszerűbb volt olyan ruhákat gyártani, ami több méretre, alkatra felvehető volt.Kezdetben a konfekcióMi persze, akik ebben nőttünk fel, kényelmesnek és divatosnak tartjuk ruháinkat, ám kezdetben a konfekció silány minőségű anyagból készült, ócska szabással, A tömeggyártható ruhákra a városi életforma terjedésével volt szükség, megjelent a városi polgárság, munkásság - ezek volnánk ma mi. Jól öltözött úrinő nem is hordott konfekció ruhát, mert rangon aluli volt - egy ideig. Manapság a legtöbb nagy divatház pret-a-porter kollekciója luxus cikkekként jelenik meg a piacon - úgyhogy, ma már mi is lehetünk úrinők (természetesen azért ehhez nem elég csak öltözködni, akocsis szintű káromkodást és nyílt színi böfögést is illik mellőzni). A konfekció a II. Világháború utáni termékhiány kikényszertítette gyors fejlődésnek, a divat változásának, az uniszex megjelenésének és az ipar racionalizálásának köszönheti mai formáját.Számok születnekA tömegigények kiszolgálására, a többség számára passzoló méretű termékek gyártásához egy átlagolt arányrendszert használ a könnyűipar. Ezt a testmagasság, mellkerület, derékkerület és csípőkerület aránya adja ki. Ezekhez még, a ruhadaraboktól függően, tartoznak egyéb méretek is, például kabátkánál karhossz és háthossz. Sok cég dolgozik (anno a Május 1. Ruhagyár és testvérei is így dolgoztak) több ezer méretvétel összesítéséből született átlaggal. Ez leginkább azoknál a globálisan jelenlévő cégeknél fontos, ahol egyszerre kell a köztudottan kis méreteket igénylő ázsiai és a nagy méreteket igénylő amerikai és európai piacon helytállni.

A konfekcióméretek szerinti szabásmintákat a Müller-féle szerkesztés szerint készítik el, mely alapja a mell-, derék- és csípőkerület. Bőségben a méretek négy centiméterenként változnak, hosszban pedig két centiméterenként. Csak, hogy jobban értsük: a konfekcióban az alap a középarányos testalkat. Ettől eltérő alkatokat is felsorol a ruhaipari kézikönyv: középarányos alacsony (kerülethez viszonyítottan a középarányosnál alacsonyabb), középarányos magas, középarányos karcsú, középarányos molett, hajlott, mély vállú, és magas vállú. Minél nagyobb egy cég, annál fontosabb neki, hogy méretrendszere sokaknak megfeleljen, így nagyobb az esélyünk, hogy találjunk magunkra ruhát. Többen árusítanak már az átlag konfekció méretek mellett magas, alacsony és molett alkatra ruhákat. Ezeket külön szekcióban helyzik el. Mivel ezt az iparágat is a pénz mozgatja, a kisebb piacokon, mint a milyen a hazai is, nem annyire cizellált a kínálat, mint akár már a szomszédos Bécsben.
Itt egyszerű a döntésIdeálok születnekLegtöbb ruhamárkától elvárjuk, hogy divatos legyen, amelynek legtöbbször az az ára, hogy a ruhák az éppen aktuális trendeknek megfelelő alkatra készülnek. Az arányrendszerét minden cég máshogy alakítja ki, de általában elmondható, hogy a méretezés függ a célközönségtől. A ruhás cégek "tervezői ideálokra" terveznek, melyeket a megcélzott fogyasztók szerint lőnek be, a modell alkattól az átlagoson át, az extra méretekig.Ha egy márka fiatal, 17-35 közötti trendkövető nőknek készül, akkor elég valószínű, hogy a fazonok és a méretezés is az aktuális szépségideálhoz közeli alkatúaknak szól majd. Áron Eszter tervező elmondta, hogy a tervezés nevelés is egyben, és a most divatos rövid shortokat nem is készítik el 40-esnél nagyobb méretben, mert a látvány nem lenne esztétikus. A célközönség tudatában a cégek előre meghatározzák a méreteket és a fazonokat. Ha ezt figyelembe vesszük, nem érhet minket nagy csalódás a próbafülkében.A tervezők ideáljai olyannyira fontosak a modellezéskor és szabásminta készítéskor, hogy a nagyobb cégek külön próbamodelleket foglalkoztatnak, akikre elkészülnek a mintadarabok. Ne legyünk vakok, nézzük meg a magazinok oldalain található hírdetéseket és a minden sarkon és házfelújításon látható ponyváról ránk ordító óriásplakátokat: a márkák arcai sok mindent elárulnak a termékekről.[PAGEBREAK]

Az a fránya Gauss-görbeHa az átlaghoz tartozunk, akkor könnyebben találunk magunkra ruhát - feltéve, ha sikerül több ezer másik társunkat megelőzve eljutni az üzletekbe. Az átlagos konfekció méretek átka ugyanis, pont az, hogy átlagos, vagyis sokakra jó. Márkától függően (a korábban már említett ideálok szerint) 36-38-40-es méretek fogynak nálunk a legjobban, ezt az outlet bubusok is jól tudják.Londonban, hej!Londonban egyébként jó odafigyelni, mert én nem vagyok egy nagy darab, de, hogy nekem 36-os farmer kell az több, mint gyanús. A size zero, vagyis a Borsa által is már körül járt anorexia áldozataivá vált modellek miatt kirobbant botrányok még inkább az érdekklődés középpontjába helyezték a méretezést. Több cégnél tendencia, hogy lefelé számozzák a méreteket. Ha amúgy 38-as a méreted, és a 36-os rádmegy, tuti, hogy úgy megörülsz, hogy megveszed és véres kardként fogod mutogatni minden barátnődnek. Az átlagostól eltérő arányokkal rendelkezőknek is megvannak a saját problémáik. A magas, az alacsony, a molett és a hasas alkatúak is szeretének divatosan öltözködni. Ha egy átlagos testalakatúnak okosnak, akkor az átlagostól eltérőnek majdnem szakértőnek, de semmiképpen nem elkeseredettnek kell lennie vásárláskor. A másik oldal Megkérdeztünk nemzetközi és magyar cégeket is, hogyan alakítják ki kínálatukat. Abban közmegegyezés volt, hogy a már említett 36-38-40 méretek fogynak a legjobban a számunkra érdekes márkákból. Tényi Varga Virág elmondta, hogy cégük 32-46-os méretig gyárt modelleket, de hogy milyen méreteket rendelnek az függ a trendektől, a nemzetközi előrejelzésektől, és a hazai piactól. Tapasztalatai szerint a smart basic vonal megy itthon (és egyébként az egész kelet-európai régióban), ami egy kicsit visszafogottabb, alapdarabokból áll.A gondolkodásmód cégenként változik. A magyar Persona például csak 36-40 méretig gyárt, viszont nincs is náluk kereslet a nagyobb méretekre. Sőt, sokszor sértésnek érzik vásárlók, hogy nem 36-os hanem 38-as méretű ruhát kell próbálniuk - de ez ember függő.A külföldi cégek honosítják kínálatukat, ezért fordul elő, hogy amit máshol megtalálsz a boltban, azt itt nem. Sajnos a kereskedők is az átlagra alapoznak. A rizikós termékeket nem tudják bevállalni, és az itthoni piac nem feltétlenül bírja el az extrább modelleket. A kisebb cégek, fiatal desginerek azok, akik bevállalósabbak, de a konfekcióruházatban az átlag a kulcsszó.

A magyar méretezés a belgával és a hollanddal majdnem megegyezik. Az olasztól kettő (olasz 42 = magyar 38), a franciától egy (francia 40 = magyar 38) számmal tér el. Az angolokkal megegyezik, de ott ugye angol számozás van (angol 10 = magyar 38). A szembesülés pillanataA választás Jó lesz tehát, ha hozzászokunk a gondolathoz, hogy a konfekció demokratikus rendszer - a többségnek jó. De ha figyelembe vesszük a korábban leírtakat, akkor tudunk okosan vásárolni. Az egyszerű szabású ruhadarabok, pólók, pulóverek elég könnyen konfekcionálhatók és nehéz mellé nyúlni. A problémák inkább a szabottabb darabokkal vannak - láttuk ennek történeti előképét is. Legyünk rugalmasak. Ha egy márka farmerjai ötből ötször álltak bénán rajtunk, akkor ne verjük ki a hisztit hatodszorra is, mert ez az eredmény kürölbelül sejthető. Keressünk olyan márkákat, ahol általában jók az árusított méretek, és nyugodtan ragaszkodjunk ahhoz a márkához. Minden cég frissíti a kínálatot szezononként, így fogunk tudni újat vásárolni magunknak. Az extra méretekkel rendelkezők nyugodtan bányászkodhatnak az outletekben. Ezenkívül folyamatosan rendelkezésükre állnak lycra és társai - ma már szinte mindenbe keverik ezeket az elaszticizáló anyagokat, így nagyobb az átjárhatóság a méretek között. Az átlagosnál magasabbaknál a kabátokkal és a nadrágokkal van baj, a szoknya elég univerzális. Ők a "tall" kategóriájú ruhákból válogathatnak, illetve a farmeroknál van hosszabb változat.Ezeket a vásárlási trükköket mindenkinek ki kell fejlesztenie a maga alkatára. Ha ezek megvannak, sokkal élvezetesebb lesz a vásárlás és használhatóbb a ruhatárunk.


Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Fenék-tömés

Ha már a fenekünk méretével sem vagyunk elégedettek, mindössze 18 000 forintért miénk lehet egy fenék-tömés.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés