free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Termékeny keveredések

Borsa         Címkék: fajsúlyos, ismertetés, stílusok, termékeny, zene 0 hozzászólás

Zenét mindenki hallgat, de kevesen gondolkodnak róla. A zenei irányzatok, hatások ismerete nem kötelező, de érdekes tudás. Hosszú cikk, fajsúlyos megszólalók, ilyesmire is érdemes időt szánni.

A zene műfajai közt eligazodni a laikus számára igen nehéz. Nyilván mindenki felismeri Bachot és tudja, hogy amit hall, az adott esetben népzene. De a további ismereteket már nem is remélhetjük, ha csak nem ezzel foglalkozunk. Pont ezért álljon itt, a muzsika különböző műfajait képviselő zenészektől némi ismertetés és persze művészi hitvallás a sokszínűségéről, a zenei műfajok keveredéséről. Nem könnyű téma, és persze minden művésznek komoly véleménye van róla, úgyhogy két részben közöljük. Most Pierrot és Szakcsi Lakatos Béla gondolatai következnek, pénteken pedig Palya Bea s DJ. Infragandhi véleményét olvashatjátok.

Pierrot

Vérfrissítő hatások Pierrot: - Jómagam egyáltalán nem tartom különleges, vagy új jelenségnek a műfajok keveredését, és az így létrejövő új műfajokat. Ez a folyamat gyakorlatilag egyidős az alkotók természetes igényével, az újabb és újabb inspirációk keresésével. Az igen gőgös, befolyását inkább kiterjesztő, mint másokét befogadó európai kultúra is képes volt idővel megtanulni,hogy a világ fölfedezésével megismert új szemléletmódok, színek milyen jótékony, vérfrissítő hatással vannak a viszonylag szigorú szabályokra épülő klasszikus zenére. A kereteket feszegető, új területeket kereső szerzők kincset találtak a világ népzenéjében, és egyáltalán nem csodálom, hogy Debussy elámult, amikor először hallott játszani egy jávai gamelánt, majd ez megihlette őt. Persze a klasszikus zenénél mindenhol befolyásolhatóbb a népzene, vagy a népszerű zene. A hódításokkal, vándorlásokkal minden nép magával vitte a saját kultúráját, és megfertőzte vele az új hazájáét. Legendás, ahogy az Amerikába átcipelt európai hagyományok és a fekete rabszolgák afrikai ritmusai keveredtek jazz-é, de ismert az is, ahogy a karibi népek zenéjét a latin és afrikai bevándorlók először soca-vá és calypso-vá alakították, majd később az európai, immáron rockzenei befolyás miként formálta ki a ska-t, majd a reggae-t Jamaikán. S ha már itt tartunk, érdemes megfigyelni a reggae visszahatását napjaink könnyűzenéjére. Hamarosan visszafertőzte a slágerpopot, majd az elektronikus könnyűzenét a dub vonalán, de a ska, erős brit befolyás alatt, így lett divat - ugyanazon néven, de nagyon más attitűddel - a 70-es évek végén, a 80-as évek elején, és nem utolsó sorban szintén a reggae az édesapja a 90-es évek jungle zenéjének (amely később veszített a jamaikai karakterből, mikor drum'n'bass-szé nőtte ki magát).A popzenét azonban nem csak a más műfajok befolyásolták, amióta létezik, hanem a technika fejlődése is. Elég, ha csak arra gondolunk, hogy egyszer csak valaki eljutott odáig, hogy túlvezéreljen egy erősítőt, amibe beledugta a gitárját. No, de hasonlóan markáns változást hozott a 70-es, 80-as években az elektronika térhódítása is, amint mind fejlettebbé, és nem utolsó sorban olcsóbbá, egyre több zenész számára megfizethetővé váltak a szintetizátorok, dobgépek, effekt-berendezések és hasonlók.

Szakcsi Lakatos Béla

A keveredés zenéjeSzakcsi Lakatos Béla: - A huszonegyedik század muzsikája most alakul. Kifejlődött és telítődött a zenei portál, s már nincs tovább. A klasszikus muzsika is elment egy bizonyos irányba és vége. A dzsesszben sem tudunk már újat alkotni, a népzene is véges - és így tovább. Egyedül a popmuzsika fejlődőképes. Ez nagyon friss zenei irányzat, s még nem tudni, merre tart. Persze itt most az igényesebb vonalra gondolok, amit mondjuk Prince, vagy Sting képvisel. Már Bach idejében is voltak tánc-formák. Vagy éppen az operakorszakban beültek a polgárok a nézőtérre, és együtt fütyülték a dallamot. A mai emberek zenéje a pop. Az enyém meg a world music, vagyis a világzene. S most nem arra gondolok, hogy mondjuk egy török csapat fölmegy a színpadra és népzenét játszik, hanem arra, amikor a négy fő zenei irányzat - vagyis a klasszikus zene, a világnépek zenéje, a dzsessz és a popzene - valami módon fúzionál, keveredik egymással. Eljutottunk valameddig, ahonnan nincs hová fejlődni. De ez mindenre érvényes. Ma már a fizika sem megy önmagában a matematika, vagy éppen a kémia nélkül; a tudományok egymásra épülnek, és együtt tudnak továbbfejlődni. Az egymásra utaltság benne van a levegőben. Itt van az internet és a jó értelemben vett globalizáció. Az emberek a földgolyón egységesednek. S lassan talán már nem az fog számítani, hogy ki zsidó, ki roma, ki arab - és még sorolhatnám. A Föld egységesebb lenne, ha nem volnának határok. Csak az egészséges értelemben vett nacionalizmus maradna meg, ami a népek öltözködésére, történelmére, hagyományaira, művészetére, étkezési szokásaira mutatna. A Föld kezd mind egységesebb lenni, s a zene eggyé válni, egybeforrni. Tehát a huszonegyedik század zenéje a keveredés. Annak idején Bartók Béla csatát nyert, mert ő már nyolcvan esztendővel ezelőtt "world musicot" írt. A kortárs zeneszerzők és a klasszikusok műveit is magáévá tette - Bachtól, Strausson és Liszten keresztül, Schönbergig, Stravinskiig. Arra is törekedett, hogy a világ népeinek zenéjét is ugyancsak beolvassza - s ebből kialakította saját nyelvezetét. S még a dzsesszt is belevette!!Csak a popzene hiányzott belőle. Szóval, azért mondom, hogy Bartók csatát nyert, mert ő már a huszonegyedik század zenéjét írta meg.

Folyt.köv.

 


Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Megszületett...

A zeneiparnak új hercegnője lett: Beyonce és Jay-Z hétvégén világra jött kislányát máris mindenki imádja.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés