free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Ne kártyázd el a pénzed!

Vágó Réka         Címkék: hirdetés, nők, pénz, racionális, vásárlás 0 hozzászólás

A vásárlás bajnokai egyértelműen a nők; sokszor emocionális vonalon vezérelve indulnak el egy-egy beszerző körútra. Legyünk racionálisabbak, ne dőljünk be a hirdetéseknek, utána pedig anyagilag.

A Borsa szerkesztőségben is megállapítottuk, hogy igenis, mi nők, szeretünk vásárolni. Van, hogy célirányosan tesszük ezt, de a legnagyobb élvezettel spontán, "csak úgy érzésre" pakoljuk be új szerzeményeinket a kosárba. Nincs az a pénz, amit ne tudnánk elkölteni a fontos, illetve számunkra fontos dolgokra. A női viselkedésnek ezt, a gyűjtögető életmódból is levezetett, genetikailag bizonyított oldalát a reklámokban ki is használják, és az ingyen vásárlás felhőtlen örömével kecsegetetnek a hitelkártya hirdetések. Pedig józanul végiggondolva tudjuk, hogy a vásárlás nincs ingyen, a hitelnek pedig pláne ára van. Azt se felejtsük el azonban, hogy a hitelkártyák okos használatával olajozottan működtethetjük pénzügyeinket.

Nem lesz olcsóbb

Fogyasztás másképpVásárlóként egyre többet találkozunk a hitel szóval. Lakkcipőtől a kis elefántig, szinte bármit hazavihetünk pénz nélkül, mondjuk másfélszeres áron. A lényeg, hogy vásároljunk, forogjon a pénz, pörögjön a gazdaság. A fogyasztás-szociológia egyik alapja lett Campbell 1995-ben forradalminak számító kijelentése, amely szerint a gazdaság megváltozott rendjében már nem a kész termékek keresik vásárlóikat, hanem a kiválasztott és pontosan meghatározott tulajdonságú fogyasztói csoportok számára tudatosan készülnek a termékek. A fogyasztás működteti a gazdaságot, miközben ez a tevékenység, már nem csupán áruvásárlás, hanem szabadidős tevékenység is. Vörös Miklós szociológus egy ttanulmányában leírja, hogy az emberek többsége ma már egyre inkább nem a munkájában találja meg az önkifejezés lehetőségeit, hanem a fogyasztói vágyak megvalósítása közben (szerintem ennek egészen eltorzult élő szobra Paris Hilton). A fogyasztás (vásárlás) nem csupán szükséges tevékenység, hanem a szabadidő eltöltésének módjává vált, sőt, a kreatív gondolkodás megnyilvánulása is egyben. "Alkotó munka" - írja - hiszen komplex tevéknység, mely a fogyasztói vágyak felismerésétől, a preferenciák rendezésén, a fogyasztás megtervezésén, és a megfelelő áru kiválasztásán át a fogyasztás, használat, majd az elhanyagolás és kidobásig tart." Kirándulás a plázábanAz új fajta fogyasztói magatartás és a fogyasztói szokások eredménye a shoppingolással eltöltött hétvégék sora - és az is, hogy én ezt az angol szót "legálisan" leírhatom ide, hisz mindenki érti. Borsa szerkesztőségben rövid beszélgetés alapján gyorsan kiderült, hogy mindegyikünkben lakik egy impulzus-vásárló és egy tudatos-vásárló, de csak az előbbi hozza az említett kielégülést. Van aki kabátra, van aki cipőre, megint más a krémekre bukik. Megnyugodthatunk, ez normális, mondhatni genetikailag öröklött. Egyrészről a nők feladata mindig is a biztos hozamú apró munka, a gyűjtögetés volt, amely ma a bevásárlás formájában van jelen életünkben. Másrészről a férfiak és nők közötti különbségek a fogyasztói szokásokban is megnyilvánulnak; míg a férfiak tömör információ csomagokak preferálják, addig a nők körültekintően, széles körben tájékozódnak vásárlás előtt.

Női hitelkártyákA kettős kommunikáció a reklámokban is megfigyelehető. A nők számára készült reklámok az érzelmekre, érzésekre hatnak - reklámos berekekben azt szokták mondani, hogy amelyik reklámban kisgyerek, kutya vagy esernyő van, az tuti siker. És végre megérkeztek a női hitelkártyák, ami nélkül élni nem tudunk, mert míg a mellettünk élő férfiak utálnak vásárolni, addig a kártyával minden vágyunk teljesül, és Ő - mármint a kártya - mindig kapható a vásárlásra.A kreatív ötletet biztosan díjazták, mert tény, hogy a vásárlással kapcsolatos döntések jelentős részét nők hozzák meg. Szinglik, feleségek, anyák és nagymamák intézik a vásárlások 80%-át, így mi sem egyszerűbb, mint hitelkártyát nyomni a kezükbe különböző zengzetes szlogenek kiséretében, melyek kellőképpen elaltatják azt a gyanakvást, hogy esetleg mégsem lesz annak jó vége, ha az ember előre elkölti a még meg sem keresett pénzét. Az új, női hitelkártyákkal kapcsolatos hirdetések sem éppen a racionalitás felöl közelítik meg a témát, benne van minden pénzügyi adat, ami szükséges a tájékoztatáshoz, de természetesen nem ezek tűnnek legfontosabb üzenetnek. Inkább tűnik információ-értékűnek az, hogy ingyen vásárolsz, bárhol bármikor, mert a kártya azért van, hogy te csak úgy költsd a bank pénzét nyakló nélkül. A végeláthatatlan vásárlások lehetősége könnyen elfeldeteti velünk a hitelkártya-használat lehetséges csapdáit, mert végsősoron ezek ugyanolyan kemény feltételekkel működnek, mint az összes többi kártya, ugyanolyan mértékű a hitelkamat és a THM is. Az egyetlen különbség a termék kommunikációjában, és esetleg a színében van, mert a marketingesek szerint a választható kártyagrafika izgalmas. Szerintem meg nem. [PAGEBREAK]Kártyázzunk!Lehet a hitelkártyát okosan is használni, anélkül, hogy kiszolgáltatott helyzetbe kerülnénk. E témában megkérdeztem két gyakorlott hitelkártya használót, a pontosság kedvéért egy hölgyet és egy urat is.Anikó rutinos hitelkártya használó, 8 éve fizet rendszeresen a plasztik lappal minden kártyaelfogadó helyen, amelyet anno a bank ajánlott neki akkori folyószámlájához. Készpénzt nem is nagyon tart magánál, szerinte ez a kártya legnagyobb előnye, hátránya viszont, hogy figyelni kell, nehogy az ember lánya túlköltekezzen. Elmondta, hogy a bank által megállapított felhasználható hitelkeretet soha nem szokta elkölteni és mindig határidőn belül visszafizeti a tartozást, ezért nem került még olyan helyzetbe, hogy adóssága kamatozzon. Ezt persze kerüli is, mert szerinte csak egyszer csúszik ebbe bele, és akkor nehéz törleszteni.Hasonlóan gondolkodik Gábor is e témában, aki egyébként a bankszakmában dolgozik. Számára a hitelkártya biztonságot jelent, hiszen bármikor előfordulhat váratlan kiadás itthon vagy külföldön. Szintén pozitívumnak tartja, hogy, míg a hitelkártyával vásárol, saját pénze kamatozik a folyószámlán, illetve ha ellopnák kártyáját, akkor csak a hitelkeretig tudják lefosztani. A határideig történő visszafizetést viszont ő is hangsúlyozta, mert egy könnyű kis matek példából jól látható, hogy megéri - 1 000 000 forint éves szinten 40,53%-os THM mellett 1 405 300 forintba kerülhet késedelmes törlesztés esetén. THM -Teljes Hiteldíj Mutató, ez az amiben minden költség benne van (a kamatok, az egyszeri díjak, hitel elbírálati díj például) és a különböző ajánlatok összehasonlítására alkalmas. Havi Hitelkamat - ezt számolják fel, ha csak a kötelező minimális összeg kerül törlesztésre, nem a teljes felhasznált mennyiség.
Nem biztos, hogy van rá pénze Egyre többen kártyáznakItthon még fejlődésben van a hitelkártya szegmens. A Citibank saját felmérések alapján készített becslése szerint 10 éven belül 80%-kal emelkedhet a kártyák száma. Már az elmúlt két évben is robbanásszerű fejlődés volt tapasztalható. Nem lehetetlen, hogy egyszer minket is megtalál a bankunk egy ajánlattal, vagy mi jutunk olyan elhatározásra, hogy hitelkártyát igényelünk. A már kártyát használók véleményéből is kitűnik, hasznos kis műanyag jószág ez, de fedezet nélkül veszélyes költekezni. A magyar fogyasztók többsége nem biztonsági okokból használ hitelkártyát, hanem mert nincs pénze. Valójában úgy kellene tekinteni ezekre a plasztik lapokra, mint rugalmas finanszírozási lehetőségre. Apróbetűs részLegyünk észnél, mert nem feltétlenül a bankok vágnak át bennünket, mi nők amúgy is hajlamosak vagyunk az önáltatásra. Mindegyikőnk vásárolt már 13 990 Ft-os ruhát "csak 13 000 volt, nem tudtam ott hagyni"-ért. A magyarok egyébként, statisztikákkal alátámasztott adatok szerint, viszonylag kevés időt töltenek pénzügyeik intézésével. A reklámok lehetnek megtévesztőek, de amikor saját egzisztenciánkról van szó, legyünk körültekintőek. Olvassunk el mindent, az apró betűs részt is, ahol általában a legfontosabb információk szerepelnek. Gondolom azzal mindenki egyetért, hogy nem a virágminta a legfontosabb a hitelkártyánkban. 


Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Fenék-tömés

Ha már a fenekünk méretével sem vagyunk elégedettek, mindössze 18 000 forintért miénk lehet egy fenék-tömés.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés