free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Termékeny keveredések II.

Borsa         Címkék: ii.rész, irányzatok, termékeny, vélemények, zene 0 hozzászólás

Zenét mindenki hallgat, de kevesen gondolkodnak róla. A zenei irányzatok, hatások ismerete nem kötelező, de érdekes tudás. Hosszú cikk, fajsúlyos megszólalók, ilyesmire is érdemes időt szánni.

A zene műfajai közt eligazodni a laikus számára igen nehéz. Nyilván mindenki felismeri Bachot és tudja, hogy amit hall, az adott esetben népzene. De a további ismereteket már nem is remélhetjük, ha csak nem ezzel foglalkozunk. Pont ezért álljon itt, a muzsika különböző műfajait képviselő zenészektől némi ismertetés és persze művészi hitvallás a sokszínűségéről, a zenei műfajok keveredéséről. Nem könnyű téma, és persze minden művésznek komoly véleménye van róla, úgyhogy két részben közöljük. Az előző részben Pierrot és Szakcsi Lakatos Béla gondolatait olvashattátok el, mos következzen Palya Bea és DJ. Infragandhi véleménye.

Kompjuterizált világunkbanDJ Infragandhi: - Viszolyognék attól, hogy globális, az élet minden területére kivetülő következtetéseket vonjak le, de ahogy az elmúlt évtizedek - vagy évszázad - alatt mindennapi létünkben nélkülözhetetlené váltak a legkülönbözőbb elektronikus gépek, úgy nyilván elkerülhetetlen volt, hogy előbb-utóbb a képzőművészet is használni fogja azokat. Egy kompjuterizált világ művészete aligha lehet hiteles kompjuter nélkül. A zenében úgy a hatvanas-hetvenes évek tájékán volt a nagy elektronikai bumm. Előbb jött az eufória, majd kicsivel később már az első technosoviniszták, akik temettek mindent, amit előttük valaha is történt. A barikád másik oldalán hasonlóan elszánt harcosok hánytak epét a műanyag zene művelőire. Idővel a viszály nagyjából elsimult, és a zenekészítő szerkezeteket is sikerült megtanulni okosan használni. Azóta tartó folyamat a hagyományos hangszeres zene és az elektronika fúziója. A posztmodern óta minden művészeti ágban tetten érhető jelenség a stíluseklektika, a különféle műfajok, irányzatok, trendek közötti határok megszűnése. A mai elektronikus zene is felhasznál mindent, ami tapasztalatként korábban felgyülemlett: komolyzenei ihletésű electro,blues-os dub, szinggel telített hip hop, jazzy drum and bass és afro house most is bőven akad a lemeztáskámban. Electro, dub, hip hop, drum and bass, house máris számos műfaji címkével operáltam, és a sor még hosszasan folytatható: breakbeat, nu school, nu jazz, garage, gabba, techno, trance, downtempo, easy listening, ambient. Akár egy belsős, elitista nyelvezet szókészletének is tűnhet. Gyakorlatilag az is. Dj-k találták ki dj-knek, hogy könnyebben eligazodjanak a lemezboltban. Az elektronikus zenei műfajok közötti különbségek gyakran minimális tempó-beli eltéréseket takarnak. Egy számomra izgalmas dj-szett tucatnyi különféle műfajon kalauzol végig. Történik mindez úgy, hogy ebből a nagyérdemű szinte semmit sem vesz észre. És ez így van jól.

Palya Bea

Hastól hasig Palya Bea: - Az én egész zenélésem, a dalaim, a lemezeim a zenei sokszínűségről szólnak. De talán pont ezért írok most róla nehezebben. Társadalmi, esztétikai tendenciákat nem észlelhetek pontosan, a kortüneteket nem mindig értem, írok hát a magam sokszínűségéről.Kiskorom a magyar népzene bűvöletében telt, és ma nagyon örülök, hogy a zenéhez ez volt a első lépésem. Zene és szöveg. Mindkettő egyformán fontos. A dallam a hajlításainak órákig tartó kagylózása a recsegő felvételekről, aztán áttenni mindezt a magam szájára-szívére. Aztán jöttek a cigány dalok, a bolgár zene. Biztos vagyok benne, hogy számtalan ilyen kíváncsi, fülhegyező kislány van-volt-lesz, mint én voltam. Persze, nem tudom mi történik, ha egy kicsit kanonizáltabb zeneágazatba csöppenek, a klasszikus zenébe például. Kanonizált oktatási rendszer, kanonizált repertoár, kanonizált hallgatók, kanonizált managerek és gázsik. Erről persze nem sokat tudok, de klasszikus zenész ismerőseim közül is a nyitott fülűek, és nyitott szívű, elitizmustól mentes gondolkodásúak jutnak a legmesszebbre. Ma , tizenöt év zenéléssel a hátam mögött,azt érzem, hogy csak most jön el az igazi tanulás ideje, annyira nagy az ismeretlen tartománya. Mivel a mi kis népzenei-világzenei világunkban nincsenek kánonok, világhírt hozó versenyek, egységesített fülű hallgatók, a kritikusok szilárd néhány-párt-rendszere, és ennyi pénz sem, könnyebb volt dolgom: fogtam, és csináltam a magam zenéjét, ahogyan nekem jól esett, azokkal, akiket nagyra tartok, abból, amim volt, mindenekelőtt a szívem. Merthogy a zenének ez a fő értelme, hastól hasig elérni, összekötni, átsegíteni az embert az érzelmi csomópontokon, Istenhez kiáltani, elsiratni, elaltatni… Persze nem, nem is volt könnyű a dolgom, mindezt megcsinálni, sokszínű és kíváncsi lényemet a zenébe belefolyatni…félelmek, bizonytalanságok; egyedülmaradás. Ma már tudom, a zenében is erény lehet a sokszínűség, meg lehet engedni a különböző elemek keverését, ha van mögötte szellemiség, és ha elég munkát fektet bele az ember. Az én egyetlen stabilitásom a mobilitás, férfinak sem igérek mást, a zeném is ilyen. Más, mint a trendek, önmagához képest is mindig változik.Az új lemezemen is bátran használtam a zenei szabad-asszociácókat. Ez egy egyszerű folyamat: hallok valamit, eszembe jut róla valami más. Persze azt a benned lévő zene (és más elemek, szavak, témák) határozzák meg, mi juthat eszedbe. Már a Weöres-lemez is tele volt vele, tulajdonképp az egész egy parafrázis-tanulmány. A négerek akasztásáról szóló hírhedt jazz-standard - Srange fruit - dallamára éneklem a betyárakasztós verset, a témát trombita helyett tárogató játssza. A francia nyelvlecke az Alouette francia gyerekdal nótájára ment rá. Az Akrostichon című vers a szótagszámával és a hangulatával pont stimmelt egy gazdagon díszített ír dallammal.Az új lemezen Lover man - szintén ismert jazz-standard - dallamát széki népdalosan díszítem, a francia chansonrészletet cigányosan megpergetem. A Sometimes I’m happy is hegedűvel és népi furulyával szólal meg. Páratlan ritmusú bolgár dallamra írok időmértékes szöveget. Indiai témára rakom rá a Lovas dal szövegét. Remek zenészeimmel is talán pont ezért hozott össze a sors: hogy ezek a dalok megszülessenek.Eklektikus, és mégis egységes anyag, valami mindig történik, váratlan fordulatok, éles váltások, szöveg és zene, mint két kisgyerek, együtt játszik. Így szeretem, így esett jól, így tartom igaznak. Minden mozdul, mégis teljes a nyugalom.

 


Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Megszületett...

A zeneiparnak új hercegnője lett: Beyonce és Jay-Z hétvégén világra jött kislányát máris mindenki imádja.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés