free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Futár-próba

        Címkék: Nincs címke megadva 0 hozzászólás

Ha a kánikulában meglátunk egy izzadtságtól csurom vizes biciklis futárt, egyértelműen sajnálni kezdjük. Mi biztos nem, ők viszont valamiért bevállalják ezt az embertelen melót. Lányok is.

Múlt héten úgy döntöttünk, itt az ideje folytatni sorozatunkat, amiben nem mindennapi munkát végző nőket mutatunk be. A kánikula annyira kimerített bennünket, hogy még a levegővétel is megerőltetést jelentett számunkra, így egyértelmű volt, hogy egy olyan munkát keresünk, ami több mint emberfeletti a negyven fok körüli hőmérsékletben. Így jutottunk el a biciklis futárokig, azon belül is a női biciklis futárokig. Nekünk eszünk ágában sem lenne biciklis futárnak állni. Nem rónánk Budapest rendkívül jó minőségű útjait hegyre fel és hegyről le egy hatalmas táskával, egy olyan elfogadó közegben, mint a magyar autósok, vagy akár a járókelők társadalma. Pláne nem negyven fokban. Megnéztük, hogy más miért vállalkozik erre, és ha már így tett, hogyan bírja. Ezért megkerestük és végigkövettük Pap Adrienn, a Hajtás Pajtás egyik biciklis futárjának egy munkanapját.

Most éppen kapás van

Nemi aránytalanságViszonylag gyorsan tudtunk időpontot egyeztetni, és ez csak azért volt meglepő, mert a jelenleg legnagyobbnak mondható futárcég mintegy 150 alkalmazottjából körülbelül tíz lány van csak. Akikkel, mint általában minden biciklis futárral, Adrienn jó kapcsolatban van. Mindenesetre Adrienn-nel reggel kilencre beszéltük meg a találkozót a Kolosy térre. Ő mindig azon a környéken dolgozik. Mivel nem tudtuk, hogy vannak futárok, akik csak egy bizonyos területen dolgoznak - az V. és a VI. kerületekben, illetve a III kerületben van ilyen -, ezért kicsit csalódottan vettük tudomásul, hogy mégsem lesz akkora kihívás ez a próba. Egyébként ezeken a részeken nagyon sok a cég egy helyen, ezért szükséges valaki aki csak ott helyben dolgozik és gyorsan be tudja gyűjteni a csomagokat.A találkozásunk utáni első néhány percben megpróbáltuk felmérni, mennyi esélyünk lehet tartani a tempót egy teljes napon át egy futár mellett. Nem sok. Adrienn - futártól mondjuk elvárhatóan - sportos, 24 éves lány, aki már középiskolás kora óta szerette volna kipróbálni a szakmát. Azelőtt triatlonozott, de a főszerep akkor még a futásé volt. Hogy mégis a futárkodás mellett kötött ki, az annak köszönhető, hogy a továbbtanulás gondolatát kicsit jegelve szeretett volna szabadon élni a világban. Ennek három éve, amiből kettőt már ebben a körzetben húzott le.

Nyugis hétfő"Mások nem tolakodtak ezért a posztért, hiszen a többség jobban szeret messzire menni, de én, különösen mostanra már megkedveltem ezt a helyet. A terület ugyan kicsi, a megrendelések száma viszont nagy" - magyarázta Adrienn, aki ilyen módon nem csak, hogy folyamatos mozgásban van, de bizonyos cégekkel állandó kapcsolatban is. Ez azt jelenti, hogy már egy megszokott közegben mozog, és van olyan nap, hogy akár 60-65 csomagért is el kell mennie. "Állandóan kapcsolatban vagyok a diszpécseremmel, ezért jó, ha olyan valaki ül a vonal túl végén, aki már jól ismer és tudja, hogy milyen tempóban dolgozom" - tette hozzá Adrienn. Kérdő pillantásunkra, megmagyarázta, hogy a futárok nem fix bérért dolgoznak, hanem a megrendelések száma után kapnak pénzt.Amíg viszont együtt voltunk, nem sok munka akadt. Fél tíz körül még nem nagyon jött be munka. " Persze, mert sokan nyaralnak. Meg hétfő van, ilyenkor és péntek délután mindig kevesebb a megrendelés" - mondta kissé lehangoltan. Ő a pénzével játszik, mi viszont nem bántuk. Így legalább tudtunk beszélgetni egy kicsit. Rövidesen viszont befutott az első hívás, ami a közvetlen közelünkbe szólt. Két utcasarokkal odébb kellett felvennünk egy csomagot. Gyorsan végeztünk és hamar visszaértünk a "bázisra". Nem tűnt bonyolultnak a dolog, akár nyugdíjas meló is lehetne, gondoltuk.

A bázisonAz üresjáratokban Adrienn általában visszatér a kiindulópontra és ott vár az újabb fuvarra. Amikor egyedül van, könyvet olvas, vagy keresztrejtvényt fejt. Erre viszont csak ritkán kerül sor, mert általában mindig jön egy másik futár, akivel dumálhat. A színe azért nem rossz...Presztízsfutárok és furcsa megrendelők

Adriennnek mindig a körzetében kell maradnia, így azokat a csomagokat, amiket messzire kellett vinni, átpasszolta egy másik futárnak. Csak az volt a dolga, hogy egy a közelben lévő cégnél felvegye a küldeményt és elvigye a Kolosyra. "Csak akkor szállítom én le a megrendelést, ha a körzetben van a célállomás is" - magyarázta. S mint kiderült, ilyenre azért bőven akadt példa: "Előfordult már olyan is, hogy csak azért hívtak ki egy céghez, hogy a második emeletről felvigyem a csomagot a negyedikre. Mert, hogy máshogy néz ki az, ha egy futár viszi el a küldeményt".Ezt hallva nehéz volt eldönteni, hogy sírjunk, vagy nevessünk, de biztosak voltunk benne, hogy valóban vannak olyan cégvezetők, akik azt gondolják, hogy ezen múlik a presztízsük. Persze ez egy futárnak éppen kapóra jön: "Nekem ez csak jó - tette hozzá Adrienn - Kevesebb munka ugyanannyi pénzért".Viszonylag gyorsan teltek az órák, viszont - azon kívül, hogy az emelkedőkön, Adriennhez képest, jócskán lemaradtunk - nem történt semmi izgalmas. Nem szólt be egy autós sem, még az utcai melósok is csak néztek, de megjegyzést nem tettek. Nem volt felpaprikázott megrendelő, vagy valamilyen kétes megítélésű csomag. Nem így képzeltük. "Ez persze nincs mindig így - emlékezett vissza Adri egy december 22-ei esetre - Volt, hogy egy megrendelő tíz darab bedobozolt torta kézbesítéséhez kért biciklis futárt. Amiből persze csak egyet tudtam bevállalni."A sztorinak ezen a pontján magunk elénk képzeltük azt a nőt, akinek volt annyi ikúja, hogy azt gondolta, a biciklivel el tudnak vinni tíz darab tortát. És, hogy teljes legyen a történet, még hozzátartozott az is, hogy a megadott címen viszont, már senkit sem talált: "A megrendelő irodájában pedig már nem vették fel a telefont. Ott álltam egy tortával a kezemben, két nappal Szenteste előtt." Végül másfél órás várakozás után, lepasszolhatta a tortát egy taxis futárnak, aki már tudta, hogy hová kell azt vinni, és csak ezután mehetett haza.

AnyagiakMióta a futárok is be vannak jelentve, a fuvardíj egy része a bruttó fizetésük. A betegbiztosítás benne van a bérben és ezen felül balesetbiztosítást is kötnek rájuk. A vizítdíjat viszont nekik is ki kell fizetni. Ha a járműnek lesz baja egy balesetnél, a cég a kár 90 százalékáig besegít, a többi az önrész. Veszélyes parkolókAzt gondoltuk, hogy az ilyen jellegű munkánál sok inzultus éri az embert. Tévedtünk. Nem csak ez a nap, de általában is eseménymentes ilyen szempontból Adrienn élete. Ezt persze, ha más nem is, de a családja, és - az egyébként szintén futár - barátja valószínűleg nem bánja. "Akadnak néha bunkó sofőrök, akik direkt betesznek nekünk, és a pesti utcák is kiszámíthatatlanok. Egy kiadós eső után, nem nagyon tudod, hogy mire számíthatsz egy pocsolya alatt - magyarázta Adrienn, majd hamiskás mosollyal azért azt is hozzátette - A futárokat sem kell azért félteni. Néha ők is hajmeresztően tudnak közlekedni. Egy futár nem akkor áll meg például, ha piros a lámpa, hanem akkor, amikor kocsi jön." Igen, ezt már nekünk is volt szerencsénk megtapasztalni. A futárvilág Ez egy viszonylag szűk kör, ahol majdnem mindenki ismer mindenkit. Így tulajdonképpen mindig akad valaki, akivel a hétköznapi gondokat Adrienn megbeszélheti. Otthon futár barátjával, vagy a központban a többiekkel. Ráadásul a diszpécserekkel is állandóan telefonos kapcsolatban van, így nekik is egyből tud szólni, ha a munkavégzés közben valami baj van.

A beszólásokon viszont Adrienn, állítása szerint legalább is, nem nagyon húzza fel magát. "Igyekszem meg sem hallani ezeket, de ha mégis, akkor hamar megnyugtatom magam. Ilyenkor a fiúk is azt mondják, hogy ezen nincs értelme idegeskednem". Neki el is hittük, hogy sikerül magát lenyugtatnia, hiszen egész lénye kiegyensúlyozottságot árasztott. Mi tuti, hogy idegbajnokként közlekednénk a fővárosi dugókban.

[PAGEBREAK]

Ha a különösebb atrocitások miatt nem is kell a családnak vagy a barátjának aggódniuk, a balesetek miatt azért főhet a fejük. Adrienn szerint bármit is gondolunk, a parkoló autók az egyik legveszélyesebbek. "Sokan nem néznek körbe, csak kivágják az ajtót. Te meg átzuhansz rajta. Néhányszor már előfordult, ezért már minden ajtókattintásra figyelek". Mi már ennek sem örülnénk, Adrienn viszont szokatlanul lazán kezelte a dolgot. Mint, ahogy azt is, hogy néhányszor már elütötték. "Nem lett semmi komolyabb bajom, csak egy kis agyrázkódás és kész".

Menő futárságA nehézségek ellenére is, Adrienn szavaiból úgy tűnik, hogy menő futárnak lenni: "Amikor megtudják, hogy mivel foglalkozom, a suliban, vagy bárhol máshol, először meglepődnek, de utána szinte mindenki elkezd kérdezősködni. Először persze még saját magamnak is kihívás volt ez a munka, de aztán belejöttem". Ahogy hallgattuk, eszünkbe jutott, hogy néhány órával korábban az öltözékek kapcsán Adrienn legfőképp a bukósisak kötelező használatát említette: "A futárok között sok az életművész, és sokféle öltözékben láthatjuk őket, az egyetlen megkötés a sisak és a futártáska használata". Persze alapkitétel a tisztaság is, és a fiúk nem lehetnek ujjatlan felsőben, de ezek talán érthető elvárások. Cserében viszont, futárként, viszonylag laza munkánk van, ráadásul az alakunkat sem kell különösebben karban tartanunk mellette. Legalább is, mi, ezt gondoltuk. Vissza a Kolosyra A bicaj nem elégAdrienn szavaiból viszont kiderült, hogy még egy ilyen állás mellett is szükségünk lehet edzőteremre. "A szervezet nagyon hamar hozzászokik a bicajozáshoz. S mivel én hízásra hajlamos vagyok - ezt ránézésre meg nem mondtuk volna - figyelnem kell arra, hogy más típusú mozgást is végezzek. Ezért futni és tornázni is szoktam". Nekünk mindenesetre ez a mozgás - az állandó emelkedők - is épp elég volt ahhoz, hogy kifáradjunk. Adrienn viszont nyugodtan kerekezett, mint akinek fel sem tűnik, hogy bármit is változott a szintkülönbség.Ami viszont a szintkülönbségnél is kellemetlenebb volt, az az izzadság. Adrienn három liter vizet megiszik naponta, most is folyamatosan ivott: "Még vécére sem kell mennem, mert folyamatosan kiizzadom a folyadékot. Délben pedig általában megiszom egy energiaitalt, hogy a sók ne távozzanak". Piros napok Mivel nem mindenki éli meg olyan könnyen a menstruáció időszakát mint Adrienn, a Hajtás Pajtás úgynevezett Piros Napokat iktatott be. A lányok, ha gondjuk van, bármikor betelefonálhatnak és aznap nem kell menniük. Ez a rendszer bevált, és a cég szerint a lányok sem élnek vissza a lehetőséggel.Azért mi nem zártuk le ilyen gyorsan a mosdókérdést, egyrészt mert nehezünkre esett elhinni,hogy három liter vizet csak úgy simán ki lehet izzadni, és mert nekünk nőknek ugye - mikor menstruálunk - más célból is szükségünk van a mellékhelyiségre. "Ezt meg tudom oldani a központban, vagy ha úgy adódik az irodaházakban. Amúgy is szerencsés vagyok ilyen téren, mert gyakorlatilag szinte meg sem érzem ezt az időszakot." Nekünk pedig eszünkbe jutottak azok, akik állandó görcsökkel küszködnek. Ők valószínűleg nem mennének biciklis futárnak.
Ez is munka"Összességében a futárság is csak egy munka, amit mindenki elsősorban a pénzért csinál, de ez persze nem egy nyugdíjas állás - vélte Adrienn - Van, aki már tíz éve futárkodik, de hosszú távon, nem túl egészséges, már csak a szmog és a sérülések miatt sem. Nekem is állandóan fáj a térdem." Inni igen, enni viszont nem nagyon láttuk Adriennt: "Ha úgy adódik, csak veszek valamit, amit akár félbe is hagyhatok és bedobhatom a hátizsákba, ha hívásom van. De ebben a hőségben nem is nagyon kívánom az ételt". Ha az éhség részével nem is, a hőséggel egyetértettünk. Nekünk már kezdett felforrni az agyvizünk, de mivel bejött egy újabb hívás, indulnunk kellett. Ez volt az a pont, amikor mi legszívesebben oldalra hajítottuk volna bringákat és beültünk volna mondjuk egy fa árnyékába. Ő még nem szállhat leA futárság csak parkolópályaAdrienn viszont, bár nem tartja magát bicajmániásnak, még kirándulásokra is szívesen jár bringával a többi futárral. Bár legalább a suliba - mert az elmúlt évben mégis belevágott a továbbtanulásba - BKV-n jár. Ilyenkor viszont szívesen öltözik nőiesebben, magassarkúba is szívesen bújik olykor, de szoknyát azért így sem hord. Azt nem gondolja persze, hogy futárként tölti majd le az életét: "A főiskola mellett még oké, de azt nem hiszem, hogy a családomat ebből tartanám majd el. Kommunikáció szakos vagyok, a későbbiekben pr területen szeretnék dolgozni". Kapcsolati tőke kiépítésére mindenesetre a futárság nem rossz munka, gondoltuk, hiszen akár a karrierépítés első lépcsőfokának is felfogható.Ennyi elég voltBár nem volt rossz belekóstolni a futárkodásba, de egy újabb fuvar után feladtuk a dolgot, és elbúcsúztunk. Dél múlt néhány perccel. Adriennre még ötórás munka várt. Nekünk viszont baromi melegünk volt, éhesek és nyúzottak voltunk. Egy húzósabb napon pedig minden bizonnyal teljesen kikészültünk volna. Ami a bicajozást illeti, ezentúl arra talán még rávesszük magunkat, hogy munkába azon járjunk, de munkánként bármennyire is laza és szabadságérzést sugalló a futárság biztos, hogy nem választjuk.

Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Detektív-képző

Ha szeretnénk kideríteni férjünk megcsal-e, jelentkezzünk a Harriet Bond detektív-képző iskolába.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés