free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Csajok robogón

VágóRéka és Radnai Zoltán         Címkék: csajok, hasznos, robogó, rutin, tanács 0 hozzászólás

Bár a motorozást még mindig férfias dolognak tartják, egyre több nő szavaz a robogókra. Mivel a pénzzel együtt tudást és rutint nem adnak, nem árt néhány hasznos tanács a leendő robogósoknak.

Budapest, belváros. A forró aszfalt fölött remeg a levegő, végeláthatatlan sorokban kígyóznak a kereszteződésbe beszorult autók. A meleg elviselhetetlen, az emberek idegesek. Valaki két tenyérrel a dudára feküdt, mintha attól megindulna az elakadt kocsisor. Pattognak a beszólások, mindennapi sakk-matt a Nagykörúton. A sávok között egyszerre feltűnik egy csillogó színes villám - ez te vagy - trendi bukósisakban, szexis topban előzgeted a fekete dízelfüstöt okádó autósorokat. Ahol elhúzol, a sofőrök felhagynak egymás bosszantásával, és hosszan néznek a tünemény után.

Nézegess bukósisakokat!

Araszolgatás helyettJó reggelt, szép álom volt. Ráadásul azok közül való, amelyek akár azonnal valóra válthatók némi készpénz és megfelelő eltökéltség birtokában. A városi robogózással kapcsolatban számtalan tévhit él az emberek fejében, legtöbben azonban előbb vagy utóbb beadják a derekukat. "A robogótól minden normális ember fél először. Kérdezd meg őket egy hét múlva: imádni fogják, és nem is emlékeznek majd, mennyire tartottak a nagy kalandtól" - vonta le a következtetést érdeklődésünkre Kata, aki az idei szezonban váltott motorra egy használt kisautó árából. "Nem bántam meg" - tette hozzá - "Reggelente végre nyugodtan szürcsölhetem a tejeskávét, mert tudom, hogy nem kések el a munkából." Kata Dél-Budáról jár dolgozni egy ötödik kerületi irodaházba. Korábban előfordult, hogy órákig vesztegelt egy baleset vagy útlezárás miatt, ha nem indult el idejekorán. Egyszer araszolgatás közben kiszámolta: éppen annyi ideig tartott a városi utazás, amennyi idő alatt Balatonfüredre is leérhetett volna a családi nyaralóba. Ennek most mindenkorra vége.Vannak olyan előnyök, amelyek elhalványítják a döntéssel járó kockázatokat. Sokak szerint a városi motorozás extrém sport: egy rossz mozdulat, vagy egy figyelmetlen autós miatt akár súlyos baleseteket is szenvedhetünk. Gondoljunk bele: egy kicsiny, szinte láthatatlan koccanás a kocsin fel sem tűnik a forgalomban, a motornak azonban éppen elég, hogy kibillenjen egyensúlyából. Nos, ez tény, de csak addig a pillanatig foglalkozunk vele, amíg először meg nem érezzük a menetszél keltette természetes légkondi hűsítő érzését, és rá nem jövünk, hogy a széles kerekeken guruló jármű azért jóval stabilabb, mint egy kívülálló számára látszik. (A második oldalon egyébéként részletesen foglalkozunk a motorozás hátulütőivel.)

Nézegess Vespa-robogókat!

Növekvő keresletEgy olasz robogókat forgalmazó belvárosi szalon munkatársa, Erdei Hajnalka érdeklődésünkre elmondta, hogy az utóbbi évben látványosan megugrott női vásárlóik száma. A csajok robogót akarnak. Sokan a párjuktól kérnek ajándékba egy-egy tűzpiros Vespa-csodát. Hajnalka legemlékezetesebb vevője egy frissen házasodott fiatalasszony volt, aki az első évforduló napján éppen a bolt előtt sétálgatott férjével és első látásra beleszeretett a kirakatban látott járgányba. "Megvették, pedig a lány még soha nem ült robogón korábban. Az üzlet előtti járdán fél óra alatt tanult meg motorozni, aztán ő vitte haza a robogót a férje pedig autóval kísérte."Nem korhatárosAz esetből kiderül: nem ördöngősség a kecses városi szkúterek megülése. A bolt munkatársa szerint ráadásul a fiatalok mellett egyre több középkorú és idősebb hölgy is hátrahagyja a kocsit, hogy a gyorsabb és kellemesebb közlekedési eszközre váltson. "Nem félnek. Látják, hogy a szomszédnak, vagy a barátnőnek is van már motorja, vidéken pedig ott vannak az otthonkás nagymamák jóval hetven felett, akik vadul kanyarognak a falu utcáin ölükben egy kosár cseresznyével".Erdei Hajnalka szerint megkönnyíti a vásárlást a KRESZ megengedő szabályozása is. 50 köbcentis robogót már egyszerű KRESZ-vizsgával is vezethetünk, még autós jogsi sem kell hozzá. A nagyobb motorokhoz persze már külön jogosítvány szükséges, városba viszont bőven elég az ötvenes moci. Arra kell csak figyelni, hogy a lehető legjobban megnehezítsük a tolvajok dolgát. Rejtő Jenő óta tudjuk: mindent el lehet lopni, akár egy komplett erődöt is a Szaharában, a hozzá tartozó vasútvonallal egyetemben. Robogóláncot 5220 forintért, vagy akár 70 ezerért is vehetsz, a különbség nem túl jelentős. Ha maximális biztonságra törekszel, immobilizerrel felszerelt féktárcsa lakatot is választhatsz, persze ez sem jelent teljes védelmet a tolvajok ellen.

Megvan az áraBármennyire vonzó is a városi motorozás, különösen kánikulában, a legnagyobb legyőzendő akadály a szükséges vételár előteremtése. A szuperdivatos olasz robogók ára 300 ezer forint körül kezdődik. Határ persze a csillagos ég, főleg, ha trendi kiegészítőket is vásárolsz kedvencedhez. A spanyol NEXX cég idei bukósisak választéka nem csak a fejedet védi, de garantáltan rád irányítja az autósok tekintetét is. Épp, mint az álmodban. Vannak persze olcsóbb modellek is a hazai piacon, a japán márkák (Yamaha, Honda) például akár százezer forinttal is olcsóbbak lehetnek ugyanabban a kategóriában. Hiába na, a divatos formákat, az olasz dizájnerek által tervezett szupermodern retró motorok árát meg kell fizetned. Persze ha leautózol egy használt Piaggio-ért Velencébe vagy Milánóba, potom áron is hozzájuthatsz remek állapotban lévő darabokhoz. Itthon a hasznaltmotorok.hu vagy az Expressz kínálatában találhatsz alkalmi motorokat jó áron.

[PAGEBREAK]

Ha a robogó már megvan, nem árt rendszerezni tudásunkat. Több forgalomban eltöltött év után az ember lánya bizonyos dolgokat megtanul, másokat pedig elfelejt és simán hiheti azt, hogy robogót ugyanúgy kell vezetni, mint autót. Vannak bizony eltérések, ám mindkét típusú közelekdés fokozott figyelmet kíván. Témánk miatt nem árt tehát néhány dolgot átismételni, amivel adott esetben életet mentünk, balesetetek kockázatát csökkentjük.

A közúti balestek 87,5%-a emberi mulasztás miatt következik be, és ebből 37,1% motoros, 50,4% pedig egyéb jármű vezetőjének hibája. Motoros balesetek csupán 5%-át okozza fék, vagy gumi hiba. Az ütközések 60%-a személygépkocsival történt, melyekben a balesetet okozó vezetők 66,7%-nak csak az adott gépjárműkategóriára volt engedélye, 21%-nak pedig motorra is. A felmérés szerint az esetek nagy részében az autósok észre sem vették a motorost. Mi szoknyában biztos nem...Tükör

Ahhoz, hogy 100%-ig ott legyünk a közlekedésben, nem csak néznünk, látnunk is kell! Véssük jól eszünkbe, hogy a vezetés nem csak amolyan tingli-tangli, ügyi-vagyok dolog, hanem igenis felelőségteljesen végzendő feladat. Ne rakjuk már tele sok kis micimaci-tollacska-kiskacsa fityegővel robogónkat, viszont állítsuk be rendesen tükrünket, és legalább annyit használjuk őket és nézzünk bennük hátra fele, amennyit előre. És használjunk indexet.

Motoros szemmel

A motorkerékpár és a robogó a személygépkocsinál gyengébb (sérülékenyebb) résztvevője a közlekedésnek, ezért kell észnél lenni. Gábort, aki már kellőképpen régóta hajt nagymotorokat ahhoz, hogy kompetens legyen ebben a témában elmondta, szerinte nem elég, ha valakinek papírja van arról, hogy motorozhat. A motor, robogó vezetéséhez nagyobb ügyesség kell, gyorsabban kell dönteni, jobb reflexek szükségesek. Ez a feltétel nem mindenkinél teljesül, hiába van pénze motorra, robogóra. Gábor szerint az autósok - köszöni szépen - sokat változtak az utóbbi években (valószínűleg a motorok és robogók számának ugrásszerű megnövekedése kikerülhetetlenné tette őket), és egyre többen figyelnek és engedik el a sávok között haladó motorosokat. Amit ugyan a Kresz nem támogat, de ma már nem nagyon szólnak érte. Amit viszont kiemelt, az dugóban a jobbról előzés veszélye, mert míg egy motoros szabálytalanul jobbról kielőzi a kocsisort addig "megöli" egy balról szabályosan, de később érkező társát, amennyiben az autós kitér neki, és balra rántja a kormányt. Egyébként autósoknak és motorosoknak is egyaránt kihívás a magyar utak minősége, ami dupla figyelmet kíván a motorosoktól, hogy ki tudják kerülni a nemvárt kátyúkat, meg a nemvárt kátyúkat hirtelen kormányrándítással kikerülő autókat.

AutóbólTöbb sofőrtől lehet hallani, hogy nem tud mit kezdeni a motorosokkal, robogósokkal, nem is lehet őket észre venni, olyan gyorsan cikáznak az autók között. Pánikolni azonban nem szabad, mert a közlekedésben való részvétel egyik alapfeltétele a józan itélőképesség megléte. A motorosok és autósok is a biztonságos közlekedésre törekednek, bár mindkét oldalon követnek el hibákat.

Igen, sokszor a motorosok is szabálytalankodnak, de soha, soha ne neveljünk úgy - ez a rész az autóvezetőknek szól -, hogy cserébe rájuk húzzuk a kormányt, ez ugyanis életveszélyes. Inkább legyünk bölcsek, hagyjuk elmenni, így kikerülünk veszélyhelyzeteket. A robogósok még mozgékonyabbak és kisebbek mint a motorosok, az éber figyelem tehát szintén elengedhetetlen.Legutóbb egy pécsi motoros szerelt fel kamerát a motorjára, hogy megörökítse, ahogy lejtőn lefele száguldozik (lefelé csak műlesikló száguldozik, épeszű motoros nem) a közúton veszélyeztetve autósokat, motorosokat, míg végül frontálisan ütközött egy szabályosan szembejövő motorossal, aki szörnyethal ütközés közben. Az említett motorbalesetben egyértelműen a bekamerázott motoros volt a hibás, aki igen rosszul mérte fel saját vezetői képességeit, és kihajtva a közútra, olyan volt mint egy kibiztosított gránát.

 



Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Újrahasznosítva

Sok munkával újrahasznosított tárgyakból és bútorokból is stílusos otthont lehet varázsolni.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés