free html hit counter

KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Kulturált éjszakázás

Borsa         Címkék: éjszaka, kultúra, múzeum, ötödik, rekord 0 hozzászólás

Az ötödik alkalommal megrendezett Múzeumok Éjszakája látogatottsági rekordot döntött. Nem csoda, hiszen az ország 156 múzeumába lehetett programozni. Ezt a kulturális sokadalmat mi sem hagytuk ki.

Az európai nagyvárosok hagyományait követve 2003-óta Magyarországon is az év leghosszabb napjához, Szent Iván napjához legközelebb eső szombat éjszakán rendezték meg a Múzeumok Éjszakáját. Az idén az ország 156 múzeumában mintegy 1300 programra várták az érdeklődőket június 23-án. Szíves látás, vendéglátás, kulturális sok(k)adalom.

Alig voltak...

MelleslegKezdjük mindjárt a legelején, vagyis a jegyvásárlással! A tájékoztatásokban mindenhol azt olvashattuk, hogy jegyeket kaphatunk a múzeumokban és a BKV pénztáraiban. Naiv módon komolyan vettük, és elsétáltunk a legközelebbi jegypénztárhoz, ahol az ablak mögött ülő hölgy kissé idegesen jelezte, nála ugyan nem kapható jegy, csakis a nagyobb pénztárakban. Vagyis mondjuk a Deákon, vagy a Moszkván. Idegességének oka az volt, hogy nem én voltam az első, aki nála szeretett volna belépőt vásárolni a Múzeumok éjszakájára.

Rendben van, majd veszünk a Ludwig Múzeumban! Első utunk ugyanis oda vezetett. Nagyon érdekesnek ígérkezett az este 8 órára ígért Láthatatlan Filmek Klubja című projekt. A dolog lényege abból állt, hogy Sörés Zsolt és DJ Ahad arra vállalkozott: különleges némafilmekre ott, helyben elektroakusztikus és zörejzenei hangkíséretet produkál. A filmek különleges estét ígértek: Rrose Sélavy (Marcel Duchamp): Anémic cinéma című, 1926-os, 7 perces munkája, Alan Schneider-Samuel Beckett- Buster Keaton: Film című, 1965-ös, 21 perces némafilmje. Ez utóbbi azért is különleges, mert ez a drámaíró Beckett egyetlen filmje és ez volt Buster Keaton utolsó filmszerepe is. Majd a következő kísérlet Alexander Hammid: The Private Life of a Cat című, 1944-es, 21 perces moziját kísérte. A film után már nem tudom, mi következett, mert nem bírtam tovább idegekkel és kiszöktem a vetítőből.

VinnyogásNémafilmekhez utólagosan zenét készíteni, plusz még zörejeket, mindenképpen érdekes kihívás. A kérdés ilyenkor az, hogy a zenész mennyire veti alá magát a filmnek, vagy mennyire szeret bele a saját ötletébe, s tér el emiatt a filmtől, amihez eredetileg a hangot készítette. Úgy éreztem, sajnos itt az utóbbi történt. S hiába voltak érdekes dolgok abban, amit Sörés Zsolték kitaláltak, egy ponton túl beragadtak az ötletükbe, holott a film közben már rég változást diktált volna. Az első film még hagyján, ott rendben volt a dolog, oké, talán a rövidség szabott határt a hibáknak. A másodiknál kicsit fészkelődtem a székemben, majd a harmadik, a macska életét bemutató mozinál már kezdtem magam úgy érezni, mint akinek a fogát húzzák. Egyre idegesítőbb volt az a sok vinnyogó akármi, amivel kísérték az alkotást. Hiába evezett a film szelídebb vizekre, még mindig az az idegtépő zene ment, mint tíz perccel azelőtt. Na, ekkor álltunk fel. Lehet, hogy nem értünk eléggé a modern művészethez.

Megdőlt a Múzeumok Éjszakája rendezvénysorozat tavaly mért 200 ezres látogatói csúcsa, országszerte ugyanis csaknem 235 ezren voltak kíváncsiak az ez évi programokra.

Egy ideig tanácstalanul kóvályogtunk a környéken, keresve azokat a busz különjáratokat, amelyeket - mint a szervezők ígérték - ingyen vehetnek igénybe a jeggyel rendelkezők, s a rendezvény különböző helyszíneire szállítják őket. Busz persze sehol nem volt, így aztán a BKV mellett döntöttünk, s megcéloztuk a Magyar Mezőgazdasági Múzeumnak otthont adó Vajdahunyad Várat. Arrafelé viszont komoly tömeg hömpölygött. Nem véletlenül. Miközben elsétáltunk a Műcsarnok mellett, láttuk, rengeteg ember áll sorba a bejutásért. Abban reménykedtünk, hogy a helyzet később - mire visszanézünk oda - javulni fog. A Vajdahunyad Várban Palya Bea koncertjén jártunk, majd később Balázs Elemér együttesének fellépésén újra találkoztunk vele…

Ez itt a kincses szekrény

Vajdahunyadtól el, Műcsarnokba beEzután visszasétáltunk a Szépművészeti Múzeumhoz, ahol akkora tömeg állt, hogy semmi esélyt nem láttunk arra, hogy az éjszaka folyamán valamikor is bejussunk, úgyhogy átmentünk a Műcsarnokhoz és beálltunk a lényegesen rövidebb sorba, hogy megnézzük a Vetítés című, Antwerpenből ideérkező kiállítást. A tárlat a vetített képek különböző módokon való átértékelését kísérli meg, lehetőleg a szó összes jelentését megvizsgálva. Nagyon érdekes volt a kiállítás, s nemkülönben az, a bejárat bal oldalán kiállított XXI. századi "kincses szekrény", amely a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem több mint 70 diákjának, illetve végzett hallgatójának tudását, tehetségét reprezentálta, s amit a Múzeumok éjszakája alkalmából tettek közszemlére. Ez a számtalan ajtóval, rekesszel és fiókkal ellátott szekrény valójában az enciklopédikus tudás tárházának szimbóluma, s a múzeumok előfutárának tekinthető. Itt és most minden egyes rekesz kinyitása más és más kincset rejtett.

Külön(c) járat

Miután tűréshatáron túl vártunk az állítólagosan létező különjáratra, gyalog vágtunk az útnak az Oktogonig. Menet közben még becsábultunk a Kogart Házba, ahol A művészet arca - a művészek arca egy valóban fantasztikus és egyedülálló kiállítást láttunk; két évszázad magyar festészetének és szobrászatának kiemelkedő művész önarcképeit és a képzőművészek egymásról, egymásnak készített portréit, Rippl-Rónaitól Barabás Miklóson át, Csontváry-ig.

A fővárosban a legtöbben a Magyar Nemzeti Galériába és a Szépművészeti Múzeumba látogattak el, mindkét helyszínen 12 ezren vettek részt a programokon, de csaknem ugyanennyien voltak a Néprajzi Múzeum is.

Útban hazafelé sajgó talppal füstölögtünk, hogy micsoda hülyeség ennyiféle programot szervezni, hiszen az embernek esélye sincs, hogy egy este alatt legalább a felére eljusson, de kisebb agyalás után rájöttünk, nem ez a lényeg. Ha valaki csak a nyári koncertek miatt vág neki a Múzeumok Éjszakájának, és észrevétlenül csúszik bele egy-két olyan kiállításba, programba, amit magától biztos nem nézne meg, már megérte. Ez vezérelje azokat, akik ebben az évben lusták voltak ahhoz, hogy kimozduljanak a Múzeumok Éjszakáján. Lesz jövőre is.

Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Megszületett...

A zeneiparnak új hercegnője lett: Beyonce és Jay-Z hétvégén világra jött kislányát máris mindenki imádja.