free html hit counter

KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

A béke szigete - Losinj

Címkék: Nincs címke megadva 0 hozzászólás

Nem szabad hinni azoknak, akik azzal riogatnak, hogy nem érdemes már Horvátországba utazni a nyáron, mert elözönlötték a turisták. Mi békére és őrülten jó kajákra leltünk Losinj szigetén.

Horvátországba legtöbben azért utazunk, mert közel van, nem nehéz érintetlen falvakat, igazi mediterrán vidéket találni, ráadásul az árak is barátságosabbak, mint a francia, vagy az olasz riviérán. A tengerpartot itt nem rondítják szállodasorok, kaszinók és bárok. Ha elkerüljük a turistaútvonalakat, ősfenyveseket, színpompás leander és üdezöld rozmaringfákat, szárazon rakott különleges kőkerítéseket és XIX. századi mediterrán villákat találhatunk. A Borsa szerkesztői Mali Losinj-ban jártak, és szeretnének minél hamarabb visszamenni.

Így látják a sirályok

Csak lassanAmikor először szóba hoztuk Horvátországot, a baráti körünk azonnal három részre szakadt. "Csak hajóval érdemes útnak indulni" - jelentette ki egyik barátnőnk, mire a másik: "Nincs is annál jobb, mint a lakatlan szigetek között vitorlázva egyszer csak beugrani egy csapat delfin közé a vízbe, aztán este kikötni egy nagyobb városban és sült halat enni egy jó étteremben" Utóbbi tényleg verhetetlen ajánlat, ha a férjed épp most tette le a vitorlásvezetői vizsgáját, de mi nem vagyunk ilyen szerencsések. "Dalmácia a leggyönyörűbb hely, ahol valaha jártam"- mondta egy másik barátunk, de ezzel még nem volt vége. "Dubrovnik igazi gyöngyszem, mi minden évben oda járunk” - hangzott az újabb dicséret, és már kezdtünk volna örülni, de a tizenkét órás autóút hallatán azonban rögtön elment a kedvünk az egész nyaralástól. Ilyen hosszú időt ugyanis képtelenek vagyunk kicsi, zárt térben tölteni. Akkor már inkább repülő. Szerencsére mielőtt bonyolult matematikai számításokba kezdtünk volna a repülőjegy az illetékek és a benzin kapcsán, megszólalt egy lusta hang a sarokból "Menjetek Losinjba, az út alig hat óra, és delfinek is vannak." A delfineket a sokat vitorlázó barátnőnk is megerősítette, mi pedig azonnal utazásszervezésbe fogtunk. Az interneten minden szükséges információt megtaláltunk, hála az útvonaltervező és szállásfoglaló weboldalaknak. Egynapos masszív iternetezés után már mindent tudtunk a Kvarner öbölről, és útnak indultunk. Mali Losinj csupán hatszáz kilométerre van Budapesttől, ebből közel négyszázat autópályán lehet megtenni, így az út nagyon rövidnek tűnik. A sebességkorlátozásokat érdemes betartani, ugyanis minden alagút végén, és minden százas sebességkorlátozó tábla után áll egy rendőrautó. A horvát zsaruk rezzenéstelen arccal büntetik a türelmetlen turistákat, elméletünk szerint a nemzeti gazdaság bevételei között jelentős helyen áll a nyáron beszedett gyorshajtási bírság. Mi szerencsére megúsztuk az atrocitást, vigyorogva hajtottunk el a kék-fehér Policia kocsik mellett 97 km/órás sebességgel.

Beköltözhető

Remek szállásokAz autópályáról Rijekánál tértünk le, majd a magyar turisták számára legismertebb Krk szigetéről (itt még a pincérlányok is magyarul szolgálják fel az ásványvizet) komppal jutottunk át Cresre, innen egy hídon lehet átautózni Losinjra. A kellemes hajóút után már alig hatvan kilométert kell megtenni a kőkerítésekkel, és mediterrán falvacskákkal szegélyezett gyönyörű úton. Losinj szigetére enyhe klíma és szubtrópusi növényzet jellemző, mindenfelé pínea fenyők, leanderek, babérbokrok és citrusfák nőnek. A több száz éves velencei uralomnak hála a vidék kísértetiesen hasonlít Olaszországra: elegáns harangtornyokat, gazdag kereskedők által épített palotákat találtunk, és jó pár, a Habsburg uralom alatt épült elegáns tengerparti villát. Ezek bármelyikébe akár holnap is beköltöznénk, bár gyanítjuk, hogy télen errefelé megáll az élet.A szigeten nem nehéz jó szállodát, négy csillagos kempinget, vagy apartmant találni. A legolcsóbb kempingben megszállni, mi is ezt tettük. A nomád élet naponta körülbelül ötezer forintba kerül két személynek. Átlagos kétágyas apartmant vagy hotelszobát napi 7-20 ezerért bérelhetsz, attól függően hogy melyik hónapban utazol. A csúcsszezon július végétől augusztus közepéig tart, ilyenkor a szobák ára majdnem a duplájára ugrik. Horvátországban minimum négy napig érdemes maradni, a harmadik éjszaka után ugyanis 30 százalékkal kevesebbet kell fizetni a szállásért.

[PAGEBREAK]Horvátországba mindenki a tenger és a finom ételek miatt utazik. Első dolgunk volt a legközelebbi strand felkutatása, ami a sziget fővárosától, Mali Losinj-tól délre, a Cikat öbölben található. A 30 km hosszú sziklás partszakaszon könnyen találtunk fürdésre alkalmas eldugott helyeket. Olvasás, napozás, búvárkodás. Megállapítottuk, hogy ezzel a három tevékenységgel bármennyi munkanapot szívesen eltöltenénk a tenger mellett.A víz mindenhol kristálytiszta, hemzsegnek benne a különféle színes halak, rákok és tengeri csillagok. Úszni, enni, búvárkodniSajnos delfinnel nem találkoztunk, ehhez ajánlatos befizetni egy hajóútra a szigetek között, vagy motorcsónakot kell bérelni. Az egésznapos semmittevés után jólesett sétálni egyet a partot övező erdőben, ahol számtalan gyalogutat találtunk. Az ösvények mind egy-egy titkos öbölbe vagy partszakaszhoz vezettek, ahol nagyon jókat fürödtünk. Az egésznapos strandolás után általában farkaséhesen indultunk a városközpontba, ahol rengeteg jó és olcsó éttermet találtunk. Mali Losinj egy csodaszép öbölben, egy hegy oldalában fekszik. A keskeny sikátorok Velencét idézik, itt azonban szinte lehetetlen eltévedni, hiszen minden utcácska a hegyre fel, vagy a völgybe lefelé vezet. A völgy alján pedig ott a kikötő, a városka központja, ahol modern kávéházak és elegáns éttermek várják a jachtokkal érkező gazdag turistákat. Utazáskor irányelvünk volt a turistacsoportok által látogatott helyek elkerülése, így megtaláltuk azokat az éttermeket is, ahol a helyieknek szolgálták fel naponta az Adria frissen fogott gyümölcseit. A tenger gyümölcseiTalán az olasz gyökerek miatt, talán a helyiek titkos receptjeinek köszönhetően életünk legjobb halas pizzáit ettük a szigeten, átszámítva csupán 1500 forintért (35-40 HRK). A tészta szegélye ropogós és jól megsült, a közepe lágy, majdnem folyós, ahogy a nagykönyvben megírták. Vajon itthon miért nem árulnak sehol igazi pizzákat? Olyan nehéz lenne az eredeti recept? Összehasonlítás képpen a horvát nemzeti ételeket is végigkóstoltuk, ezek közül bátran ajánljuk a grillezett kalamárit, a tengeri halakkal és rákokkal megrakott hatalmas grilltálakat és természetesen az utánozhatatlan Pleskjavicát (fűszeres darálthús lepény) sült krumplival és ajvárral. Örömmel nyugtáztuk, hogy jó tanácsot kaptunk Mali Losinj-nyal kapcsolatban. A párnapos utazás tökéletes stresszoldónak bizonyult, az időérzékünket már a második napon elvesztettük. Bátran ajánljuk, ha hosszú hétvégére vagy rövidebb szabadságra keresel programot. Mi finomakat ettünk, lebarnultunk, a sok úszástól pedig megizmosodtunk, és mindezt röpke hat nap alatt. Losinj a béke szigete és nemcsak fizikai értelemben. A visszaúton, a szigetet elhagyó komp oldalán hatalmas plakátot láttunk, ami igazán találóan ragadja meg Isztria hangulatát: "Croatia-The Mediterraneum As It Once Was", azaz "Horvátország - amilyen a mediterrán világ valaha volt."

Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Detektív-képző

Ha szeretnénk kideríteni férjünk megcsal-e, jelentkezzünk a Harriet Bond detektív-képző iskolába.