free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Nincs jobb egy halott sztárnál

Borsa         Címkék: amerika, biznisz, halott, örökösök, sztár 0 hozzászólás

Amerikában jogszabályban rögzítenék, hogy a már elhunyt híreségekkel ne lehessen reklámozni, arcképükkel tárgyakat díszíteni. A kezdeményezők az örökösök és azok, akik ezzel anyagilag jól járnak.

Nem lehet rossz biznisz halott híresség élő rokonának lenni. Halott hírességnek már kevésbé. Nem tudom, én mit szólnék hozzá, ha a túlvilágról visszanézve azt látnám, hogy szeretett gyermekeim, vagy éppen nagyon utált, de egyetlen élő rokonom degeszre tömi a zsebét az én képmásommal díszített bögrék, tamponok, vécéillatosítók, műanyag babák, vagy esernyők árából. De az sem biztos, hogy utólag feldobna, ha énekesként halálom után több lemezem jelenne meg, mint életemben valaha.

Meglett a haszna

Nemes célItt van például Yoko Ono. És miért ismerjük őt, mit is tett ő a világban? Leginkább annyit, hogy megcsípte John Lennont, és a mai napig elég szépen él legendás ex-férjura tehetségéből. Ezek után már nem is tűnik annyira szépnek az az új mozgalom, aminek Ono az élharcosa: miszerint olyan törvénytervezetet kellene kidolgozni, amelyik hetven évre megtiltaná a halott New York-i sztárok nevének és arcmásának felhasználását. A törvénytervezet támogatására még olyan más hírességek örökösei emeltek szót, mint a zenész Jimi Hendrix, vagy a legendás baseball játékosok, Babe Ruth, Jackie Robinson, Lou Gehrig rokonai.Ez így még szép és nemes dolog lenne, de a tervezet így folytatódik: legalábbis abban az esetben, ha ezért nem fizetnek a hozzátartozóknak, örökösöknek. Vagyis arról szól, hogy szegény örökösök minden esetben kizárólagos engedélyezési és vétójoggal rendelkezzenek. Jó, így talán elejét lehet venni bizonyos ízléstelen dolgoknak, de azt azért ne állítsuk, hogy az örökösök minden egyes esetben a jó ízlés határain belül maradtak híres hozzátartozójuk emlékének megőrzése érdekében. MIbe kerül?De nézzük meg közelebbről, mekkora üzletet jelent ma egy híres és halott sztár! Készült egy lista, ami rangsorba állítja a halott hírességeket, aszerint, hogy haláluk óta mennyire jól tejelnek az örökösöknek. Az első helyen Kurt Cobain áll, a Nirvana együttes frontembere. A felmérések szerint egy év alatt minimum 50 millió dollárt keresett vele özvegye, Courtney Love. Az megint más kérdés, hogy az énekesnő - s újabban színésznő is - mennyire tud bánni a pénzzel, ugyanis ez, mint hírlik, nem az erőssége.Nagy meglepetésre, Elvis Presley csak a második legjobban kereső halott sztár; 45 millió dollár az évi tarifája. Az özvegy, Priscilla Presley, 2005-ben eladta az énekessel kapcsolatos jogokat egy befektető cégnek nem kevesebb, mint 45 millió dollárért. A cég azonnal ki is adott egy Presley sorozatot, amelyből rögtön 5,5 millió dollárra tett szert, s gondolom, nem késlekednek a folytatással sem.

A halála is jövedelmez

A halott áraNo de ne menjünk messzire Elvis családfájától, mert nemcsak a már kihűlt halott jelent nagy üzletet, hanem olykor az is, aki még éppen, hogy csak meghalt. Amikor ugyanis az akkor már igen elhízott Elvis elhunyt, a National Enquier című újság emberei mindenkinek, aki bejáratos volt Gracelandbe a kezébe nyomtak egy kamerát csakhogy fotót készítsen nekik a halott Elvisről. Egy vagyonért, naná. Nos, Elvis egyik fiatal, a jelek szerint jó üzleti érzékkel megáldott, érzékeny unokahúga el is készítette a hőn áhított képet - gondolom, két zokogás között - halott, felravatalozott nagybácsijáról. Szegény lánykát a családja kitagadta.Az új szlogenTalán egyéb költségeik miatt, hiszen fizettek még az Elvist kórházba szállító mentősöknek és az özvegynek is, bár neki szintén csak egy részét adták az ugyancsak százezer dollárnak, mert más újságokban és tévékben is nyilatkozgatott. Sőt, még a boncolási jegyzőkönyv is utat talált valahogy az újsághoz. Az Enquier azon számából, amelynek a halott Elvis virított a címlapján, 6,6 millió darabot adtak el, vagyis egy millióval többet, mint amennyi a lap addigi legnagyobb példányszáma volt. Az újság ezzel a fotóval megalapította a Hírességek-szarkofágban című rovatot. Ahol aztán olyan remek alkotások kaptak helyet, mint például az a kép, amin egy fotóriporter ejtőernyővel kiugorva egy repülőből, a halott Rock Hudson szarkofágja fölött suhanva, a levegőben fotózott. Készült kép a halott Kurt Cobainről is, ám ezt a fotót a szerkesztők az ízlés határát súrolónak minősítették, és mégsem közölték le. Amikor Elvis meghalt, egy komolyabb lap, a People magazin eleinte azt hangoztatta, hogy ők címlapra sosem fognak halott sztárt rakni. Ám a konkurensek szenzációs sikerei változtatásra bírták őket: halálának egy éves évfordulóján Elvis volt a People címlapján, s az olvasók lázasan vásárolták. Mikor John Lennont meggyilkolták, a People már rögtön címlapra rakta. Rekordot döntöttek az eladással. S megszületett egy új szlogen: "Nincs jobb egy halott sztárnál."

Időtlen giccsek

Reklámfilm holtakkalA halottakból való profitálás a reklámipart sem hagyta hidegen: először 199-ben mutatták be a Coca Cola kampányát, amelyben olyan halott sztárokat vonultattak föl, mint Louis Armstrong, vagy Humphrey Bogart. A reklám hatalmas siker lett, s hamarosan követte a folytatás. Azóta több sztárt is életre keltettek a digitális technika segítségével. Például Fred Astaire-t, aki ily módon - halála után - egy "Dirt devil" névre keresztelt porszívót reklámozhatott. Fred Astaire lánya nyílt levelet írt a reklámcégnek. Sorai szerint a vállalat apját "eladta az ördögnek". Marilyn Monroe harminchat esztendősen hunyt el, máig tisztázatlan körülmények között. A mai napig is forgalmaznak nevével és képmásával - az időtlen szépség, az elegancia és bűbáj kifejezésekkel hirdetve - különböző termékeket. Bizonyára sokan mosakodtak már Marilyn Monroe szappannal, amin az a klasszikus, egy new-yorki metróállomásnál készült fotó látható, amelyen Marilyn szoknyáját a huzat megemeli. Szóval a Yoko Ono-féle jogi küzdelem nemességének - mint talán az előbbi példák is mutatták - többféle olvasata is van. Egyfelől, hogy illetéktelenek valóban ne élhessenek vissza a híres emberek nevével, s ezzel egyet is lehet érteni. Kérdés, hogy más e a helyzet, ha az örökösök belemennek az üzletbe. Lehet, hogy ezek után Yoko Ono fejére vérdíjat fognak kitűzni a pólógyárosok. Ráadásul Yoko Ono ügyének tisztasága kétes, hiszen ő beleesik abba a kategóriába, ami a hozzátartozó, vagyis az örökös címkét viseli, így az egész törvénytervezet önzetlen volta némiképpen megkérdőjeleződik.

 


LÉGY TRENDI!

Abercrombie@Fitch, Hollister, Stance, Oakley márkák webáruháza

Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Megszületett...

A zeneiparnak új hercegnője lett: Beyonce és Jay-Z hétvégén világra jött kislányát máris mindenki imádja.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés