free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Maradj a földön!

        Címkék: Nincs címke megadva 1 hozzászólás

Kevesen tudják, hogy a légi közlekedés is hozzátesz a klímaváltozáshoz: ez az üvegházhatást előidéző gázok leggyorsabban növekvő forrása. A Plane Stupid akciócsoport a terjeszkedő légi ipar ellen tüntet.

A környezetszennyezés következményeivel manapság már szinte mindenki tisztában van, okait viszont nem mindig a megfelelő helyen keressük. A szelektív hulladékgyűjtés, az erdőirtás már jól bejáratott fogalmak a Zöldek szótárában, a repülőgépipar fejlődésével viszont még kevesen számolnak. Ezért figyeltünk fel egy fiatal környezetvédő akciócsoport, a Plane Stupid akcióira. Az egyik angol napilap, a Guardian oldalán megjelent cikk pedig arra világított rá, hogy tüntetéseik nem csupán a Zöldek fontoskodása, hanem szükséges demonstrációk közös céljaink eléréséhez. A Plane Stupid szerint a légi közlekedési ipar nagyban hibáztatható a káros széndioxid-kibocsátásért. A rövid távú repülések is egyértelműen sokat rontanak a helyzeten. Ehhez a környezetszennyezéshez ráadásul a kormányuk is szabad kezet ad. Az akciócsoport azért tiltakozott a Nottingham East Midlands repülőtéren, hogy felhívja a figyelmet az Egészségügyi Világszervezet méréseire, miszerint százhatvanezer ember hal meg évente a klímaváltozás miatt. Tiltakozásuknak köszönhetően öt járat elindulását sikerült megakadályozniuk, amely nagyjából 1000 utast érintett. Az igazi győzelemet mégis az jelentette számukra, hogy bekerültek az esti, országos hírműsorokba.

A markukban vannak

Őrült tervezőkA Plane Stupid környezetvédelmi akciócsoport egyik alapítója Joss Garman, egy 21 éves diák, aki a tiltakozásra tette fel életét. A Plane Stupid álláspontja szerint a légiközlekedés a második legjelentősebb vétkese a klímaváltozásnak. Céljuk hogy "visszahozzák őket a földre", véget vessenek a rövid távú repüléseknek, megadóztassák a repüléshez használt üzemanyagot és megfékezzék a repülőterek bővítését.Nagyjából 150 tagjuk a zöldek egy új generációját képviseli. "A tagjaink azért lettek radikálisok, mert tiltakoztak az Iraki háború ellen, leveleket írtak, megtették, amit úgy érezték, hogy meg tudnak tenni, de mégsem történt semmi" - magyarázza Garman. "Nem akarjuk, hogy az éghajlatváltozás ügyében is ez történjen. Mi vagyunk az utolsó generáció, akik még tehetünk valamit. Ha mi nem teszünk, senki nem fog. A klíma változás okozta károk kivizsgálása után az otthonaink és kocsijaink után elérte a légiközlekedést is, ezért jobban tennék, ha a légitársaságok is bekapcsolnák az öveiket, mert rázós menetre számíthatnak. Egy májusban végzett közvéleménykutatás szerint az emberek 47 százaléka választ a rövidtávú repülőutak helyett inkább más közlekedési formát a klíma változás miatt. A Plain Stupid a légiközlekedést zaklató szervezeten kívül mások is mint a AirportWatch, Spurt és az Enoughs Enough is célul tűzte ki, hogy ez a szám még magasabbra másszon."

Tűzszünet közben

Légi csatákEgy tavaszi estén néhány tucat ember érkezett egy észak-londoni ház alagsorába. Graham Thompson, az egyik tag, a kivetítőhöz állt. Felidézte azokat az útépítések elleni tiltakozásokat, amelyek a kilencvenes években zajlottak: "Bizonyosan sokan hallottak már a Twyford Down és a Newbury Bypass építése kapcsán lezajlott tiltakozásokról. Azok az utak ugyan megépültek, de számos további építkezést töröltek. Hasonlóképpen tervezzük a Plane Stupid augusztusi tiltakozó akcióját. Az "égi Newbury Bypass" ellen lépünk fel."Miközben az Oxfordi Egyetem kutatóközpontjából származó grafikonokat mutatott be, Thompson rámutatott, hogy ha a légiközlekedési ipar a jelenlegi ütemben növekszik tovább, akkor 6-8 év alatt megelőzi az autókból származó károsanyag-kibocsátást. 2030-ra pedig Angliában megkettőződik a légiutasok létszáma. Az ennek elősegítésére született tervekben szerepel, hogy egy ötödik terminált építenek a Heathrow-ra, egy második kifutópályát a Stanstedre, kibővítik a Glasgow-i Repülőtér fő terminálját, új terminál épül Birminghamben és új kifutópálya Edinburghben. "Ha kormány komolyan veszi az éghajlatváltozást, meg kell fékezni a légi közlekedési ipar terjeszkedését, máskülönben el fognak cseszni mindent"- mondta Thompson.Február 2-án a Plane Stupid aktivistái elhatározták, hogy felmásznak az EasyJet főhadiszállásának tetejére a Luton Repülőtérnél, kifeszítenek egy zászlót és addig maradnak ott, ameddig csak tudnak. Egy közeli utcában parkoltak le. A munkába igyekvő emberek csak futólag pillantottak oda a fehér furgonra tetején létrával, meg a mellette ácsorgó, hat vézna huszonévesre. "Az EasyJet ügyesebb bármilyen légitársaságnál. Ők PR-guruk. Próbálnak környezetbarát légitársaságként feltűnni" - mondta a szintén jelenlévő Joss Garman.

A grafikonok szerint Az ipar állítása szerint a légiközlekedés világviszonylatban két százalékban, Anglia tekintetében pedig 6,5%-ban tesz hozzá a klímaváltozáshoz.Graham Tomphson prezentációjából viszont kiderült, hogy egyetlen repülőút alatt, amely átszeli az Atlanti-óceánt, több káros anyag kerül kibocsátásra, mint amennyit egy átlagos autós egy év alatt termel.

Az olcsó, rövid távú repülőutak jelentik a másik mumust a Plane Stupid számára. "Az adómentes üzemanyagnak és az ÁFA-mentes tranzakcióknak köszönhetően akár az eredeti ár egy hatodáért is tudnak repülőutakat kínálni mondjuk Amsterdamba" - jegyezte meg Graham Thompson, majd hozzátette: "Az európai repülőutak 54 százaléka rövidebb 500 kilométernél, szerintünk ezeket a távolságokat könnyen megtehetnék busszal, vonattal, de némelyiket még biciklivel is."

Nem ez szennyez

A PR-guru

A tüntetésen végül nem tartóztattak le senkit, viszont megjelent az EasyJet alkalmazottja és közölte az egyik aktivistával: "Veszélyes lenne felmásznotok oda, ez a tetőszerkezet nem bírná el. És különben is, van bármilyen kampánynak eredménye? Ha ez szervezet olyan okos, mint amilyennek mondjátok, akkor talán valami elmésebbet kellene művelnetek annál, mint hogy ácsorogtok egy narancssárga tetőn." A rendőrök is megérkeztek az EasyJet vezérigazgatójával , Andrew Harrisonnal egyetemben, aki egyből PR hangnembe váltott: "Egyetértek veletek. Tenni kell valamit. Nekem is kisgyerekeim vannak. Ezért törekszünk arra, hogy mi legyünk a leginkább környezetbarát légitársaság Angliában. A repülőgépeink 85 százaléka teljesen modern gép, 30 százalékkal kevesebb a károsanyag-kibocsátásunk, mint más légitársaságoknak."A beszélgetés során érvek és ellenérvek sorakoztak fel egymás mellé. A repülőtársaság embere a terjeszkedést hatékonyságukkal magyarázta, és azt is hozzáfűzte, hogy ők egyébként sem terjeszkednek tovább, csak az eddig is használt útvonalakat járják be. Szerinte egyébként sem náluk - akik modern, környezetbarát gépekkel repülnek -, hanem például a régi gépparkkal rendelkező Alitaliánál vagy a British Airways-nél kellene tüntetni.

Joss Garman - a legdögösebb aktivista Garman politológiát és fejlesztéstudományt tanul a Londoni Egyetemen. Tizenöt évesen, mivel nem volt náluk a Greenpeace-nek helyi szervezete, elindította a sajátját. Egy évvel később, Wylfában csatlakozott az atomerőmű-ellenes demonstrációkhoz és részt vett élete első éles akciójában is, a Királyi Tengeralattjáró-bázisa ellen. 2003-ban Anne Frank-díjjal tüntették ki, a Bliss magazin pedig "Nagy-Britannia legdögösebb aktivistájának" nevezte el. Nem akar a Zöldek új generációjának poszterarcává válni, "csupán" azok között lenni, akik megállítják a klímaváltozást.

Garman egyetért azzal, hogy nem a légi közlekedés a bolygó környezetvédelmi problémáinak fő okozója, ugyanakkor az üvegházhatást előidéző gázok leggyorsabban növekvő forrásának tartja. Ezért kell szerinte a légi közlekedési iparra nyomást kell gyakorolni. "Amikor a kormány figyelmen kívül hagyja a klímaváltozás sürgető kockázatait, csupán a rövid távú gazdasági érdekek miatt teszi. Így a békés tiltakozás teljesen legitim" - mondta Tony Juniper a Friends of the Earth vezérigazgatója.

[PAGEBREAK]

Dr. Benjamin Franks, a Glasgow-i egyetem politikai- és társadalomfilozófia szakos tanára a globális történelmi tiltakozás vonalán helyezi el a Plane Stupid-ot, és szimpatizál az elképzeléseikkel. "Rengeteg kampány, amely bizonyos társadalmi attitűdök megváltoztatására irányult, valószínűleg nem lett volna sikeres közvetlen akciók nélkül." A célok eléréséhez tehát szükségesek a tüntetések - véli Leo Murray is: "Ez az üzenet nem a fogyasztóknak, hanem a nyilvánosságnak szól, akik nyomást tudnak gyakorolni a kormányra, hogy változtassa meg hozzáállását. Természetesen az ütközések nem kerülhetők el, hiszen ha ez megtörténne, az drágítaná a repülést. Mi azt akarjuk, hogy a légi közlekedési ipar fizesse meg az árát."Bármi olyasmi, ami drágítaná a légi közlekedést, például az üzemanyag után fizetendő környezetvédelmi adó, természetesen a légitársaságok ellenére van. A Ryanair vezérigazgatója, Michael O'Leary kijelentette, hogy az embereket "környezetvédő elmebetegek" beszélik le az utazásról. Ezzel a megjegyzésével viszont csak az érte el, hogy a kormány egyik minisztere O'Leary-t a "kapitalizmus felelőtlen arcának" titulálja. Az árharc mellett a légitársaságok egyre inkább szemben találják magukat egyrészről olyan ellenőrzésekkel, amelyekre eddig nem volt példa, másrészről pedig a nyilvánossággal. Tavaly novemberben a hivatalos szervek visszautasították a British Airports Authority (BAA) azon terveit, amely szerint meg akarták duplázni az utasok számát az egyik londoni reptéren, a Stansted-en.A társaságok is kapcsolnakA Ryanairt is beleértve számos légitársaságnál születtek kezdeményezések a "zöld ég" gondolat jegyében. Az EasyJet közzétette környezetvédelmi napirendjét a honlapján. Richard Branson megfogadta, hogy befektet a megújuló energiatechnológiák fejlesztésébe és a British Airways is a káros szénkibocsátást ellensúlyozó terveket vázolt fel.A BAA, amely hét repülőteret birtokol és működtet Nagy-Britanniában, egyetért azzal, hogy a légi közlekedési iparnak fizetnie kell, ám ezt nem adók, hanem újfajta energiatermelési technológiák, vagy bioüzemanyag-használat formájában képzelik el. "Felismertük a problémát és dolgozunk a megoldáson, máskülönben a légiközlekedésnek nincs jövője. Nem fogunk a környezetvédelemre való odafigyelés nélkül tovább terjeszkedni, de azzal nem értünk egyet, hogy az adóztatás a legjobb megoldás, hiszen ez megakadályozhatja az embereket abban, hogy repüljenek" - jelentette ki Mark Mann, a társaság médiakapcsolati igazgatója. A nyilvánosság pedig egyetért. Egy májusi felmérés szerint több utazó akar alacsonyabb, mint magasabb adókat.Ian Pearson, a környezetvédelemért és klímaváltozásért felelős államminiszter viszont elárulta, hogy a légi közlekedés kérdésköre nem szerepel a klímaváltozással kapcsolatos törvényjavaslatban: "A kormány álláspontja, hogy a fenntartható fejlődés érdekében meg kell találni a megfelelő egyensúlyt a gazdasági és a környezetvédelmi érdekek között. Erre a legjobb mód, ha a kormány gondoskodik arról, hogy a légiközlekedési ipar mihamarabb beletartozzon az EU Emissziókereskedelmi Rendszerébe."Ajtók közé láncolva

A Plane Stupid szerint a légi közlekedési ipar és a kormány összejátszanak: "Le akarjuk zárni a az átjárót a kormány és az ipar bennfentesei között. Tehát most elmegyünk a Heathrow-ra és látogatást teszünk a BAA-nál is." A továbbiakban a BAA központi irodaházában négy üzletembernek öltözött aktivista ment be, mintha csak üzleti tárgyalásra igyekeznének. Majd a terv szerint bicikliláncok segítségével bezárkóztak a dupla ajtók közé. A Plane Stupid aktivistái kijelentették, hogy csak akkor hajlandóak távozni az épületből, ha írásos igazolást kapnak arról, hogy elolvasták és megértették a Tyndall Centre klímaváltozással kapcsolatos jelentését, amelyeket az ajtókra ragasztottak. Az aktivistákat végül letartóztatták és bár a tiltakozás alig került be a hírekbe - lehet, hogy azért, mert aznap történt egy végzetes légi incidens -, ám a Plane Stupid mégis úgy érezte, megérte és az üzenetük célt ért.

A Greenpeace véleménye"A Plane Stupid egy fiatal, idealista, médiaérzékeny szervezet, olyan költségvetéssel, amely valószínűleg eltörpül egy jobb szállodában eltöltött egyetlen éjszaka ára mellett"- jegyezte meg a Greenpeace-es Ben Stewart. "Magukra vettek egy teljesen elmozdíthatatlan vitát egy multimilliós iparral. Sok szerencsét nekik!"

További akciókÁprilisban 10 aktivista elfoglalt egy kifutópályát a stockholmi Bromma Repülőtéren és tudatták, hogy a Plane Stupid tevékenysége inspirálta őket. Jövő hónapban a Heathrow-nál tervezett akció pedig terveik szerint a címlapokra fogja juttatni a Plane Stupid célkitűzéseit. "Ezek a környezetvédelmi csaták amolyan "Zöldek az Ipar ellen" dolgoknak tűnhetnek. Mi szerencsések vagyunk, hiszen az összes érvünk tudományos alapokon nyugszik. Közhelyesnek hangozhat, de minden nagy változás a történelemben, kis csoportoktól indult el. Szeretném hinni, hogy diákok egy csoportjának tevékenysége is hozhat fordulatot az ipar működésében" - mondta Joss Garman.

Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Detektív-képző

Ha szeretnénk kideríteni férjünk megcsal-e, jelentkezzünk a Harriet Bond detektív-képző iskolába.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés