free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Fújtak a Mokka Cukában

Borsa         Címkék: graffiti, mokkacuka, multi, párbaj, reklámplakát 0 hozzászólás

Júliusban, a Mokka Cukában rendezték meg az első magyar graffiti párbajt. A résztvevőknek reklámplakátot kellett fújniuk, de hogy a multicég vagy a művészpalánták nyertek, az még kérdés...

Eleve gyanakvással fogadjuk az olyan versenyek hírét, ahol a győztes jutalma, hogy óriásplakátot készíthet egy nemzetközi mamutcégnek. Az ilyesmit ugyanis profik végzik, és kemény valutában szokás megfizetni. Az első magyar Designe Jam fiatal részvevői azonban megelégedtek némi pénzjutalommal és egy kis dicsőséggel is. Ennek jegyében huszonegy writer festett graffitit az egyik üdítőitalt gyártó cégnek, a Mokka Cukában szombaton.

Nézegess képeket a graffitiversenyről!

Ez most nem fesztiválViszonylag ritkán járunk a Hajógyári szigetre évközben, amikor nincs Sziget fesztivál. Furcsa érzés háborítatlanul átkelni a hírhedt "K"-hídon: sehol egy smasszer, nem kutakodnak szafaládéméretű ujjak a hátizsákunkban, nincsenek fémkordonok és sorban állás sem. A túlpartra érve édeskés-maró festékszagot éreztünk, mintha egy komplett polgári kör ragasztózna nejlonzacsiból valamelyik közeli tisztáson. Ahogy közeledtünk a Mokka Cuka felé, festett olajos hordók, és egy kiszuperált, telegraffitizett Fiat 500-as kisautó jelezték, hogy megérkeztünk. Az Első Magyar Graffiti Párbaj és Design Jam már javában tartott a fák között.Baseballsapkás, bőgatyás tinik lődörögtek mindenfelé, sört ittak és a haverjaikat figyelték, akik sikeresen neveztek az egész napos design jam-re, és hatalmas paravánokat fújtak éppen nagy műgonddal. Mindegyik festmény hatalmas betűkből, utcai graffitis karakterekből állt, sokan gyűrött jegyzetfüzetből másolták a kicsiben megrajzolt vonalakat. A "writer"-ek ugyanis a műfaj klasszikus, utcai változatát művelik. Ahogy a nevük is árulkodik róla, feliratokat terveznek és festenek. Legtöbbször saját csapatuk neve, vagy egy jól eltalált szlogen ismétlődik a nagyvárosi falakon. Mindenhonnan festékszórók sziszegése hallatszott, a négy méter széles OSB-lapokon pedig színes gyümölcsök, robbanó ízbombák és hömpölygő léfolyamok öltöttek formát.

Ennivaló

A zsűriAz első magyar graffiti párbaj résztvevői reklámplakátot fújtak az üditőitalairól ismert Rauch cégnek. Street art művelő barátaink szerint ez elég ciki dolog, de erre még később visszatérünk. Heteken át érkeztek a nevezések a verseny idejére létrehozott honlapra, ahol a személyes adatok mellett a legjobbnak gondolt saját műveket kellett feltölteni. A reklámszakemberből, képzőművészből és "nemzetközi graffitisztárból" álló szakmai zsűri csaknem 250 nevező portfóliója közül választotta ki azt a 21 tizenéves srácot, akik felületet kaptak a Mokka Cuka mellett. A győztes 150 ezer forintot vihetett haza, munkáját pedig óriásplakátra nyomja majd a cég.Marketing nyelven igazi win-win (nyertes-nyertes) helyzet ez, bár a multicég azért nagyobbat nyer, mint a legjobbnak választott utcai művészpalánta. Szakértő ismerőseink szerint egy profi kreatív anyagért cserébe a nyeremények együttes összege (a második, és harmadik helyezett is pénzjutalmat kapott) sőt: akár a buli teljes költségvetése is gazdát cserélhet az ügynökség és a megrendelő között.A reklámszakma azonban találékony, a versenyzők pedig fiatalok voltak, és bizonyítani akartak. A győztes firkász idei nyaralását az üdítős cég fizette, és azért ez is valami tizenhét évesen. Ráadásul a Rauch megadta a módját: utcai akrobata bemutató, koncertek, este pedig egy fergeteges reggae-drum and bass buli várta az érdeklődőket és a graffitiseket a Hajógyári szigeten. A szervezők érdeklődésünkre elárulták: külföldön hagyománya van a hasonló rendezvényeknek, hiszen a nagy cégek így kapnak visszajelzést a fiataloktól az általuk forgalmazott márkával kapcsolatban.A pályaművekA pályműveket három, az italhoz kapcsolódó kategóriában kellett elkészíteni. "Fresh, Fruit és Drink" voltak a kulcsszavak. A fogalmakat azután minden graffitis a saját módján közelítette meg. Ezért láttunk a legtöbb képen gyümölcsöket, narancssárga és hűsítő citrom színeket, multivitamin-vízesést. A reklámanyag maguktól a fogyasztóktól érkezik, így hatásosabb lehet, mintha egy steril laborban izzadná azt ki egy fizetett kreatív csoport.Kedvencünk egy ezer színben csillogó mosolygós almát és vagány napszemüveges narancsokat ábrázoló alkotás lett, készítője a "fruit" kategóriában indult. Volt, aki terepszínű betűket festett, csak itt a zöld és barna foltok helyett piros és limezöld színben ragyogott a felirat. A paravánok között egy kisméretű, sárga tábla árválkodott, érintetlenül, festőállványra erősítve. Megtudtuk: a Rauch képviselőinek annyira tetszett a graffitikészítés látványos folyamata, hogy maguk is szerették volna kipróbálni a festékfújást. Úgy tűnik, utóbb mégis meggondolták magukat.

Fújhatja

Kritikus pillantásokA srácok nem igazán szerették a fotósokat, többen voltak közöttük, akiknek "volt már ügye" az illegális utcai graffitik miatt. Felemelt tenyérrel jeleztük, fegyvertelenek vagyunk, így egyikük azért szóba állt velünk. Azt állította, utcán nem szokott festeni, most a nyeremény és a többiek miatt jött a versenyre. Néztük őket fújás közben, figyeltük, ahogy a barátok csekkolják a többiek munkáit is. Félszavakat súgtak egymásnak, elismerően biccentettek egy pontosan meghúzott, határozott vonal, vagy egy ügyesen megfestett karekter láttán. A legrangosabb szakmai zsűri voltak ők együtt, úgy ötvenen-hatvanan. Az igazi ítéletet ők hozták meg.



Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Újrahasznosítva

Sok munkával újrahasznosított tárgyakból és bútorokból is stílusos otthont lehet varázsolni.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés