free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Harapós cipők a VanStyle-on

Borsa         Címkék: cipő, dizájn, egyedi, kiállítás, vans 0 hozzászólás

A művészek újabban a nagyvárosi ikonok átdizájnolására fókuszálnak. A VanStyle-t is ennek jegyében szervezték meg. Harminchat fiatal kezei közt ezúttal a Vans cipők egyedi változatai születtek meg.

Laza összevisszaságban szétszórt kartondobozok fogadtak a Gödör Klubban, ahová a VanStyle című kiállításra készített huszonhat pár egyedi edzőcipőt érkeztünk megcsodálni. A kiállítóteremmé alakított tánctérre lépve első élményünk a döbbenet volt. A dobozokon kisebb dobozok, a kupac tetején pedig alaktalan műanyag massza éktelenkedett: olvadt babafejek, éles fogak és egy cipőfűző öltöttek formát a kavarodásban. Talán a hőség miatt lassultunk le kissé, mindenesetre eltartott pár percig, amíg felismertük a cipőt a szürreális szobor mélyén.Hordhatatlan alkotásokTovábblépve magasabb fokozatra állítottuk érzékelőinket, és csodás tornacsukaszobrokat fedeztünk fel. Néha a legnagyobb gyártók kérik fel az alkotókat arra, hogy készítsenek forgalomba hozható új arculatot egy-egy terméknek. A VanStyle kiállításon azonban nem volt cél, hogy a lábbelik hordhatóak legyenek. El is szabadult a fantázia: farkasfogak, gombostűk, kötött mamuszok - a kiállításra meghívott fiatal magyar képzőművészek igazán kitettek magukért, amikor a szervezők kérésére átdizájnolták a közismert belebújós cipőket. Némelyik darabról csak nagyítóval lehetett megmondani, hogy valaha légtalpas, formatervezett lábbeliként került ki a futószalagról.Hogy miért művészet mindez? Nos, a kortárs kultúrában nemrég új trend született: a kollaboráció. A tervezők, dizájnerek célja remixelni, átértelmezni a nagyvárosi ikonokat, az akcióbabáktól a zenéken át a kulttornacipőkig. A kortárs tárgykultúra formálói pedig alapanyagként is kortárs tárgyakat használnak. Nem agyaggal, vagy kővel dolgoznak, mint a régi korok szobrászai. Felnőtt egy alkotógeneráció, akik a fogyasztói kultúra jellemző tárgyait cincálják szét és rakják össze újra - a saját felfogásukban.

Nézegess Vans cipőket!

Új művészet az új évezredbenA huszonegyedik század első éveiben átalakult a fogyasztói kultúra. A remixdivat, az iPod, a fájlcserélő rendszerek, a blogírás és az online videó globális méretű individualizálódási folyamatokhoz vezettek. A média hi-tech eszközkészlete és a stadionokat megtöltő szuperprodukciók létrehozására képes szoftverek többnyire megtalálhatók az átlag felhasználó laptopján, vagy legalább a nyakában lógó pendrive-on. "Mixeld a saját zenéd, írd a saját újságod, stream-eld a saját rádióadásod, és hordj saját tervezésű ruhákat" - hangzik a piac parancsolata.Az új kor első meghatározó irányzata, a kollaboráció, nem köthető országokhoz, vagy városokhoz, mint a francia impresszionizmus, vagy a bristoli triphop. Ez a műfaj az interneten született Hong Kongban, Belgiumban és Sydney-ben egyszerre. Életre hívói a világ négy sarkában alkotó fiatalok, akik az új média segítségével minden korábbi generációnál hatékonyabban szólhatnak egymáshoz, elkápráztatja őket a globális tudásbázis, és rettentő kíváncsiak egymásra.Kollaboráns művészvilágG.I. Joe akcióbabák, LEGO kockák, idejétmúlt floppylemezek, gördeszkás cipők, origami figurák - minden kulttárgyat újrahasznosítanak az irányzat követői. Az ötletek, gondolatok, projektek megosztása, a közös produktum létrehozásának igénye, a folyamatos tapasztalatgyűjtés és növekedés jellemzi a kollaborációs alkotói folyamatot. Minden összegyúrható és remixelhető, mindenki tud mindenkiről - a színes forgatagból pedig határozott és fogyasztható irányzatok születnek a globális piac számára.A Gödörben rendezett kiállítás már a harmadik hasonló jellegű megmozdulás az utóbbi hónapokban Budapesten. Elsőként az amerikai Sneaker Pimps Show érkezett el hozzánk a Merlin színházba tavaly novemberben. Itt valóban nemzetközi kollaboráció eredményeképp létrejött cipőket láthattunk, a kiállítás ugyanis az egész világon utazik, és folyamatosan magába olvasztja az egyes országok művészeinek ötleteit, új cipőterveit. Pár hónappal később egy másik nagyvárosi ikon, az Eastpak hátizsák került terítékre. Magyar dizájnerek vagdosták szét a táskákat és különleges, egyedi darabokat készítettek belőlük.Július 23-tól egy hétig volt látható az előző vonulat harmadik eleme, a VanStyle, de a szervezők szerint a java még hátra van. Európa nagyvárosaiban egymást érik a hasonló tárlatok, nálunk még csak most jött divatba az új művészeti koncepció. A megnyitót követő partin pedig úgy láttuk: a közönség lelkesedésével itthon sem lesz gond.



Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Újrahasznosítva

Sok munkával újrahasznosított tárgyakból és bútorokból is stílusos otthont lehet varázsolni.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés