free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Japán feketében

Borsa         Címkék: dizájn, fekete, japán, kultusz, szimbolika 0 hozzászólás

Japánban, a fekete helyi szimbolikáját meglovagolva, új kultuszt teremtettek. Mivel nálunk ez a szín elsősorban a gyászt jelképezi, kérdés, hogy a fekete só vagy tojás európai szemmel is dizájnos-e.

Nyáron hagyományosan a világos színek dominálnak a divatban és a tárgykultúrában is. A fehér ruha színes kiegészítőkkel, illetve a kék, a zöld és a piros színek divatosak, a sötét tónusok pedig a szekrénybe kerülnek októberig. A divat most megfordulni látszik, legalábbis Japánban, ahol a nyári meleg ellenére tombol a fekete-őrület. Konyhai eszközök, ételek sőt, tisztasági termékek és még fogkrém is készült fekete változatban az idei szezonban. Az új irányzat szerint ugyanis minden amit fehérnek ismertünk, az ellentétjére fordul.Amit megszoktunkFehér a tojás, a fogkrém és a só is, ilyennek szoktuk meg, most mégis feketében kaphatók, Japánban. A szigetország tárgykultúrája, a hétköznapi dolgok megjelenésének, arculatának kiemelése hagyományosan fontos. A tisztaság, az üdeség és a frissesség nemzetközi szimbólumának megfordulása pedig rejtélyes esemény. Vagy mégsem? A fekete egyszerűen csak coolabb.

Elsőre azért nem túl bizalomgerjesztőek

Hét év plusz a fekete tojássalAhogy korábbi, japán édességeket bemutató cikkünkben is írtuk, a helyiek minden szezonban más és más külcsínnel ruházzák fel tárgyaikat és ételeiket is. Japánban hihetetlenül erős a fogyasztói kultúra, emellett az ősi shinto vallás hagyományai alapján minden tárgynak kiemelt tisztelet jár a bennük lakozó istenségek miatt. Kinek jutna hát akkor eszébe fekete tojást árulni? Itthon nyilván senki sem vásárolna ilyesmit (rajtunk kívül). Pedig a városka lakói egész szépen megélnek a különleges élelmiszerek gyártásából. A forró vizű forrásairól ismert helységben a gyógyvíz kémiai tulajdonságait használják a dizájntojások (kép1) elkészítéséhez. Méretes vasrekeszekben eresztik a friss tojást a vízbe, majd pár perc múlva kékesfeketén emelik ki őket a habokból. Nem kell ugyan hinni minden mendemondának, de a helyiek szerint minden fekete tojás hét évvel hosszabbítja meg az életet!Másik alapvető élelmiszerünk, a só sem maradt ki a japán fekete őrületből. A japánok "akesumi-jio"-nak, "bambusz szén sónak" nevezik az újdonságot (kép2), mely egészen sajátos eljárással készül. A hófehér tengeri sót üreges bambuszrudakba töltik, majd szén fölött megpirítják a Gensen Ginmi, japán bioüzletlánc munkásai. A fekete só íze állítólag édeskés, kitűnően illik salátákhoz és grillezett húsokhoz, miközben nem színezi meg az ételeket. A magyarországi ázsiai konyhaművészettel foglalkozó Szaku magazin cikke szerint Japán hamburgere az utcán mindenhol kapható rizsgombóc (onigiri) is fekete ruhát kapott. Az am-pm bolthálózat egy közelgő ételfesztiválra az eddig sosem látott különlegességgel, vagyis fekete rizsgombóccal készül (kép3). "A különféle onigirik színe között alig van különbség, ezért azt gondoltuk, megnézzük, mit szólnak a vásárlók egy fekete színű változathoz" - meséli Kavabata Kuzori, az am-pm marketingosztályának vezetője, az új étel feltalálója. Kavabata tavaly novemberben gondolta ki az új változatot. Úgy gondolta, hogy a rizsgombóchoz használatos szokásos hozzávalók segítségével is elő lehet állítani fekete változatot, így a vevő a régi ízekhez egy újfajta benyomást is szerez.

A vágódeszkán kívül, nem találnánk ki, hogy mit látunk

Fekete konyha, fürdő

Az új irányzat a konyhába és a fürdőszobába is eljutott. A fekete vágódeszka (kép4) jól láthatóvá teszi a világos színű zöldségeket, amiket feldolgozunk rajta. A japánok még a fogkrémet is feketében szeretik újabban. A Three Hills&co cég Pure Black nevű készítménye (kép5) fogmosás közben furcsa horrorfogakat kölcsönöz, öblítés után azonban a tisztaság érzésével ajándékozza meg a használóját. De még mindig nem tisztáztuk, hogy miért ez a fekete hódítás. Talán Japánból jön az Antikrisztus, esetleg Darth Vader hódította meg a fejlett technikáról és virágzó cseresznyefáiról ismert szigetet? Épp ellenkezőleg.Hazai feketékFeketesereg, fekete péntek, feketeleves. Magyar ésszel talán nehéz felfognunk, de nem mindenhol gondolkodnak az emberek ugyanúgy, mint minálunk. Japánban a fekete az egyszerűség, a letisztultság, a tisztaság és az egészség színe. Az egészséges ételek színe ugyanis gyakran fekete. A fekete alga vagy a fekete szezámmag gyakori hozzávaló a rizsgombócban és a sushiban is. Már 2003-ban nagy sikert aratott a fekete fültisztító pálcika is (kép6). A sötét szín megjeleníti a tárgyakat, hiszen kontrasztba helyezi, megmutatja őket. A fekete profi hatást kelt: nem véletlen az sem, hogy a Magyarországon is kapható Apple MacBook számítógépek legerősebb szériája a szokásos hófehér helyett éjfekete színben jelent meg a piacon. A japán sikerhez persze az is hozzájárul, hogy ott na szín nem kapcsolódik a férfias megjelenéshez, nem úgy mint az európai kultúrában.Itthon persze nyomokban sem találjuk meg ezt a rendkívüli módon kultúrafüggő jelenséget és divatirányzatot. Viccelődhetünk a Negro cukorkával, vagy az Unicummal (bár az csak a zöld üvegben tűnik feketének), ezen a ponton azonban nagyjából kifogyunk a fekete élelmiszerekből és jellegzetesen magyar termékekből. Mondjuk ez legyen a legkevesebb.



Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Újrahasznosítva

Sok munkával újrahasznosított tárgyakból és bútorokból is stílusos otthont lehet varázsolni.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés