free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Globális Hello Kitty összeesküvés

Borsa         Címkék: globális, hellokitty, japán, macska, tárgy 1 hozzászólás

Szeretjük vagy sem, de Hello Kittyt mindenki ismeri. Mi most egy újabb oldaláról mutatjuk be, ugyanis a tömegeket hipnotizáló macska múltjában japán hagyománytiszteletet és véres háború emlékét találtuk.

Rózsaszín Hello Kitty cicákat régen csak külföldön járva láttunk a boltok kirakatában, ma már viszont itthon is tele vannak vele a plázák. Sokan azonnal beleszeretnek a furcsa motívumba, mások élesen elutasítják, és sosem vennének ilyesmit. A nagy számok törvénye az első csoport mellett áll, hiszen a Japánból indult kedves karakter mára az egész világot meghódította. Magyarországon még a rajongók nagy része sem érti azonban, hogyan lehetséges ez. Fellebbentjük a fátylat a globális Hello Kitty összeesküvésről.MegkülönböztetőjegyekHello Kitty. Már a neve is rettenetes. Egy fehér kismacska, akinek legfőbb megkülönböztető jegye a bal fülénél található, kiadásonként más és más dekoráció, valamint, hogy elfelejtettek szájat rajzolni neki. Hello Kitty mindenütt jelen van, lassan nincs a modern életnek olyan területe, ahonnan hiányozna. Elektromos gitár, laptop, tolltartó, táska, cipő, ékszer, ágynemű, és még sorolhatnánk.

Nézegess Hello Kittys tárgyakat!

Hello Kitty meghódította a bolygót és ez csak japán szemmel természetes. Európában nemcsak a furcsa névtől borsózik a lovagokhoz, tündérekhez és boszorkányokhoz szokott szülők háta. A mindent elöntő negédes cukiság, a tobzódó rózsaszín és a személytelen naívitás nem jellemző az európai mesekultúrában. Hello Kitty vérbeli japán karakter, aki kompromisszummentesen jeleníti meg a manga hagyományokat - mégis világkarriert futott be.

Le az összeesküvés elmélettelKitty az 1970-es években született, a japán Sanrio cég tervezőasztalán. Hivatalos védjeggyé 1976-ban vált, s mára az egészen világon ismertté lett. Karrierje jelenleg is zakatol, egyre több offline-bolt, online-üzlet és rajongói oldal jelenik meg ahol termékek egész arzenálja vásárolható. A Kitty-láz itthon is megfertőzte a tinilányokat, akik szüleikkel együtt semmit sem tudnak arról, milyen komoly hagyománytisztelet, tradíció és szörnyű tragédiák sora kapcsolódik a fehér kiscicához.Japán, 1945. A II. világháború fájdalmas valósága elől menekülő gyerekek a képregények futurisztikus, szebb jövőt ábrázoló álomvilágában találták meg vágyaikat. A science fiction-mangák egyre népszerűbbek lettek. A sokszor több ezer oldalas kiadványok kesőbb más olvasóközönséget is megcéloztak, megjelentek a kifejezetten felnőtteknek szóló mangák. Kialakult a híres japán mangakultúra, mely végérvényesen beleivódott az emberek mindennapjaiba és a japán kultúra szerves reszévé vált.

Futottak még

KultúrtanulmányokSzilbereky Juli, konstruktőr évekig Japánban tanulmányozta a helyi fogyasztói kultúrát. Érdeklődésünkre elmondta, hogy Hello Kitty-t és társait a 70-es, 80-as években gyerekeskedő generáció hozta magával az új évezredbe. Ekkor születtek a kifejezetten gyerekeknek szóló mangák es animék (a manga mozgó képes, rajzfilmváltozata) például Doraemon, a macskarobot, Astro Boy és Hello Kitty, a fehér kiscica.Ha hisszük, ha nem, a Magyarországon nemrég megjelent és azonnal heves érzelmeket kiváltott karakter Japánban erőteljes retro hangulatot áraszt, nagyjából úgy, mint nálunk a Jancsi és Juliska, vagy a Pöttöm Panna. A hetvenes években gyerekkorát elő generació mára felnőtt, mégis a kepregényhősök vegigkísérték életüket és népszerűségükből máig sem vesztettek. A szigetországban ugyanis a képregény nemcsak gyerekműfaj. Hello Kitty és társai jelen vannak az ételek csomagolásán, füzetek borítóin és használati tárgyakon is. Persze ahogy a japán fogyasztói társadalom örökké újat követelő körforgása megkívánja, folyamatosan új figurák jelennek meg az igenyeknek megfelelően, nemcsak a filmvásznon, hanem a boltok polcain is.GiccsparádéHello Kitty és kis barátai legfontosabb karakterjegye a közönséget végletesen megosztó, európai szemmel hihetetlenül irritáló és giccses kawaii, azaz cukiság, mely nemcsak a fehér kiscica sajátja, hanem egy irányzat, melynek számtalan követője akad. A shop kawaii internetes áruház például a legkülönfélébb tárgyakat árulja a cukiság jegyében, az all things kawaii pedig a netről gyűjt össze mindent, ami a kategóriában érdekes lehet.

Amikről most nem esett szó...

S hogy miért éppen Hello Kitty hódította meg a világot a sok hasonló mangahős közül? Rejtély. Az mindenesetre biztos, hogy az internet megjelenésével és a globalizáció térhódításával a kultúrák közötti átjárás minden korábbinál gyorsabb és hatékonyabb lett, így nem lehetetlen még egy budapesti fiatal számára sem mindent megtudni a japán mangakarakterekről egy laptop segítségével. Ahogy az európai és az amerikai fogyasztói kultúra újabb és újabb, egzotikus termékeket és irányzatokat követel, a manga is kitört a szigetország kulturális fogságából. Viszik mint a cukrotA Wikipedia online lexikon vonatkozó bejegyzése szerint Amerikát 1983-ban az UNICEF alapítvány hathatós támogatásával hódította meg, igazán népszerűvé azonban csak az 1990-es évek második felétől vált a fehér cicus (Akinek, itt tesszük hozzá, hogy elképesztő módon, de létezik Milói vénusz verziója is). Ehhez nagy mértékben hozzájárult az is, hogytöbb szupersztár, mint például Mariah Carey lett a figura legnagyobb rajongója. A későbbiekben olyan hírességek is népszerűsítették Hello Kitty-t, mint Cameron Diaz, Ricky Martin, Carmen Electra, Britney Spears, Paris Hilton, vagy Jack Osbourne. Lisa Loeb énekesnő pedig egy egész albumot ajánlott Hello Kitty iránti rajongásának, Hello Lisa címmel.



Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Újrahasznosítva

Sok munkával újrahasznosított tárgyakból és bútorokból is stílusos otthont lehet varázsolni.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés