free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

A világ legszebb metrói

Borsa         Címkék: áttekintés, budapest, külföld, metró, szép 0 hozzászólás

Kevés budapesti gondolja úgy, hogy a metró világa szép hely, és ez érthető is, hiszen a fővárosban nemcsak kevés, de csúnya is a föld alatti tér. Talán a négyes metró javít valamit az összképen.

A világ nagyvárosaiban tőlünk keletre és nyugatra gyönyörű birodalmak, paloták és űrbázisok fogadják az utasokat a felszín alatt. A moszkvaiak, párizsiak, vagy a chilei utasok valószínűleg egész másképp gondolnak metróikra, mint a budapestiek. A négyes metró valamelyest javít majd az összképen, bár a látványtervek alapján nem sok fantázia szorult a sokmilliárdos projektbe.

Nézegess szép metrókat!

Ez van

Lepusztult szocreál környezet, pislákoló neoncsövek, szemét, bűz és szürke betonrengeteg. Nagyjából így jellemezhető a budapesti metrók világa. A megállók hatalmas földalatti terei reklámplakátokkal és összefirkált poszterekkel zsúfoltak, a vonatok menetszele port és ki tudja miféle mocskot fúj a várakozó utasok szemébe. Budapesten kétmillióan laknak. Többen, mint Bécsben, ahol öt metróvonal hálózza be a várost és kétszer annyian, mint Brüsszelben, ahol az elővonalakkal együtt szintén ötfelé mehetnek a föld alatt utazók.Ki gondolná, hogy XIX. század végén Magyarország közlekedésben a világelsők közé tartozott. Marafkó Bence: A budapesti metró arculata című munkája szerint elődeink két év alatt felszámolták a lóvasutat, amelynek helyén háromszáz kilométeres pályát villamosítottak. Megépítették a Siklót a Várhegyen és a Fogaskerekűt a Széchenyi-hegyen, amely a világon a harmadik ilyen jellegű közlekedési eszköz volt ekkoriban. 1895-ben, a honfoglalás 1000. évfordulóján pedig felavatták a Földalatti Vasutat, London után Európában a másodikat, a kontinensen viszont az elsőt. A földalatti-állomásokon automata osztogatta a jegyeket, az igényes, faborításos szerelvények esztétikusan kiképzett állomásokra érkeztek, kétpercenként követve egymást.

A fejlődés évtizedei után hosszú csend következett. A mai járatok és állomások arculata nagyrészt a szomorú emlékű hetvenes években készült. Nincs egységes kommunikációs jelrendszer, a megállók arculata, a felhasznált anyagok, színek, díszítések tökéletesen jellegtelenek. Mintha egy súlyosan depressziós tervezőmérnök készítette volna a budapesti metró belső tereit közvetlenül nyugdíjba vonulása előtt. Aki a magyar metrón utazik, maga is megérez valamit az egykori mesterek kilátástalan életfelfogásából. Ahányszor a föld alá merészkedünk, rossz kedvünk lesz. Egyszerűen így hat ránk a környezet, a vizuális ingerek, a szagok és utastársaink hangulata.

Palota

Párizs, Moszkva és a jó irány

Első pozitív élményünket a párizsi metrón szereztük. A várost 15 metróvonal hálózza be, mindegyik saját vezetőszínnel, mozgó járdákkal, hangulatos megállókkal várt bennünket. Párizsban nincs olyan, hogy valahová nem lehet időben megérkezni: a metróval késő éjjelig eljuthatsz a legtávolabbi kerületbe is. A párizsi metró olyan, mint egy tökéletesen megszőtt pókháló, ráadásul ezerféle érdekes ember, a világ összes nációja egyfolytában utazik valahová. Turbános, tógás és öltönyös emberek, fehérek, latinok, feketék és ázsiaiak nézelődnek kíváncsian a kocsikban. A moszkvai metró igazi földalatti palota, sokan a világ legszebb metrójának tartják. Bár a tízmilliós világváros csak a Föld negyedik legnagyobb metróhálózatával büszkélkedhet, a moszkvai vonalak szállítják a legtöbb embert. A helyiek szerint a városban két világ van: az egyik a felszíni, a másik a föld alatti, amely semmiben sem marad el a felszín feletti párjától. Barokk díszítések, hatalmas báltermek és sztálinista betonsilók váltogatják egymást, ahogy az utasok nemcsak térben, hanem időben is utaznak a város dzsungelében.

A legtöbb embert szállító metró

Londonban, hej...

A London Underground a világ második legnagyobb hálózata New York-i után. Igazi űrbázist talál a föld alatt utazó, 408 kilométer hosszan, 13 különböző vonalon. Nem véletlen, hogy 2005-ben a londoni metróban csaptak le a terroristák: a vonalak nemcsak szupermodernek, hanem iszonyú zsúfoltak is. Tavaly ez volt a világ legforgalmasabb metróhálózata, több, mint egymilliárd ember utazott a londoni földalattin. Stockholmban minden megálló más és más: az egyik gigantikus barlangba vájt elsüllyedt világhoz hasonlít, a másik olyan, mint egy igazi mesebirodalom.

Így néz majd ki a mi négyesünk

ItthonItthon egyelőre inkább okoz bosszúságot a 4-es metró építése, mint örömöt az utasoknak. Miközben ezt a cikket írjuk halljuk a hírt, hogy az épülő Tétényi úti megállónál beomlott az alagút földcsuszamlás miatt. Bár a munkálatok meglehetősen lassan, állítólag a kelleténél jóval több pénzből és a vártnál kevesebb EU-s támogatással zajlanak, a látványtervek sokat ígérőek. Az Építészfórum.hu oldalain már tavaly május óta megtekinthetők a leendő megállók: egységes kompozíció, megahatározó jelölőszínek, modern európai arculat jellemzi a terveket. Igaz, a játékosság, és a fantázia az új itt is szabadságot kapott, amikor a szekemberek a tervezőasztaloknál ültek. A Bocskai út, a Móricz Zsigmond körtér és a Tétényi út felszín alatti világa hideg plasztikkal borított, falanszterszerű, de legalább modern. A magyar tervezők - úgy tűnik - nem ismerték fel, hogy a minimál utáni építészet rafináltan csavarodó formákkal, és asszimetrikus terekkel dolgozik. Azért ha valaha megépül a sokáig csak politikai kampánybeszédekben létezett metróvonal, végre Budapestnek sem kell szégyenkeznie a föld alatti városi terek miatt. Reméljük, hogy a mai 2-es és 3-as metró borzalmas világa pár évtized múlva már csak lezárt, metrómúzeumként működik majd elrettentésképpen.



LÉGY TRENDI!

Abercrombie@Fitch, Hollister, Stance, Oakley márkák webáruháza

Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Újrahasznosítva

Sok munkával újrahasznosított tárgyakból és bútorokból is stílusos otthont lehet varázsolni.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés