free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Mindörökké halálfej

Borsa         Címkék: divat, exkluzív, koponya, lázadó, motívum 2 hozzászólás

Akár tetszik, akár nem, a koponyamotívum az egyik legtöbbet használt ikon, újra és újra megújul. A lázadó jelképből kommersszé vált halálfejes divatot most megint exkluzívvá tették a dizájncégek.

A gyerekkorunkban még rettegett halálfej, a huligánok és rossztanuló vagányok viselete az utóbbi évtizedekben többször is kiment a divatból, majd megint visszatért. Talán nincs még egy olyan motívum, ami képes újra és újra sikeresen visszaküzdeni magát a trendi ikonok közé. Úgy tűnik, sokáig kell még nézegetni a dizájntárgyakon: a lázadó jelképből kommersszé vált halálfejes divatot megint exkluzívvá tették a dizájncégek egyedi kollekciói.

Nézegess halálfejes cuccokat!

Méregjeltől a pecsétgyűrűigA halálfej szimbólum jelentése az elmúlt századokban is sokat változott. A huszadik századig figyelmeztető jelzésként nem hordott többletjelentést: mérgek üvegcséin, kalóz zászlókon és katonai jelvényeken virított. Jelentése egyértelműen az elrettentésre irányult: aki látta, azonnal tudta, halálos veszélybe kerül ha tovább kíváncsiskodik. A két csonton ülő koponya egyet jelentett a félelemmel egészen a múlt század végéig, amikor hála a deviáns fiataloknak és az azonnal reagáló divatcégeknek, szépen lassan divatba jött a használata.Egyszercsak megjelentek a boltokban a halálfejes pólók, amiket hamar követtek a sapkák, a kitűzők, a gyűrűk és a zászlók. A punk és a heavy metal merchandise nem ismert határokat, folyamatosan életben tartotta a koponya divatot, és ezzel lassan átértelmezte a szimbólumot. A tupírozott hajú, kifestett pop-metál zenekaroknak köszönhetjük, hogy a nyolcvanas években a halálfej egyet jelenett a szülők rémálmával: szex, erőszak, drogok, önpusztítás és minden más, amit nem szabad. A lázadó tinédzserek készen kaptak egy ikont, egy egyértelmű utalást arra, hogy felnőttek. A halálfejjel egyszerűen besorolhatta magát bárki a lázadó kirekesztettek csoportjába, nem kellett hozzá mást tenni, mint felvenni egy pólót, egy kitűzőt, vagy egy gyűrűt. AnyaszomorítókPedig a jelkép használata tudatos marketing stratégia eredménye volt. Azok a tinik, akik a család, a rendszer és a társadalmi normák ellen lázadtak viselésével, valójában maguk is jól definiálható célcsoportot alkottak. Kevesen tudják például, hogy a punk korszak világhíres zenekarát, a Nagy-Britanniában igazi bombaként robbant Sex-Pistols-t maga Vivienne Westwood, a legendás divatkreátor öltöztette. Ő találta ki a szakadt pólókat és provokatív mintákat, a láncokat (kép 1) és a fülbe tűzött biztosítótű tisztes családanyákat riogató divatját is.A lábszárcsont és a koponya a kilencvenes évek elején beört a mainstream-be is. Egyre populárisabbá vált, de ahogy a Heavy Metal és a rockzene kiment a divatból, magával húzta a halálfejet is. Persze csak idő kérdése volt, hogy mikor győzi le a retro hippi virágokat, a csillagokat és a kilencvenes évek második felének Woodstock utánérzését. Ahogy az lenni szokott, a designerek kihúzták azt a bizonyos alsó fiókot, mosolyogva leporolták a jó öreg halálfejet-és befestették rózsaszínre. Egyszerre megint mindenkinek kellett a jelkép, Avril Lavigne-től kezdve egészen az Adidasig. Egy generáció felnőtt, és a önpusztítás szimbóluma kedves romantikus ikonná szelidült.

Bármi lehet belőle

Kis édesekOlyannyira, hogy kedvenc babakellék webáruházunkban, a psycho baby online-on gyönyörű halálfejes zoknik, kistányért (kép 2) és előkét is találtunk, természetesen minden csupa rózsaszín. Nem is csoda, hogy mostanában többször is kikiáltották az ikon halálát, a kommerszé vált koponya ennek ellenére nem akar kimenni a divatból. Az újabb trendek megint felkapták, de most már nem csak ruhákon és kiegészítőkön, hanem méregdrága designtárgyakon is találkozhatunk vele. A nosztalgiázó trashfashion, az új évezred első retróhulláma a nyolcvanas évek csiricsáré világát hozta vissza. Egyik alapszimbóluma a póniló és a pálmafás sziget mellett - ki gondolná - a halálfej. A stilizált koponyákkal díszített kiegészítők természetesen vadul hozzák azt az életérzést, amikor még Madonna is lenőtt szőke hajfestéket hordott fekete cicanadrággal és citromsárga aerobik lábszermelegítővel. Rikító színű övek, kitőzők, táskák, és fülbevalók (kép 3) mégríkítóbb halálfejekkel. Kedvencünk a rózsaszínű koponyás fülbevaló, szív alakú szemekkel, ennél cukibbat valószínűleg lehetetlen kihozni az alapotívumból.

AranyárbanNemcsak a divatkellékek között akadhatunk halálfejekre, a sokak szerint már unalmas szimbólum a designtárgyakról is visszaköszön. Sarah Cihat kidobott, vagy feleslegessé vált tányérokat (kép 4) rehabilitál. A bolhapiacokról beszerzett porcelánokból egyedi designer tárgyakat varázsol. Egyik kedvenc motívuma a halálfej, legújabb tányérkollekciójának darabjai között például az egyetlen közös vonás. A három dimenziós mintáiról híres Michaela Schleypen textiltervező gyönyörű rózsaszín szőnyeget (kép 5) álmodott, hatalmas pixelkoponyával a közepén.

Méregdrága apróságok

Bárhol, bármikorLámpaizzóban (kép 6), poháralátéten (kép 7), is megjelent a motívum a formatervezők keze nyomán. A halálfej új szerepében elvesztíti hagyományos jelentését, így ezek a tárgyak - amellett, hogy divatosak - sikerüket játékosságuknak köszönhetik. Egy-egy jól ismert ikon, vagy mindenki által felismerhető forma eredeti környezetéből kiemelve, furcsa, gyakran bizarr képzettársításokkal új értelmet kaphat. Így lehetséges, hogy annyi évszázad után még mindig tud újat nyújtani az emberi lábszárcsontokon vigyorgó koponya.Összefoglalónkból nem maradhat ki a napjainkban egyre népszerűbb street art irányzat sem. Ma már a graffiti művészek nagyjai között tartják számon az amerikai Kaws-t, aki jó pár éve azzal bosszantotta a New York-i helyi buszvállalat vezetőit, hogy festményeivel személyesbbé tette a buszmegállókat (kép 8). Kaws akkoriban szinte az összes reklámot átértelmezte, mindegyiken rajta hagyta a védejegyét, egy stilizált halálfejet, ami inkább aranyos, mint ijesztő. Ma természetesen bárki rendelhet magának kaws koponyát, a művész nemrégiben ugyanis elkészítette designer játék sorozatát is. Az egykor rettegett jelkép új köntösében ma már a legkonzervatívabb családban sem kelt feltűnést. Persze ki tudja. Lehet, hogy egy időre újra eltűnik majd, hogy mire unokáink tinik lesznek, megint más formában jelenjen meg újra.

 


Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Újrahasznosítva

Sok munkával újrahasznosított tárgyakból és bútorokból is stílusos otthont lehet varázsolni.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés