free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Meghekkelt reklámok

Borsa         Címkék: hekkelés, hirdetés, kreatív, ötlet, reklám 0 hozzászólás

A mai kor embere valószínűleg több reklámot lát élete során mint műalkotást. Ostoba üzeneteik okán igen bosszantóak, így az utóbbi években sok kreatív ötlet született a hirdetések meghekkelésére.

Nem is csoda ha nem szeretjük az út mentén elhelyezett hatalamas óriásplakátokat, a buszmegállók világító hirdetéseit, és a metrók falát borító vonzónak szánt akciókat. Leggyakrabban unottan bámuljuk a hatalmas képeket, amelyekbe csak ritkán szorul kreativitás, vagy egyszerűen csak elmegyünk mellettük. Az utca művészeteAz egész talán a lelkes graffitiművészek gerilla akcióival kezdődött, akik mindenhol, így a köztéri reklámokon is ott akarták hagyni a kézjegyüket. Ők minden utcai médiumot üzenetként értelmeznek, amire tudják is a választ. Mivel ők is a nyilvános kommunikáció részeként tartják számon alkotásaikat, amit az emberek megnéznek és reagálnak rájuk, naná, hogy nem hagyhatták szó nélkül a kivilágított reklámposzterek álságos csábításait. A ma már világhírű amerikai street art művész, Kaws egy évtizede a New York-i buszmegállók reklámtábláit tette egyedivé a rá jellemző cuki stilizált halálfejekkel (kép 1.). A reklámot egyszerűen kiszerelte világító háttér elől, és kicserélte a saját verziójra. A reklámhekkelés hamarosan egyre divatosabb lett. Az egyik leginnovatívabb londoni street art csoport, a CutUp Collective is sajátos módon értelmezi át a köztéri hirdetéseket. Apró fecnikkel fedik be a táblát (kép 2.), amik messziről nézve képpé állnak össze. Kicsit olyanok, mint a pixelek. Az illegálisan működő csoport eddig már a világ számos országában járt, sajnos alkotásaik nem hosszú életűek.

Nézegess meghekkelt reklámokat!

Vágj vissza herpesszelPersze nem kell ahhoz festékespalackkal, színes fecnikkel járni, hogy különlegessé tegyük a reklámtáblákat. Szerencsére élelmes underground művészek lehetőségek egész tárházát agyalták már ki az elmúlt években, amik segítsgével mindenféle kézügyesség nélkül, egyszerűen meghekkelhetjük a bosszantó köztéri reklámfelületeket. Az életnagyságnál jóval nagyobb, photoshoppal tökéletesre montírozott reklámszépségek tudatosan keltenek kisebbségi érzést a pattanásos, narancsbőrrel küszködő, vagy pocakos - azaz filter - és retusmentes szemlélőben. Csak a hirdetett termék megvásárlása adhat némi reményt a fotón látott külcsín megközelítésére, aztán persze kiderül, hogy az új, még aktívabb biolipid és megkettőzött bőrfeszesítő hatás semmit sem ér. A plakátmodelleknek tervezett, nyomtatható herpesztapasszal visszavághatsz az aluljárókban várakozás közben elszenvedett inzultusért. Az élethű herpesz és pattanás matricákat (kép 3.) ingyen kinyomtathatod, és máris indulhatsz a bosszúálló hadjártara, hogy elégtételt vegyél a kidobott tízezrekért, és azért amiért folyton eszedbe juttatják, nem vagy tökéletes, miközben elhallgatják azt a tényt, hogy senki sem az. Ha nem szeretsz gonoszkodni, egyszerűen csak kommenteld a látottakat. Ji Lee, egy menő New York-i reklámcég művészeti vezetője kezdte egyre frusztráltabban érezni magát a mindent elborító hirdetések és az egész reklámszakma miatt. Úgy érezte, a konzervatív, hozzá nem értő megrendelők gátat szabnak minden kreatív ötletetnek, és csak az unalmas, manipulatív és agresszív reklámokért akarnak pénzt kiadni. Hogy tegyen valamit az ügy érdekében, 2002-ben útjára indította a szóbuborék projektet.

Ne hagyd magad!

Nyugodtan beszélj visszaA képregénykből ismert hatalmas üres szóbuborékot ragasztott 15 ezer köztéri reklámra New York szerte. A járókelők vették az üzenetet, és elkezdék kitöltögetni a fehér buborékokat (kép 4). Viccesebbnél viccesebb meghekkelt reklámok születtek, az így feldobott plakátok képei pedig körbejárták az internetet. Az ötlet olyan népszerű lett, hogy hamarosan újabb 15 ezer buborékot vetettek be, sőt az interneten letölthetővé teték a matricát, így nem csak New Yorkban, de világ bármelyik más nagyvárosában is bosszút állhanak a hirdetőkön a plakáthekkerek. Az egyedivé tett reklámok fotóinak gyűjteménye nemrégiben könyvben is megjelent. A könyv címe nem véletlenül lett Talk back, azaz "beszélj vissza". A médiahekk lényege ugyanis éppen az, hogy az eddig hallgatásra és néma fogyasztásra ítélt "utca embere" is felületet kapjon arra, hogy hallassa a szavát és adott esetben kemény véleményt nyilvánítson a legtöbbször túlzó, és hazug plakátokról. Életünk legtöbb területén kiemelten fontos a kommunikáció, a blogok és közösségi internet korában pedig egyre kevésbbé vagyunk hajlandóak tűrni az egyirányú médiaüzeneteket, ahol nincs lehetőségünk visszabeszélni. Nincs is erre jobb megoldás, mint egy parfümreklámon mosolygó Photoshop-tündérre szóbuborékot ragasztani, hadd kapja meg a magáét!Azért azt tegyük hozzá, hogy Magyarországon is vannak már, akik visszaszólnak.



LÉGY TRENDI!

Abercrombie@Fitch, Hollister, Stance, Oakley márkák webáruháza

Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Újrahasznosítva

Sok munkával újrahasznosított tárgyakból és bútorokból is stílusos otthont lehet varázsolni.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés