free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Manipuláló dizájnerek

Borsa         Címkék: dizájnerek, egyedi, önkifejezés, személyiség, tárgyak 0 hozzászólás

Mindig sejtettük, hogy a tárgyaink nem véletlenül kerülnek hozzánk és, hogy aki a hasonló tárgyakat szereti, mint mi, az hozzánk is hasonít. A dizájnerek tudják, hogy mit, hogyan lehet nekünk eladni.

Vajon miért szeretjük a tárgyainkat, mi az a láthatatlan kapocs, ami miatt jobban kedveljük az egyik bögrét a másiknál, annak ellenére, hogy ugyanott vásároltuk őket, ugyanannyit fizettünk értük, csak egy kicsit máshogy néznek ki. Mitől kedvesebb számunkra az egyik, mint a másik? Ruth Mugge, holland kutató a kérdést vizsgálva egészen megdöbbentő eredményre bukkant. Az emberek erősebben kötődnek bizonyos tárgyakhoz, akkor is, ha semmilyen kellemes emlék nem fűződik hozzájuk. Az erősebb kötődés miatt ezekre a tárgyakra jobban vigyázunk, ha elromlanak, megjavíttatjuk őket, és ha végképp tönkrementek, akkor addig halogatjuk a cserét ameddig csak lehet. Ezek a tárgyak - pontosan azért, mert jobban vigyázunk rájuk - hosszabb életűek, így sokkal tovább használjuk őket.

Szeretjük

Személyiségük vanMugge kutatatásában rávilágított azokra a sarkalatos pontokra, amelyek hatással lehetnek a tárgy és a fogyasztó kapcsolatára. Az önkifejezés, a csoporthoz tartozás, az emlékek ugyanolyan fontosak, mint az hogy tetszik-e a termék. A designer nem tudja mindezeket együtt befolyásolni, egy jó formaterv viszont sokkal többet jelenthet, mint azt eddig hittük. Ez ugyanis nem csak a tetszik, nem tetszik kérdést dönti el, nagy szerepe lehet az önkifejezésben is. A tárgyaknak egyfajta személyiséget adhat a jó dizájn, ezért úgy érezhetjük, hasonlít ránk, olyan mint mi, pontosan nekünk találták ki. Ezt az érzést a színek, a formák és az alapanyag együttesen váltják ki, ezek segítségével a termék egyfajta személyiséget kap. Gondoljunk csak a bogárhátú Volkswagenre. Ha ránézünk, egy kedves, mosolygós autót látunk, már várnánk, hogy megszólaljon, amikor ráébredünk: ez nem egy mesefilm, hanem a valóság. A bogárhátúnak kétségkívül van személyisége, barátságos, kicsit pajkos és nagyon is aranyos. Pontosan azt látjuk benne, amit a designer láttatni akar: emberi tulajdonságokat, amelyekben magunkra ismerhetünk. Mugge szerint nem feltétlenül a szép tárgyakat tüntetjük ki különleges figyelemmel, hanem inkább azokat, amelyek "bogárhoz" hasonlóan saját személyiséggel rendelkeznek. Ezek a termékek ugyanis segítenek az önkifejezésben, abban hogy könnyebben kommunikáljuk a világ számára, milyenek is vagyunk mi. Persze a divat gyakran felülírhatja ezt kötődést, ha ugyanis egy formaterv túl harsány, túl divatos, akkor magát a tárgyat az aktuális trenddel kezdjük azonosítani, és ha kimegy a divatból, valószínűleg kevésbé fogjuk szeretni. Ahhoz, hogy a design, és az általa a fogyasztóban kiváltott hatás hosszú életű maradjon, a tervezőnek ezt is szem előtt kell tartani. Közeli viszonyA legszerencsésebb az, ha maga a tárgy leendő tulajdonosa is aktívan közreműködik a tervezés során. Így készülhet igazán egyedi dizájn, amely tökéletesen alkalmas az önkifejezésre, a kötődés kialakítására, sőt, a vásárló közreműködésével egy olyan termék készül, ami pótolhatatlan, ezért aztán az még fontosabb lesz a számára. Nem véletlen, hogy ezt a lehetőséget egyre több multicég alkalmazza, a hatás ugyanis sosem marad el. Kezdetben csak a mobiltelefonokhoz vásárolhattunk különböző előlapokat, ma már az iPodunkat, a laptopunkat, sőt a cipőnket, a táskánkat és komódunkat is egyedivé tehetjük.

Csináld magad!

SajátkezűlegA nikeID (kép 1.) cipőket például kedved szerint kiszínezheted. A Nike weboldalán kiválaszthatod, hogy hányas legyen a cipő jobb és bal fele, miközben van időd azon gondolkodni, hogy honnan tudták, hogy nem egyforma a két lábad. Ezután külön-kölön kiszínezheted a cipő egyes részeit, a Nike-jeltől kezdve, egészen a talp fölötti vonalig. Ezután saját feliratot is tehetsz rá, és máris kész a teljesen egyedi futócipő. Mugge szerint minél több erőfeszítést igényel a termék személyesebbé tétele, annál pótolhatatlanabb, egyedibb lesz, azaz a vásárló annál értékesebbnek fogja tartani. Az Adidas tavaly újra piacra dobta az adicolor (kép 2.) sorozatot, amivel 1983-ban egyszer már előrukkolt. A teljesen fehér edzőcipők mindegyikéhez külön filctollkészlet jár, amivel otthon a csukádat a saját ízlésed szerint, sajátkezűleg firkálhatod össze.A Freitag nevű oldalon teherautó-ponyvából készíthetsz magadnak táskát (kép3.). Az ipari anyag strapabíró, tökéletes alapanyag egy táskának, és mivel újrahasznosított, ráadásként környezetkímélő is. A táska szabásmintájának darabjait te helyezheted rá a ponyvára, te választhatod ki, hogy milyen színű, mintájú legyen. A képen egy szürke rész jelzi a már felhasznált részeket.

Függővé tesznek

Személyre szabott világunkban ma már gyakorlatilag mindent ízlésünk szerint alakíthatunk. Egyre nehezebb tudatosítani magunkban, hogy egy testre szabott cipő, egy egyedi mobiltelefon, vagy iPod ugyanúgy csak egyszerű tárgyak, mint a régi, kicsit idegen, de jól használható változatok. Sejtésünk sincs, mivel rukkolnak elő a jövő tervezői, hogyan próbálnak majd méginkább függővé tenni bennünket tárgyainktól, fogyasztási cikkeinktől. Amíg a nyugati gazdaságok növekednek, a fogyaszási láz sem csillapodik. Talán egyszer majd valóban tartós és minőségi termékek is megjlenennek elérhető áron, hiszen a cserélhető szín és a választható méret koránt sem jelentik azt, hogy a következő szezonban nem kell mindent előről kezdenünk.

 


Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Újrahasznosítva

Sok munkával újrahasznosított tárgyakból és bútorokból is stílusos otthont lehet varázsolni.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés