free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Űrhajók és bacilusok Tokióban

Borsa         Címkék: dizájnhét, játékos, kreativitás, sokszínűség, tokiói 0 hozzászólás

Míg Európában a minimál harcol az organikus bioformákkal, Japánban mintha a számítógépes játékok világa elevenedett volna meg a tokiói dizájnhéten. A játék témakörében villogtak az alkotók. Nézzétek!

Nem a tokiói dizájnhétről készült fotósorozat az első, amit a világ meghatározó formatervezési kiállításairól látunk, mégis leesett az állunk az elképesztő vizuális sokszínűség, játékosság és kreativitás láttán, amit a műszaki beállítottságúnak tartott szigetország tervezői és az eseményen résztvevő külföldi dizájnerek felvonultattak. A dizájnvilág legrangosabb európai formatervezési eseménye, a London Design Festival után alig másfél hónappal rendezik meg a tokiói dizájnhetet. Az esemény idei témája a játék volt, amit a formatervezők a bemutatott munkákat elnézve igencsak komolyan vettek.

A Tokió Design Hét a londonihoz hasonlóan jó pár rendezvényt és kiállítást tömörít magába. Az egyik fő esemény a Design Tide, ahol mintegy ötven formatervező illetve csoport állította ki munkáit, amelyek egytől egyig az idei tematika: játék = kommunikáció - köré csoportosultak. A világ minden szegletéből érkeztek dizájnerek, hogy bemutassák legfrissebb alkotásaikat. Számos interaktív projekt és installáció is bekerült a programba.

Nézegess további ötletes dizájntárgyakat!

Az Abake nevű londoni dizájnercsoport munkája például első látásra egy üres fekete paravánnak tűnik (kép1). Valójában ez egy tipográfiai játék, amelyben betűkké áll össze az emberi test. Ahhoz hogy igazán jól nézzen ki a dolog, jópár végtagot be kell vetni a játékba. A kezeket a fekete paraván résein kell átdugni, és a megfelelő pozícióban tartani, hogy az üzenetet el lehessen olvasni. A képen látható Pi kiírásához legalább három emberre van szükség, plusz egy irányítóra, aki a túloldalról segít.

A nemzetközi sajtó beszámolói szerint a Tokió egy hétre Alice csodaországává változott. Mindenfelé interaktív mesevilág fogadta a látogatókat, a dizájntárgyak életre keltek, a formák mozogtak, három dimenziós metamorfózison mentek keresztül. Takeshi Ishiguro pop up lámpája (kép2) egy hatalmas könyvben van elrejtve. Ahhoz hogy felkapcsolódjon, egyszerűen ki kell nyitni az albumot, ahonnan a nagymami éjjeliszekrényéről ismerős világítótest pontosan úgy bukkan elő, mint a régi csipkerózsikás, háromdimenziós mesekönyvben a kastély. Sajnos itt csupán egy oldal van, és a sárkány farkát sem lehet mozgatni, viszont a lámpa tényleg világít, van még hova fejlődnie a mesekönyv iparnak.

Hogy az európai vizuális kultúrában felnevelkedett látogató egyetlen percig se érezze biztonságban magát, és persze hogy az olasz mesterek is frászt kapjanak Tokióban Sarah van Gameren viaszba mártott csillárkompozíciót(kép3) készített. A lámpakülönlegesség olyan, mintha a hő hatására nemcsak a gyertyák, hanem az egész csillár olvadásnak indult volna, mintha mindjárt a padlóra cseppenne belőle egy forró viaszdarab. Kísértetkastélyok berendezéséhez ideális lehet, meg persze feladja a leckét a fantáziátlan egyendizájn és az elegánsnak gondolt "semmilyen" formabútorok tervezőinek. Az idei tokiói trend egyértelműen a tárgyak eredeti funkcióinak továbbgondolása volt. Niels van Eijk és Miriam van der Lubbe, színes fegyvertáskája(kép4) valójában persze nem pisztoly hordozására lett kitalálva, ránézve mégis kap valami játékos többletjelentést. Agresszívnek gondolod? Nem éppen az. Napjainkban a nemzetközi repülőtereken és a világvárosokban olyan fokú biztonsági paranoia uralkodik, hogy kimondottan üdítően hat egy, a hiszterizált közhangulatnak fricskát mutató pink pisztolytáska a forgatagban. A fantázia és a polgárpukkasztás mellett persze a környezetbarát megoldások, és az újrahasznosítás is kiemelt szerephez jutottak a dizájnhét alatt. Ki gondolná, hogy Heath Nash újrahasznosított pillangói pillepalackokból készültek.

Bacilámpák és fűasztalok a játékos dizájnban A tízmilliós japán fővárosban, ahol a fogyasztói kultúra olyan kifinomult, hogy még az élelmiszerek csomagolásait is havonta megváltoztatják pusztán a játékosság kedvéért, 2005 óta londoni mintára itt is megrendezik 100% Design címen a dizájnhét kísérőrendezvényét. Az itt bemutatott tárgyak, bútorok, lámpák és egyéb kiegészítők egytől egyig a kortárs formatervezők legjobb munkái. Az idei eseményt Michael Young neve fémjelezte, akit sokan az egyik legtehetségesebb kortárs dizájnernek tartanak. Munkáit nem csak a boltokban, és irodákban de a párizsi Pompidou központban és a Louvre kiállítótermében is megtalálhatjuk. Michael Young kreatív igazgatóként is megállja a helyét, a 100% design Tokyo ugyanis soha ilyen sikeres még nem volt. Mint mindig, idén is jó pár világítótestet csodálhattak meg a látogatók, a tervezők lámpák terén szeretik szabadjára engedni a fantáziájukat. Bár akadt egy-két komolyabb alkotás, mégis mindegyik beleillett a "játék" tematikába: fénylő űrhajók, legókockák, szívecskék és bacilusok(kép5) lepték el a fény szekció kiállítóterét. A legérdekesebb talán az I-design asztali lámpája, ami úgy néz ki, mint egy világító nyitott könyv(kép6). A legérdekesebb asztalokat és szekrényeket is itt lehetett látni. Judson Beaumont széttöredezett komódja(kép7) például biztos befutó lenne a szürreális bútorok versenyén, ha lenne ilyen. Természetesen Michael Young mozaikmintás dohányzó asztalát(kép8) is bemutatták, nekünk legjobban mégis a fűasztal(kép9) tetszett, annak ellenére, hogy nem sok mindent lehet rajta tárolni, hiszen tetőtől talpig fű borítja. Helyes és praktikus kis apróságok A kiállított kiegészítők a bútorokhoz és a lámpákhoz hasonlóan meglehetősen szokatlanok voltak. A fémes felületű "szóbuborékok" (kép10) bármilyen üzenetet meg tudnak jeleníteni, a világító fali képek (kép11) pedig az időjárásnak megfelelően változtatják színüket. Rugó alakú vázákból (kép12) és fogasokból sem volt hiány, sőt formatervezők még a legkisebbekre is gondoltak. A 4c3 játékbútorai (kép13) igazán stílusosak, jó ízlésű ovisoknak készültek, hiába, a formatervezett dolgok iránti rajongást sosem lehet elég korán elkezdeni. A bemutatott kiegészítők közül kedvencünk a d dizájnercsoport Goony névre keresztelt ötletes tárolója (kép14), ami egy kicsit arra a kéz formájú ékszertartóra emlékeztet, amit tíz-húsz évvel ezelőtt az összes valamire való piperepolcon meg lehetett találni. A kézforma itt persze kicsit továbbgondolt, a Goony-nak ugyanis tíz ujja van, csuklója pedig nincs. Az ujjak tetszés szerint hajlíthatóak, így tökéletes toll-, kulcs- vagy szemüvegtartó varázsolható belőle. A tokiói dizájnhét idén is bebizonyította, hogy a japán formatervezési kultúrához képest az európai gondolkodás még mindig meglehetősen konzervatívnak mondható. Persze azért van remény a felzárkózásra. A budapesti dizájnhéten látott magyar munkák kimondottan ötletesek és izgalmasak voltak. Persze azért nem ártana egy pár havi tokiói továbbképzés az európai szakembereknek sem.


Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Újrahasznosítva

Sok munkával újrahasznosított tárgyakból és bútorokból is stílusos otthont lehet varázsolni.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés