free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

A bosszú szépséges angyala

Borsa         Címkék: asszony, bosszú, kritika, mozi, premier 0 hozzászólás

A bosszúvágy ott bujkál mindannyiunkban, kérdés, hogy mennyire tudjuk kordában tartani, és hogy mire lennénk képesek a nevében. Új mozi premierünk egészen mélyre merészkedett e témakörben.

A bosszú fogalma valószínűleg egyidős az emberiséggel. A humán természet alapvető késztetése, hogy sérelmeit megtorlás útján kezelje, és annál édesebb ez a mozzanat, minél gátlástalanabb köntösbe tud bújni. Az európai kultúrkörben a kereszténység igyekezett már jó korán kigyomlálni ezt az alapvető természeti anomáliát, azonban a keleti közfelfogás egészen mitikus magaslatokba emelte. A keleti kultúra nemhogy megtűri a bosszú fogalmát, de egyenesen el is várja a sértett féltől, hogy méltó megtorlást eszeljen ki ellensége számára. Ebből a szempontból talán fura lehet európai szemmel nézni egy olyan filmet, ami pont erre a témakörre hegyezi ki magát. Sőt, nem is csupán egy moziról beszélünk, hiszen jelen alkotás, A bosszú asszonya egy trilógia záróakkordja.

A magyar filmforgalmazás zűrzavaros körülményeit szenvedte meg ez a sorozat is, hiszen a kezdő rész, A bosszú ura (2002) idén november elején, a középső, lazábban kapcsolódó rész, az Oldboy (2003) 2005 januárjában, és a befejező epizód, a jelen darab (2005) most november végén került a hazai mozikba. Bár az is igaz, hogy a szemfülesek elkaphatták már a tavalyi Titanic Filmfesztiválon is, ahol viharos sikert aratott. A dél-koreai direktor, Park Chan-wook mesteri hármasának kétségkívül az Oldboy a legerősebb láncszeme, viszont itt a sztorit egy manga alapanyag szolgáltatta, és mivel nem csupán a lélektani folyamatokra koncentrál, hanem egyben egy izgalmas krimi is, sokkal emészthetőbb társainál. A történetek nem kapcsolódnak szorosan egymáshoz, kizárólag a megkettőzött bosszúsztori szolgáltatja a közös nevezőt, ahol a főhősök alanyai és tárgyai, elkövetői és elszenvedői is egyben az elmés bosszúknak.

A bosszú asszonya, címéhez hűen az első két változat kecses feminim átirata, sztoriban talán gyengébb, de vizuális szempontból a legszebben rendezett darabja a trilógiának. A rendező érezhetően a látvány felé tolta filmjét, művészi beállításai, stilizált vonásai és gyönyörű színei egyértelműen a nézői szemnek kedveskednek, míg karakterei és maga a bosszú motívum inkább csak kísérői a lenyűgöző képeknek. Ha valaki egy adott témát jár körbe háromszor, ott bizony megvan rá az esély, hogy önismétlésbe bonyolódik, Park azonban remekül komponálta a részeket; vad brutalitás és többszintes sorstragédia helyett itt légies könnyedséggel tapicskol a vértócsákban, és igazi angyali szépségű, stílusikon vampot tesz meg főhősének.

A sztori elején Lee Geum-ját, az angyalarcú koreai tinilányt tizenhárom évnyi börtönre ítélik. A vádak szerint elrabolt egy hatéves kisfiút és meggyilkolta, bizonyíték nincs, de a lány beismer mindent. A börtönévek alatt kiderül, hogy a naiv gyermekálarc mögött fifikás és bosszúszomjas női lélek lakozik, akinek csakis az a célja, hogy kegyetlen bosszút álljon azon, aki börtönbe juttatta, és beismerésre kényszeríttette. Cellatársait is észrevétlenül tekeri finom kis ujjai köré, mindegyikük egy-egy eszköz az alaposan kidolgozott - és ezzel együtt elképesztően nyakatekert - hadjáratban. Szabadulása után első dolga beszerezni egy tűzpiros magas sarkút, egy míves fegyvert és belevetni magát a sors sodrásába, hiszen számára elképzelhetetlen más megoldás. A dögös bosszúasszonyból pont csak a lélek hiányzik, nem is ismerjük meg igazán, és ezt még nehezíti az időben össze-vissza ugráló rendezői attitűd, és az igencsak abszurdra vett figura is. Folyamatosan a szánalom és az iszonyat között mozognak érzéseink a főhősnőt illetően, a rajta ejtett sérelmek olyan törést okoztak benne, hogy erkölcsileg nem igazán léteznek már számára korlátok, és vajon meddig mehet el valaki, ha teljesen szabadjára van engedve a moralitás amúgy is ingatag talaján...

Bizarr humora néhol felüdítő, néhol erősen drámai, tématársaihoz képest jóval kevesebb erőszakot mutat direktbe, de hátborzongató világának még így is csak erős gyomorral érdemes nekivágni. Megrendítő és elgondolkodtató mozgóképes munka, önállóan is elképesztően gyönyörű és hatásos, de érdemes a trilógia darabjaként kezelni, mert amit éppen kritizálnánk, vagy hiányolnánk belőle, azt megkapjuk az előző részek mesterien csavaros történeteitől. A bosszú-filmfolyam tökéletes záróköve a női aspektusból kerekített sztori, igazi korona a körbecsócsált problémakörön.

 

A bosszú asszonya Sympathy for Lady Vengeance/Chin-jeol-han Geum-ja-ssi Dél-Korea, 2005

Rendező: Park Chan-wookForgatókönyv: Jeong Seo-kyung, Park Chan-wookOperatőr: Chung Chung-hoonVágó: Kim Sang-bum, Kim Jae-bumZene: Choi Seung-hyun, Lee Ji-soo, Na Seok-jooSzereplők: Lee Yeong-ae, Choi Min-sik, Kim Shi-hu, Nam II-woo, Kim Byeong-okJátékidő: 112 percHazai forgalmazó: Odeon



Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Megszületett...

A zeneiparnak új hercegnője lett: Beyonce és Jay-Z hétvégén világra jött kislányát máris mindenki imádja.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés