free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Ne vásárolj semmit nap és céges feketelista

Borsa         Címkék: feketelista, felelőtlen, fogyasztás, tudatos, vásárlás 0 hozzászólás

Tejtermék- és tisztítószergyártók, valamint mobilszolgáltató cégek adatai alapján készített feketelistát a Tudatos Vásárlók Egyesülete az idei "Ne vásárolj semmit nap" alkalmából. Pedánsak és felelőtlenek.

November utolsó péntekén hivatalosan is kiderült, hogy a fogyasztásunkat leginkább meghatározó területeken mely Magyarországon jelenlévő vállalatok tesznek a legtöbbet és a legkevesebbet a fogyasztókért, dolgozóikért és a környezet megóvásáért.

Gulyás Emese közgazdász-szociológustól, az egyesület munkatársától már a hivatalos bejelentés előtt megkaptuk az adatokat, melyekből kiderül, melyik cégeket érdemes választanunk a három fogyasztási területen, ha környezettudatosan gondolkodunk. Mielőtt azonban elárulnánk, kik a legpedánsabb és a legfelelőtlenebb vállalatok a lista szerint, nézzünk körbe a magyar piacon. A felmérések szerint ugyanis érdemes a hazai fogyasztóknak környezetkímélő, vagy éppen biotermékeket árulni, vevők vagyunk az etikus vásárlásra.

Ma van a Nevásároljsemmitnap!

A Ne vásárolj semmit napról a lakosság negyede hallott már Magyarországon. Itthon - kanadai mintára - nyolcadik éve rendezik meg a világnapot különböző civil szervezetek. Az észak-amerikai oszágban komoly presztízzsel rendelkező Adbusters nonprofit magazin és a holdudvarában működő, tudatos vásárlásért és fogyasztásért küzdő aktivisták, egyetemisták, újságírók, tanárok és művészek ötlete alapján indult a mozgalom a kilencvenes évek elején. Céljuk, hogy a jelenlegi termelési rendszerek és fogyasztási szokások kritikáján keresztül felhívják a figyelmet természeti, szellemi és kulturális környezetünk pusztulására.

November utolsó péntekén a mozgalomhoz csatlakozott országokban különbözőképp hívják fel magukra a figyelmet a tudatos fogyasztói kultúra aktivistái. Ilyenkor ugyanis nemcsak a passzív rezisztencia jelent alternatívát. A TVE rendezett már teázós sütizős nyílt napot a szevezet aktivistáival, beszélgetéseket tartottak tudatos fogyasztás témában. Magyarországon évről évre nagyobb érdeklődés mellett rendezik meg a Ne Vásárolj Semmit Napot, és mint Gulyás Emesétől megtudtuk, a lassan évtizedes küzdelem eredménye már a boltok polcain is látszik. A felmérések szerint ugyanis a magyar vásárlók nyitottak arra, hogy a külföldi helyett a magyar termékeket válasszák, szimpatikus számukra a környezetbarát fogyasztás gondolata is. Az ilyen szimpátia persze nem jelenti azt is, hogy a vásárlók bio-, vagy környezetbarát termékeket emelnek majd lke a polcokról, a nyitottság azonban a piac számára elegendő ahhoz, hogy lépjenek az ügyben.

Legyünk tudatosabbak!

Ezért találunk ma már a legtöbb budapesti élelmiszer üzletben biotermékeket is. Igaz, hogy ezek drágábbak a hagyományos fogyasztási cikkeknél, de a tudatos fogyasztó ügyesen kisakkozhatja, hogy ugyanannyi pénzből biocikkeket vehessen smagának. Ha ugyanis igazi tudatos fogyasztók vagyunk, akkor nem használunk ezerféle tisztítószert, és egyéb háztartási cikket. Ha két-három termékkel beérjük, melyek a legkevésbbé pusztító hatásúak a bolygóra nézve, marad pénzünk a drágább felvágott, vagy tejtermék megvásárlására.

A magyarok mindennek ellenére ma még bizalmatlanok. A szociológus szerint egyrészt tájékozatlanok a területen, másrészt azt sem hiszik mindig el, amit látnak: hiába írják rá egy joghurtra, hogy biotermék, a magyar vásárló arra gyanakszik, átverésről van szó, s tegyük hozzá, a rossz tapasztalatok ismretében nem teljesen alaptalanul. Emellett kevés fogyasztónk van ideje arra, hogy megfelelően és körültekintően informálódjon a termékek gyártási körülményeivel és összetételével kapcsolatban.

A feketelista

És akkor most jöjjön a feketelista: A Tudatos Vásárlók Egyesülte idén nem rendez teadélutánt, vagy más fogyasztói találkozót, ehelyett országos sajtókommünikében hozza nyilvánosságra legfrissebb kutatásainak eredményét. A Tudatos Vásárló Cégmérce független információforrások, köztük hatóságok, média, civil szervezetek, és bizonyos esetekben maguk a vállalatok közzétett adatai alapján nyújt átfogó képet a vállalatok környezeti és társadalmi teljesítményéről. Az adatbázis összesen 11 féle (környezeti, társadalmi, állatjóléti stb.) szempont alapján összesíti és értékeli a cégekről elérhető információkat három kategóriában. Nem csigázzuk tovább a kíváncsiságod, íme az eredmény:

A vizsgáltmmobilszolgáltatók közül a T-Mobile érte el a legtöbb pontot, a Vodafone az utolsó a rangsorban. A tejforgalmazók listáját a Galgafarm és a Virágoskút vezeti, a legkevésbé etikus márkák között a Milli, a Bakony és a Mizo szerepel. A legkevésbé kritizált tiszítószer-gyártók közé a Bábolna-Bio (Vix) és az EVM (Ultra) tartozik, a rangsorban az Unilever (Flóraszept, Domestos, Cif) és a Procter&Gamble (Mr Proper) az utolsó.

Sokkal tudatosabbak!

Az adatbázis jelenleg három iparág: a mobilszolgáltatók, a tejforgalmazók és a tisztítószergyártók vállalatait rangsorolja, de a Cégmércét az egyesület a jövőben folyamatosan bővíti - következő lépésben a szupermarketeket vizsgálják majd. Az adatbázis fejlesztéséhez várják az olvasók és cégek ötleteit is, így végre szóhoz jut a fogyasztó, aki javaslataival, tapasztalataival segíthet a sorrend megállapításában. Mindez sokkal inkább filozófiai kérdés, mint valós hatású dícséret, vagy elmarasztalás: A szolgáltatások, termékek minősége ugyanis csak akkor javulhat, ha mi, a vásárlók elutasítjuk a rosszat és pártoljuk a jó, minőségi cikkeket. Az az idő szerencsére rég elmúlt, amikor központi döntéssel határozták meg, milyen legyen egy tisztítószer, vagy egy kereskedelmi termék formája, illata és minősége.



LÉGY TRENDI!

Abercrombie@Fitch, Hollister, Stance, Oakley márkák webáruháza

Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Újrahasznosítva

Sok munkával újrahasznosított tárgyakból és bútorokból is stílusos otthont lehet varázsolni.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés