free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Ne vásárolj semmit nap és céges feketelista

Borsa         Címkék: feketelista, felelőtlen, fogyasztás, tudatos, vásárlás 0 hozzászólás

Tejtermék- és tisztítószergyártók, valamint mobilszolgáltató cégek adatai alapján készített feketelistát a Tudatos Vásárlók Egyesülete az idei "Ne vásárolj semmit nap" alkalmából. Pedánsak és felelőtlenek.

November utolsó péntekén hivatalosan is kiderült, hogy a fogyasztásunkat leginkább meghatározó területeken mely Magyarországon jelenlévő vállalatok tesznek a legtöbbet és a legkevesebbet a fogyasztókért, dolgozóikért és a környezet megóvásáért.

Gulyás Emese közgazdász-szociológustól, az egyesület munkatársától már a hivatalos bejelentés előtt megkaptuk az adatokat, melyekből kiderül, melyik cégeket érdemes választanunk a három fogyasztási területen, ha környezettudatosan gondolkodunk. Mielőtt azonban elárulnánk, kik a legpedánsabb és a legfelelőtlenebb vállalatok a lista szerint, nézzünk körbe a magyar piacon. A felmérések szerint ugyanis érdemes a hazai fogyasztóknak környezetkímélő, vagy éppen biotermékeket árulni, vevők vagyunk az etikus vásárlásra.

Ma van a Nevásároljsemmitnap!

A Ne vásárolj semmit napról a lakosság negyede hallott már Magyarországon. Itthon - kanadai mintára - nyolcadik éve rendezik meg a világnapot különböző civil szervezetek. Az észak-amerikai oszágban komoly presztízzsel rendelkező Adbusters nonprofit magazin és a holdudvarában működő, tudatos vásárlásért és fogyasztásért küzdő aktivisták, egyetemisták, újságírók, tanárok és művészek ötlete alapján indult a mozgalom a kilencvenes évek elején. Céljuk, hogy a jelenlegi termelési rendszerek és fogyasztási szokások kritikáján keresztül felhívják a figyelmet természeti, szellemi és kulturális környezetünk pusztulására.

November utolsó péntekén a mozgalomhoz csatlakozott országokban különbözőképp hívják fel magukra a figyelmet a tudatos fogyasztói kultúra aktivistái. Ilyenkor ugyanis nemcsak a passzív rezisztencia jelent alternatívát. A TVE rendezett már teázós sütizős nyílt napot a szevezet aktivistáival, beszélgetéseket tartottak tudatos fogyasztás témában. Magyarországon évről évre nagyobb érdeklődés mellett rendezik meg a Ne Vásárolj Semmit Napot, és mint Gulyás Emesétől megtudtuk, a lassan évtizedes küzdelem eredménye már a boltok polcain is látszik. A felmérések szerint ugyanis a magyar vásárlók nyitottak arra, hogy a külföldi helyett a magyar termékeket válasszák, szimpatikus számukra a környezetbarát fogyasztás gondolata is. Az ilyen szimpátia persze nem jelenti azt is, hogy a vásárlók bio-, vagy környezetbarát termékeket emelnek majd lke a polcokról, a nyitottság azonban a piac számára elegendő ahhoz, hogy lépjenek az ügyben.

Legyünk tudatosabbak!

Ezért találunk ma már a legtöbb budapesti élelmiszer üzletben biotermékeket is. Igaz, hogy ezek drágábbak a hagyományos fogyasztási cikkeknél, de a tudatos fogyasztó ügyesen kisakkozhatja, hogy ugyanannyi pénzből biocikkeket vehessen smagának. Ha ugyanis igazi tudatos fogyasztók vagyunk, akkor nem használunk ezerféle tisztítószert, és egyéb háztartási cikket. Ha két-három termékkel beérjük, melyek a legkevésbbé pusztító hatásúak a bolygóra nézve, marad pénzünk a drágább felvágott, vagy tejtermék megvásárlására.

A magyarok mindennek ellenére ma még bizalmatlanok. A szociológus szerint egyrészt tájékozatlanok a területen, másrészt azt sem hiszik mindig el, amit látnak: hiába írják rá egy joghurtra, hogy biotermék, a magyar vásárló arra gyanakszik, átverésről van szó, s tegyük hozzá, a rossz tapasztalatok ismretében nem teljesen alaptalanul. Emellett kevés fogyasztónk van ideje arra, hogy megfelelően és körültekintően informálódjon a termékek gyártási körülményeivel és összetételével kapcsolatban.

A feketelista

És akkor most jöjjön a feketelista: A Tudatos Vásárlók Egyesülte idén nem rendez teadélutánt, vagy más fogyasztói találkozót, ehelyett országos sajtókommünikében hozza nyilvánosságra legfrissebb kutatásainak eredményét. A Tudatos Vásárló Cégmérce független információforrások, köztük hatóságok, média, civil szervezetek, és bizonyos esetekben maguk a vállalatok közzétett adatai alapján nyújt átfogó képet a vállalatok környezeti és társadalmi teljesítményéről. Az adatbázis összesen 11 féle (környezeti, társadalmi, állatjóléti stb.) szempont alapján összesíti és értékeli a cégekről elérhető információkat három kategóriában. Nem csigázzuk tovább a kíváncsiságod, íme az eredmény:

A vizsgáltmmobilszolgáltatók közül a T-Mobile érte el a legtöbb pontot, a Vodafone az utolsó a rangsorban. A tejforgalmazók listáját a Galgafarm és a Virágoskút vezeti, a legkevésbé etikus márkák között a Milli, a Bakony és a Mizo szerepel. A legkevésbé kritizált tiszítószer-gyártók közé a Bábolna-Bio (Vix) és az EVM (Ultra) tartozik, a rangsorban az Unilever (Flóraszept, Domestos, Cif) és a Procter&Gamble (Mr Proper) az utolsó.

Sokkal tudatosabbak!

Az adatbázis jelenleg három iparág: a mobilszolgáltatók, a tejforgalmazók és a tisztítószergyártók vállalatait rangsorolja, de a Cégmércét az egyesület a jövőben folyamatosan bővíti - következő lépésben a szupermarketeket vizsgálják majd. Az adatbázis fejlesztéséhez várják az olvasók és cégek ötleteit is, így végre szóhoz jut a fogyasztó, aki javaslataival, tapasztalataival segíthet a sorrend megállapításában. Mindez sokkal inkább filozófiai kérdés, mint valós hatású dícséret, vagy elmarasztalás: A szolgáltatások, termékek minősége ugyanis csak akkor javulhat, ha mi, a vásárlók elutasítjuk a rosszat és pártoljuk a jó, minőségi cikkeket. Az az idő szerencsére rég elmúlt, amikor központi döntéssel határozták meg, milyen legyen egy tisztítószer, vagy egy kereskedelmi termék formája, illata és minősége.



Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Újrahasznosítva

Sok munkával újrahasznosított tárgyakból és bútorokból is stílusos otthont lehet varázsolni.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés