free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Baktériumvázák a Dózsa György úton

Borsa         Címkék: fényszobrok, finn, kiállítás, organikus, progresszív 0 hozzászólás

Baktérium formájú vázák és organikus fényszobrok csábítottak el minket a Dózsa György úti Finn kulturális központba, a Finnagorába. Sokat megtudtunk a finnekről, a finnek progresszívek.

A finnek hagyományosan gazdag és a világban jól ismert designkultúrával rendelkeznek. Az északi tájak letisztult formavilága, a végtelen fehér havasok a japánhoz hasonló, meditatív és a tisztaságról, az egyszerűségről tanúskodó vizuális világot ihlettek. Persze a modern Finnország, ahol a technikai fejlettség és az elektronikus kultúra európai mércével is élenjáró, megjelent a minimál art utáni organikus bioművészet és formatervezési trend is. MIndezt itthon is megvizsgálatjuk, ugyanis Organikus vonal címmel nyílt kiállítás két finn formatervező munkáiból a Finnagorában.

Nézegess finn dizájn cuccokat!

Soila Hänninen fényképeit, fényszobrait (kép1) és Hanna Tynkkynen kerámiáit a formanyelv organikussága kapcsolja össze. A művészek munkáiban a finn természet formáit fedezhetjük fel, a szobrocskák növényekre, gombákra, a jégcsapokra és a természet mikrorészecskéinek felépítésére emlékeztetnek. A Helsinkiből származó Soila Hänninen a finn Iparművészeti Egyetemen végzett formatervező, fényszobrászattal és environmental art-tal is foglalkozik az egyik legismertebb munkái közé tartozik a Holdfény, amely Helsinkiben a Koivusaari mólón látható. Fényszobrait jégcsapok, a fagyott víz különleges formái ihletik. Az Amszterdamban élő Hanna Tynkkynen fehér porcelán szobrainak (kép2) egytől egyig használati funkciója van, vázák, mécsestartók, edények, amik szorosan kapcsolódnak az emberek hétköznapjaihoz. Bár a kiállított tárgyak eltérnek szigorú funkcionalitástól, felfedezhetjük bennük a finn formatervezésre jellemző egyszerűséget és letisztultságot.

A finn design mindig is erős volt - mondta Henna Salo a Finn kulturális, tudományos és gazdasági központ munkatársa. A huszadik század eleji világkiállítások nagyot lendítettek az iparművészeten, Alvar Aalto innovatív bútorai és üvegtárgyai az 1930-as években az egész világ figyelmét felkeltették a finn design iránt. Ekkor született a hullámzó Aalto váza (kép3), ami a finnek egyik jelképévé vált.

Határozott vonalak

Az igazi áttörés azonban az 50-es években következett be, az akkori finn formatervezők - Tapio Wirkkala, Timo Sarpaneva és Kaj Franck - munkái (kép4) nagy sikereket értek el, azóta a finn design egyet jelent a fantáziadús egyszerűséggel. "Az ötletes megoldások, a hideg színek és az alapanyagok mind a természet letisztultságából és a finn népművészetből fakadnak”- mesélte Henna Salo. Finnországban az erdők nem olyan változatosak, mint például Magyarországon. Nem sok fafajta él meg a zord körülmények között, ez tükröződik vissza a designban is, ez a letisztultság vezetett a minimálhoz. "A finnek szertik az egyszerűt, a letisztultat, a fekete-fehér színkombinációt, a fából készült tárgyakat, az északi tájra leginkább hasonlító dolgokat, és persze a fényt, hiszen télen ez hiányzik a legjobban az embereknek. Éppen ezért északon rengeteg gyertyát, mécsest használnak a téli hónapokban."

A finnek a letisztultságot bírják

A design Finnországban mindennapi, demokratikus dolog, az emberek szeretik a szép tárgyakat, szeretik formatervezett bútorokkal és kiegészítőkkel körülvenni magukat. A formatervezők fontosnak tartják, hogy olyan tárgyakat tervezzenek, amiket az emberek többsége megengedhet magának, ezért is fontos az egyszerűség - árulta el nekünk Henna Salo. "Gyerekkoromban neves formatervezők munkái vettek körül bennünket, a nagymamámtól örökölt Kaj Franck (kép5) váza például a mai napig megvan, és szinte az összes ismerősünk lakásában volt legalább egy Marimekko (kép5) függöny."

Az ötvenes években Magyarországon nem volt választása az embereknek, azt a bútort, poharat, függönyt kellett venniük, ami volt. Finnországban viszont a neves formatervezők munkáival voltak tele a boltok, az emberek aszerint választottak, hogy mi tetszik nekik. Ez a különbség a mai napig megmaradt, a finneknek fontos, hogy szép, egyszerű, letisztult tárgyak vegyék őket körül, nálunk a tárgyak kiválasztásánál sok esetben nem az esztétikum a fő szempont sokkal inkább az ár.

Váza és Marimekko dizájn

A legnagyobb különbséget a két kultúra között Henna mégis abban látja, hogy míg a magyarok inkább visszafelé tekintenek, tisztelik, őrzik a múlt értékeit, addig a finnek progresszívek, előre néznek. Mindkét hozzáállásnak vannak előnyi és hátrányi is, egyik sem jobb a másiknál. Ez a fajta előretekintés az élet minden területén jelen van, Finnország volt például az első hely Európában, ahol bevezették a digitális televíziózást, ami nem ment valami zökkenőmentesen, különösen az északabbra fekvő területeken. Aki szeretne ízelítőt kapni az északi karácsonyország hangulatából, január 18-ig megtekintheti a tárlatot a finn kulturális és gazdasági központban, a Dózsa György úton.



Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Újrahasznosítva

Sok munkával újrahasznosított tárgyakból és bútorokból is stílusos otthont lehet varázsolni.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés