free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Nők, autók, tél

        Címkék: Nincs címke megadva 0 hozzászólás

Sokan eszközként kezelik az autót, s nem igazán érdeklődnek a „hogyléte” felől. A tél közeledtével azonban, van pár jó tanács, amit érdemes megfogadni, hogy ne érjenek váratlan meglepetések.

Én leszek az utolsó, aki valaha szót emel a női vezetők ellen, de annyi bizonyos, a hölgyek inkább elnevezni és csinosítgatni szeretik a verdát, sem mint megvenni bele a legjobb olajat, vagy a tenyerükbe köpve emelőt ragadni és kicserélni a kereket. Persze léteznek kivételek, de talán nekik sem árt az ismétlés, mire is figyeljenek oda, ha leesik az első nagyobb hó.

Mentheti az életed

A jó gumi egyenlő a biztonsággal. Ez a hálószobán kívül az autóban is igaz. Az egyik legfontosabb kellék - nem véletlenül - a megfelelően felfújt téli gumiszett. A leglényegesebb téli felkészülés tehát, hogy lecseréljük autónkon az abroncsokat nyáriról, télire. Kedv hiányában elég egy kedves mosoly, némi pillázás, és nincs az a pasi, aki meg ne tenné ezt nekünk. Ha nem vagyunk biztosak a dolgunkban, inkább vigyük el az autót egy gumishoz. Itt egyrészt gyorsabban is végzünk, másrészt a műhelyben dolgozó szakemberek olyat is észrevehetnek, amit az avatatlan szem kevésbé, ezen pedig jobb esetben pár tízezer forint, rosszabb esetben akár az életünk is múlhat. A téli gumi tehát elengedhetetlen, ugyanis 7 Celsius-fok alatt, a nyári abroncsok elveszítik tapadásukat, s nagyon könnyen kerülhetünk így kellemetlen, vagy akár egyenesen veszélyes helyzetbe is. A téli gumi még a havas úton is csökkenti a fékutat, így megéri egyszer kifizetni azt a néhány tízezret, mint egy koccanás után hatszámjegyű összeget otthagyni a szerelőnél.

Jó bőrhöz jó gumi

A kényelmesebbek és takarékosabbak választhatják az úgynevezett "négyévszakos" gumikat, amelyek az év bármely szakában használhatóak. Bár nevük alapján logikus lenne emellett dönteni, a négyévszakos abroncsok jellemzően sem téli, sem nyári gumiként nem állják meg a helyüket. Használatukkal kapcsolatban megoszlanak a vélemények, van aki ki nem állhatja, van aki erre esküszik. Érdemes kipróbálni, ha van olyan ismerősünk, aki ezt a változatot preferálja. Autómániás barátaink minden bizonnyal le fognak beszélni az effajta beruházásról. Léteznek speciális, kifejezetten esős körülményekre optimalizált abroncsok, ezek általában inkább a latyakos, nyálkás, téli utakra ajánlottak, szintén érdemes lehet tenni velük egy próbát.

Ha túl kemény, az se jó

Ha a járgányunk megkapta az új "papucsokat", kulcsfontosságú meggyőződni a megfelelő guminyomásról is. Habár ezt még az "autófetisiszta" pasik sem mindig tartják be, mi csak legyünk pedánsak és minden második, harmadik tankolásnál ellenőrizzük. A túl keményre fújt gumi azért veszélyes, mert csökkenti az autó tapadását az úton, ráadásul könnyebben kaphatunk defektet, annál pedig kevés rosszabb dolog van, mint havasesőben, a kedvenc kosztümünkben nekiállni kereket cserélni. A túl lapos gumi viszont az autó stabilitását csökkenti, illetve megnöveli a fogyasztást is. Legyünk tehát biztonság-, és környezettudatosak egyben! A megfelelő guminyomás mértékéről érdemes tájékozódni akár az interneten, akár az autó felhasználói kézikönyvében, de szükség esetén kedvenc benzinkutasunkat is megkérdezhetjük a hatékony értékekről.

Egyszerű: húzd ki, told be

Ha már megálltunk a benzinkútnál, nézessük meg az olajszintet is. Ezt egyébként magunk is megtehetjük, ha nem féltjük a franciamanikűrt. Csak húzzuk ki a nívópálcát - a legtöbb mai autóban feltűnő színnel jelzik a helyét, így megtalálása nem okozhat nehézséget. Az olajszint megfelelő ellenőrzéséhez fogjunk egy papírtörlőt - egy női táskában bizonyára akad - és töröljük le a pálcát, majd helyezzük vissza az olajba, s húzzuk ki ismét, hogy a valós értéket láthassuk. Ha nagyon alacsony, töltessük fel az autót. Persze ehhez nem árt tudni, hogy milyen olajat kell beletölteni. Ha szerencsénk van, a legutóbbi nagyobb szervíznél egy matricára ragasztva, valahol megtalálhatjuk a motorházban. Ha nem leljük, ismét csak a kedves benzinkutashoz forduljunk, akitől még dícséretre is számíthatunk, ugyanis megfelelően ellenőrzött olajszinttel csak kevés autós furikázik a városban. Pedig az a párezer forint jó befektetés, - inkább mint, hogy több százezer forintos nagygenerálra kelljen vinni a járművet.

Jégvirág hervasztás

Hidegben ne csak magunkat jutalmazzuk "fagyállóval", a hűtőfolyadék "téliesítése" legalább olyan fontos. Ehhez arra van szükség, hogy bemérjék a lötty fagyáspontját, hogy megbirkózik-e a súlyos mínuszokkal. Ezt is el lehet intézni a nagyobb benzinkutaknál, de kedvenc autószerelőnket is megkérhetjük erre. Az ablakmosó folyadékot is cseréljük télire, ha nem akarjuk, hogy belefagyjon a tartályba. A legtöbb ablakmosó egyébként hatékonyan fellazítja a szélvédőre tapadt deret, vagy jeget, sokszor mégis szinte azonnal "kivirágzik" a jég az ablaktörlőnk csapásai nyomán. Egy apró trükk: az ablakmosó tartályba érdemes egy kevés abszolút alkoholt - vagy izopropil-alkoholt - keverni, hogy hatékonyabb legyen a tisztítás.

Ha rideg, cseréld le!

Ha már itt tartunk, álljunk meg egy szóra az ablaktörlőnél. Alapvetően nem azért van, hogy a mikuláscsomagokat, meg a szórólapokat tartsuk alatta. Éppen ezért a tél előtt érdemes megvizsgálni a gumilapátok állapotát. Ha repedezett, rideg a tapintása, cseréljük le őket. Szinte minden benzikútnál kapható olyan, ami nagy valószínűséggel jó lesz az autónkra - hacsak nem tankot, vagy oldtimer Rolls-Royce-t vezetünk -, és néhány mozdulattal felhelyezhető. Ezen sem érdemes tehát spórolni, mert a latyakos, csapadékos időben jó hasznát vesszük majd.

A páramentesítés titkai

Ha egy napig tudjuk az autót fedett helyen tárolni, érdemes páramentesítővel kezelni az ablakokat, így elejét vehetjük, hogy a legnagyobb hidegben hosszú percekig kelljen fújatni a levegőt a szélvédőre, hogy végre lássunk is valamit. Fontos, hogy a páramentesítő felvitelekor az egyik ablakot hagyjuk kezeletlenül, hogy legyen helye lecsapódni a párának. Érdemes a sofőrülés mögötti ajtó ablakát kiválasztani erre a célra, azon ugyanis biztos, hogy nem nézünk ki vezetés közben, míg például a másik hátsó ajtó ablaka létfontosságú lehet sávváltáskor, előzéskor. Itt térnénk ki a szarvasbőr áldásaira. Bár retróstílusú dzsekiként is jól mutat, mi most inkább az ablaktörlő rongyra gondoltunk. Kiválóan szívja a nedvességet, ehhez azonban először be kell áztatni meleg, szappanos vízbe, különben merev és töredezett lesz, amivel maszatolni ugyan remekül lehet, de látni nem fogunk tőle.

A tűsarkút és a kesztyűt majd este!

Végezetül pár hasznos tipp a téli vezetéshez. A tűsarkú csizma ugyancsak szexi viselet télen - főleg ha még nedves is -, könnyebben lecsúszhat a pedálokról. Hasonló veszélyforrás lehet a kesztyű is, amely megcsúszhat a kormányon. Inkább induljunk három perccel később és fűtsük be rendesen az autót - esetleg szerezzünk be egy kormányvédőt - mint, hogy kesztyűben vezessünk. Még az ujjatlan kesztyűk sem feltétlenül jelentenek megoldást, ugyanis ha a kormány megcsúszik, akkor tenyerünk párnás részén fog csúszni, amelyet még ezek a ruhadarabok is takarnak.

Ha nekivágtunk az útnak, kezdetben kíméljük az autót, ugyanis ha a hideg motort elkezdjük túráztatni, az nagyon nem tesz jót négykerekű kedvencünknek. Ha a fenti szabályokat betartjuk, ezt autónk mérsékelt fogyasztással és nagyobb megbízhatósággal, biztonsággal hálálja meg. Egyébként is, neki is lehet egyszer egy évben karácsony, nem?

Istvánffy Dávid



Kapcsolódó cikkek

Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Detektív-képző

Ha szeretnénk kideríteni férjünk megcsal-e, jelentkezzünk a Harriet Bond detektív-képző iskolába.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés