free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

2007 lelkesítő és lehangoló dolgai

Borsa         Címkék: dizájnélet, fiatal, hazai, tárgykultúra, válogatás 0 hozzászólás

2007 a hazai dizájnéletben a fiatal formatervező generáció, és a harcok éve volt. Az esztendő eseményeiből, a tárgykultúrával, dizájnnal foglalkozó rovatunk anyagaiból szemezgettünk. Ez volt.

Lelkesítő és lehangoló dolgokat is bőven láttunk 2007-ben, miközben budapesti és külföldi kiállítás megnyitókon boroztunk, új trendeket kutattunk, megismertük a legérdekesebb hazai kezdeményezéseket és a legmakacsabb megszállottakat.

Tavaly igazi közönségsikernek bizonyultak a dizájnnélet eseményei a városban. Úgy tűnik, ma már foglalkozunk a bennünket körülvevő környezettel, igyekszünk érdekes, egyéni tárgyakkal, bútorokkal körülvenni magunkat otthonainkban és az irodában. Budapesten felnőtt egy új formatervező generáció, akik nem mutyizásból és lobbizásból szereztek diplomát, hanem európai színvonalú munkákkal rukkolnak elő, melyeket először a külföldi, majd talán hamarosan, a hazai piac is felfedez magának.

A Magyar Formatervezési díj éves átadó ünnepsége és az Iparművészeti Múzeumban szervezett kiállítás volt, az év egyértelműen legígéretesebb dizájn eseménye, a fiatal tehetségek munkáit látva, felrémlett egy másik Magyarország képe. Egy olyan országé, ahol a szocreálból ránkmaradt, sógor-koma szemlélet és az újgazdag high tech furcsa, balkáni keveréke helyett, a minőség és jó ötletek számítanak igazán. Amikor a finn kulturális intézt egyik munkatársát a magyarokról kérdeztük, azt mondta, nincs még egy nemzet Európában, amelyik ennyire a múltjában él. A kiállításon úgy láttuk, hogy a következő generációk végre szakítanak a korhadt gyakorlattal, és világszínvonalon alkotnak kesergés helyett.

Lelkesített bennünket 2007-ben, hogy sok, európai mércével is sikeres fiatal alkotóval találkoztunk, akik a legnagyobb világcégeknek: a BMW-nek , a Miele-nek, vagy a high-end elektronikai piacnak készítenek prototípusokat, külföldön. Itthon képzőművészek új nemzedéke bontogatta szárnyait: a tervezők, dizájnerek remixelik, átértelmezik a nagyvárosi ikonokat, az akcióbabáktól a zenéken át, a kulttornacipőkig. A kortárs tárgykultúra formálói alapanyagként is kortárs tárgyakat használnak. Nem agyaggal, vagy kővel dolgoznak, mint a régi korok szobrászai. Felnőtt egy alkotógeneráció, akik a fogyasztói kultúra jellemző tárgyait cincálják szét, és rakják össze újra - a saját felfogásukban. A jelenséggel a Vans tornacsuka kiállításon találkoztunk, de a minden korábbinál szókimondóbb ARC óriásplakátok és a városban legálisan fújó graffitisek is egy új szemlélet megjelenéséről tanúskodtak, amelyben fontosabb egy jó ötlet, egy kreatív gondolat, mint a jó kapcsolatok és a hatékony lobbi.

Az óévben világossá vált: támogatás és összefogás hiányában, Magyarországon mindenki egyedül próbálkozik, a legtehetségesebb alkotók pedig, hamarabb sikeresek külföldön, mint itthon. Nagyot csodálkoztunk idén, amikor megismertük az Ivánka házaspárt, akik betonból készítenek csúcsminőségű hangfalakat, bútorokat és komplett eneteriőröket. A Borsának elárulták, hogy míg Japánban jelen vannak a piacon, itthon nehezebb a dolguk. Ők maguk szervezik meg közös kiállításaikat, kapcsolataikat és kollaborációikat művészekkel, iskolákkal és partner cégekkel. Kakukktojás a Krea művészeti iskola is, ahol egy évfolyam kiállításon a lenyűgöző lakberendezési tervek és ruhaköltemények között sétálva megtudtuk, hogy számtalan ötlet és innovatív elképzelés bukik meg az együgyű piaci megrendelők értekezletein, ahol a szellemes megoldások és érdekes újítások nem erénynek, hanem a bevételt veszélyeztető kockázati tényezőnek minősülnek.

Akárhogy kötekedtünk, sosem találtunk fogást a WAMP művészpiac kínálatán sem, ahol régimódi dísztárgyaktól, a legtrendibb akcióbabákig és dizájnercuccokig, csak zsűrizett alkotásokat találtunk.

Amikor épp nem kiállításokon, vagy vásárokban vadásztuk a legtrendibb tárgyakat, dizájnboltokban lógtunk, és megtaláltuk azokat a kiegészítőket, melyekről korábban azt hittük, csak interneten lehet megrendelni őket. A különlegességek aztán, felkeltették az érdeklődésünket és kíváncsiak lettünk az egyre őrültebb formatervek hátterére is. Megtudtuk, hogy Hello Kitty múltjában, japán hagyománytisztelet és véres, háborús trauma rejtőzik, kinyomoztuk, mit keres a boltok kirakatában annyi színes, műanyag szarvasagancs és trófea, és felderítettük az újra divatos, halálfej motívum kultúrtörténetét, a Heavy Metáltól a cuki rózsaszín koponyákig.

2007-ben, a technika végleg túllépett a bakelit korongokon, a floppy lemezeken és a magnókazettákon is: ezek az egykor nagy becsben tartott tárgyak mára dizájnelemek lettek, táskákat, tárcákat díszítettünk velük. Tolltartókat és extrém ékszereket készítettünk belőlük egy új irányzat, a trash fashion jegyében. Az ausztriai Linz-ből tudósítottunk, Európa legnagyobb digitális művészeti fesztiváljáról, az Ars Electronica-ról, ahol fénypillangók repkednek és virtuális lényekkel beszélgethetsz. Bécsben pedig, nyugalmat és pezsgő kulturális életet találtunk a Museumquartier szupertrendi jövődíszletei között.

Persze, nem csak szép emlékeink vannak 2007-ből: az Építészet Hónapja egy kiállításán megtudtuk, hogy Budapest akár csodás világváros is lehetne, egyedülálló építményekkel, a szocializmus azonban, minden jó ötletet és kezdeményezést elvetett, helyette szovjet szemmel épült a város. A helyzet ma sem sokkal jobb: valósággal sokkolt minket a legújabb gigaplaza, az Aréna, amikor szigorúan munkavégzési céllal, életünkben először és utoljára ellátogattunk a Keleti Páyaudvar mellett álló monstrumba.

A Design7 programjai belterjesek, és a külföldi szakmai fesztiválokkal ellentétben, szegényesek voltak, néha pedig úgy éreztük, a nagy hírveréssel beharangozott programok és tárlatok inkább átverésnek voltak jók, mint kulturális eseménynek.

A Műcsarnok lakástrend kiállításán, újgazdag vállalkozókat és az Andrássy úti boltok kirakatait láttuk, a szakma új trendjei és a világ vezető dizájnerek munkái helyett, az ünnepek pedig általában, giccsdömpinget hoztak ízléses ajándékok és szép tárgyak helyett.

Igyekeztünk a jó dolgokra koncentrálni 2007-ben, pedig Budapesten élve, ez nem mindig könnyű feladat. Reméljük, hogy idén még több, szemet gyönyörködtető tárggyal, frappáns ötlettel és kezdeményezéssel találkozunk, a selejtes, bosszantó dolgokat, a gagyi másolatokat és a lehúzós projekteket pedig, nagy ívben elkerülhetjük majd. 2008 ugyanis izgalmas év lesz: a minimál halott, új trendek jönnek, a zöld szemlélet, a környezettudatos fogyasztás kerül előtérbe, miközben a dizájnban is egy új, organikus formavilág bontakozik ki.



Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Újrahasznosítva

Sok munkával újrahasznosított tárgyakból és bútorokból is stílusos otthont lehet varázsolni.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés