free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Leszokás és leállás

Fiáth Titanilla         Címkék: diéta, leszokás, nehézségek, pszichológus, segítség 0 hozzászólás

A Borsa pszichológusa nem mondja meg a frankót, nem adja meg a tuti receptet gondjainkra. Viszont segít új szempontokat találni ahhoz, hogy mindenki maga tudja feldolgozni és megoldani a problémáit.

pszichológus

Ajánló

BúvárKund Pszichológusként nem feladatom megmondani a frankót. Arra vállalkozhatom csupán, hogy segítek olyan új szempontokat találni, amelyek felől nézve kissé más megvilágításba kerülnek az említett problémák. BúvárKend kizárólag azokra a levelekre válaszol, amelyek egyben publicitást is kapnak az oldalon, ezek szerkesztett formában, név nélkül kerülnek ki az oldalra.

Kedves Tita!

Olvasom az életmódváltásról meg a leszokásról szóló cikkeidet, de a fogyókúrát valahogy egyik rendszerben sem igazán tudom elhelyezni. Merthogy egyszerre kéne leszokni valamiről (zabálás, éjszakai vacsik, nassok stb.), meg új, "örömet okozó" szokásokat kialakítani. Ráadásul nem is igazán lehet a kajáról úgy leszokni, mint mondjuk a heroinról, hiszen enni mégiscsak kell (pedig ha belegondolok, többnyire könnyebben betartok egy nullkalóriás léböjtkúrát, amikor aztán tényleg semmi sem megy befelé, mint egy olyan diétát, amikor valamicskét mégiscsak rágcsálok). Szóval hogy is van ez? Előre is köszi a választ, üdv, Anita

Kedves Anita,

abszolút igazad van: a diéta betartása - ideális esetben - egyszerre jelent bizonyos cselekvésekről való "leszokást", és egyben egy új életforma kialakítását, korábban nem gyakorolt szokások meghonosítását. Nézzük először a "leállást". Amint azt a cigivel, a piával meg a drogokkal kapcsolatban fejtegettem, itt is elsősorban a "fejekben" kell rendet tenni. A túlzott evéshez / a nem megfelelő táplálkozáshoz rengeteg olyan hiedelem kapcsolódik, amit a függőségek esetében is nyomon követhetünk: "A csokitól jobban fog az agyam, könnyebben viselem a vizsgaidőszakot"; "Csak akkor vagyok kiegyensúlyozott, ha tele a hasam"; "Muszáj megennem a harmadik tányér somlói galuskát is, mert megsértődik a nagymamám". Hiába kezdünk bele egy új életmódprogramba, ha a fülünkbe visszhangoznak a megengedő hiedelmek: "Hú, ilyen stresszes napot túlélni..., megérdemlek egy óriáspizzát!". Aztán, miközben az utolsó szeletet csócsáljuk, könnyedén beindulnak a bűntudatébresztő gondolatok: "Na, ennek a diétának már annyi, elrontottam a 2008-as fogadalmaimat is!".

Fontos, hogy ezeket a hidelemeket próbáljuk meg reálisabb, a valóságot jobban tükröző elképzelésekkel helyettesíteni. Vajon ha elmagyarázzuk a családnak, hogy nyárra szeretnénk jól mutatni a fürdőruhánkban, ezért inkább nem kóstoljuk meg a desszertet, tényleg annyira ki fognak-e borulni, hogy hetekig nem fogadják a telefonhívásunkat sem? Ha csoki helyett müzliszeletet nassolunk, meg fogunk bukni a vizsgán? Ha mégis elmajszoltunk egy fél Milkát, garantáltan romba döntöttünk mindent, amiért három hete izzadunk a nonstop fitnessteremben?

Ha sikerül tisztáznunk az evéssel kapcsolatos hiedelmek rendszerét, és képessé válunk merev szabályok helyett rugalmasabb, a mindennapokhoz jobban igazodó elképelések/programok kidolgozására - amibe a "bűnözés" éppúgy belefér, mint egy-két szigorúbb tisztító nap -, akkor nem egyszerűen "leszokunk" valamiről, hanem a korábbi, nem túl barátságos vagy maladaptív szokásainkat váltjuk fel újakra. Itt lép be mindaz, amit a "boldogságról" és az újfajta tevékenységek kialakításáról írtam. Ha azonnali célkitűzéseink között egy háromórás aerobicprogram abszolválása szerepel, miközben még step padot sem láttunk, akkor nem egyszerűen kudarcra ítéljük magunkat, hanem bizonyára nem sok örömet fog jelenteni a mozgás sem. Ha csak olyan ételeket szemelünk ki, amelyek elkészítése hároméves gyakornokoskodást igénylene Jamie Oliver keze alatt, akkor vagy az éhhalál vár ránk, vagy a Burger Kingben való feltöltekezés a harmadik napon.

Próbáljunk a jelenlegi képességeinknek megfelelő célokat kitűzni. Ha sikerrel vettük az akadályokat, emelhetjük a lécet, bonyolíthatjuk a ránk váró feladatokat (pl. már simán futunk 60 percet a szalagon, próbáljuk meg ugyanezt nagyobb sebességgel, vagy hegymenetben!). Sok sikert, üdvözlettel: Fiáth Tita



Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Detektív-képző

Ha szeretnénk kideríteni férjünk megcsal-e, jelentkezzünk a Harriet Bond detektív-képző iskolába.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés