free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

A vágyódás metafizikája

Borsa         Címkék: adaptáció, bestseller, film, kritika, vágy 0 hozzászólás

Joe Wright filmrendező nem először fut neki egy McEwan bestsellernek. A büszkeség és balítélet után itt az újabb adaptáció, ami - nem feltétlenül hátrányára - módosított aspektusból közelít a sztorihoz.

Az idei Golden Globe-nyertes drámai mozi, a Vágy és vezeklés a már a kezdetektől az emberi pszichében motoszkáló bűn és bűnhődés problematikáját csócsálja körbe egy igen érdekes látószöget választva a taglaláshoz. Ian McEwan azonos című (Atonement) regénye igazi bravúros lélektani tragédiát kanyarít egy múlt századi elit família élénk fantáziájú kicsi lánya köré. A belőle adaptált mozi azonban sokkal inkább a szétválasztott szerelmesek köré szövi szálait, tehát a pszichológiai monodráma zseniális történetcsavarása sűrűn átcsap az érzelmek gátlástalan kiteregetésébe, és így jelen darabunk sokkal inkább tragikus szerelmi történet, mint bűnhődés-sztori.

Bűn és bűnhődés

Tehát egy erős stílusjegyekkel felvértezett romantikus filmdrámáról beszélünk, ami előfeltételezi azt, hogy bár műfajában mintadarabnak kiálthatnánk ki, azok akik nem különösebben kedvelik az efféle tömény szenvelgést, inkább ne próbálkozzanak vele, mert minden előnye ellenére a stílust rehabilitálni ő sem képes.

Mondhatnánk persze azt is, hogy jó alapanyagból könnyű dolgozni, mert a McEwan regény valóban zseniális, viszont az ilyen típusú remek sztorikat legalább olyan kecsesen össze lehet barmolni, mint bármely posztimpresszív cselekmény nélküli badarságot. Tehát azzal a rendkívüli és megnyugtató helyzettel állunk szemben, hogy mind a könyv-, mind a filmbarátok alapos és igényes munkát vehetnek szemügyre, hasonlóan magas színvonalon, de a téma kérdésében a cím két ellenpólusáról.

Brit mélabú

A történet a lélek ártatlanságának elvesztésével kezdődik; vajon egy gyermekkori botlás tragikus kimenetele mennyire határozza meg az egyén életét? Jogos-e az évtizedeken átívelő önbünti, vagy ez csupán a lelkiismeret apadatlan mazochizmusa? Ki dönti ezt el? És - továbbfejtve az immár irodalomtörténeti szálakat - a képzelet mennyire képes kiküszöbölni saját ostoba hibáját, ha egyáltalán szükséges ez? Az események 1935 Angliájában bonyolódnak, Briony Tallis 13 éves öntudatos csitri, a kelleténél nagyobb kombinálóképességgel. A bajok ott kezdődnek, amikor nemcsak fejben kavarja a dolgokat, hanem szóban is, így lesz a lagymatag kezdésből estebédes katasztrófamozi. Briony ugyanis nővére udvarlóját vádolja meg csúnya dolgokkal, ami után a védekezni képtelen fiút el is ítélik, aztán a második világháború vértől tocsogós csatamezején köt ki. A szétszakított szerelmesek szenvednek a vágytól, Briony pedig tartós és hatásos önmarcangolásba kezd.

Inkább vágy, mint vezeklés

A némiképp átrendezett erővonalak természetesen a színészi jelenlétre is kihatással vannak; a sápatag kislány helyett a fiatal szerelmesekre fókuszál a kamera. Bár a párocskát alakító Keira Knightley és James McAvoy hitelesen tud szenvedni a moziban, sokkal jobb színészek is hozhatták volna a figurákat. Keira egyetlen - de vitathatatlanul nagy - előnye, hogy gyönyörű, így akaratlanul is odatapad az ember szeme a vászonra, a mostanában felkapott fiatal titán, James szintén csupán újvonalas, mélázó sármjával hódít. Két szép embert, főleg ha még szerelmesek is, jó nézni a vásznon, de nem raknak hozzá semmi egyedit karaktereik jellegéhez.

Seamus McGarvey operatőr ködös-delejes képei tiszteletreméltóan adóznak a múltbéli hadi közvetítések stílusának, és a jófajta brit mélabúnak. A néhol teljesen értelmetlen képek szépsége egyből el is felejteti velünk funkciótlanságukat, és a jelenetezés feszes ritmusa parádésan reflektál a vágytól őrületig hajszolt lélek csapongásaira. Gyönyörű és színvonalas mozi, nem hoz szégyent könyvbéli elődjére, a rengeteg erkölcsi zátonyon fennakadó sztorilájn pedig szépen lendül túl a fölöslegesen moralizáló zsákutcákon, hitelessége cseppet sem csorbult, és esetében még a túlzott érzelgősség is megengedett.

Vágy és vezeklés / Atonementszínes feliratos angol-francia filmdráma, 2007Rendező: Joe WrightÍró: Ian McEwanForgatókönyvíró: Christopher HamptonZeneszerző: Dario MarianelliOperatőr: Seamus McGarveyProducer: Tim Bevan, Eric Fellner, Paul WebsterVágó: Paul TothillSzereplők. Keira Knightley, James McAvoy, Romola Garai, Vanessa Redgrave, Brenda Blethyn, Saoirse RonanJátékidő: 130 percHazai mozibemutató: 2008. január 24.Forgalmazza: UIP-Dunafilm



Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Megszületett...

A zeneiparnak új hercegnője lett: Beyonce és Jay-Z hétvégén világra jött kislányát máris mindenki imádja.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés