free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

A zene szolgálatában

Borsa         Címkék: művészet, propaganda, videoklip, vizuális, zene 0 hozzászólás

A vizuális alkotások egyik sokat vitatott válfaja a videoklip, mert propaganda jellege kikerülhetetlen, viszont egy-egy jól eltalált darab esztétikai értéke igen magas tud lenni. Művészet, vagy nem az?

A különféle mozgóképfajták rengetegében kétségtelenül a videoklipek - zenei videók - alkotják a legkomplexebb és egyben legszabadabb műfajt. Elsődleges célja mindenképpen a reklám, vagyis magát a prezentálandó zeneszámot népszerűsíti, vele együtt az előadót és az albumot. Ha erről az oldaláról nézzük a dolgot, akkor képtelenek vagyunk kiküszöbölni azt a csipetnyi cinikus ellenszenvet, amit általában a reklámbiznisz iránt érzünk. Ha viszont arra gondolunk, hogy mint alkalmazott műfaj mennyire telibetalálós és ötletes megoldásokra bukkant, hogy mennyit képes hozzáadni gazdaművészete, a zene érdemeihez, és hogy mennyire sokrétű tehetségeket termelt ki ez a műfaj, akkor mindenképpen megérdemli a méltatást.

Kezdjük talán azzal, hogy műfaji sajátságaiból kifolyólag egészen más élményt tud nyújtani, mint például egy rövidfilm. Ez is tömör és igen expresszív, időkeretei miatt nagyon fontos hogy gyorsan oldódjon, és lehetőleg nagyot üssön, mint egy instant kávé. Ami viszont kategorikusan elkülöníti őt a kisfilmek világától, az a zene és a képek viszonya. Míg egy filmnél a zene mindig a képek szolgálatában áll, addig a videoklip felcseréli ezt a relációt. A hangok és képek között rendkívüli viszony alakul ki, egy igencsak elvont és asszociatív struktúra, ami mentén szabadon szárnyalhatnak a vizuális művészeti stílusok; film, fotó, animáció és a többiek.

Heaven Street Seven - Dél-Amerika

A zenei kis videók leginkább az experimentális - vagyis kísérleti - filmek közé sorolhatók formailag, bár némelyikük egészen egyszerű sztorimesélős stílust választ magának, a módozat, az az elkapott 3-6 perc akkor is egy intenzíven absztrahált képi aláfestés.

Nem is gondolnánk, hogy már az 1920-as évek avantgárd kísérleti vizuális művészetében megjelentek a klipek elődjei, noha egy speciálisan televíziós műfajról beszélünk. Igazi fellendülés a zenei csatornák hőskorában kezdődött, amikor a tematikus tévék kontroll nélkül elkezdték ontani magukból a videoklipeket. A következő fázisban pedig elérkezünk a klipek emancipációs nagydobásához, ahhoz a ponthoz, mikor az MTV először - a 90-es évek elején - tüntette fel egy-egy videó alatt, a zeneszám információin túl, a kisfilm rendezőjének nevét is. Így - az egyéniségek bevonásával - elkezdődhetett az önálló művészeti ággá válás.

Megkezdődött a művészek kitermelése, akiknek immár a nevét is megjegyezhettük, sőt, egyesek egészen odáig jutottak, hogy múzeumi kiállítás darabjaként pózolhattak a placcon. Itt van mindjárt Mark Romanek két videója (NIN - Closer és Madonna - Bedtime Story), amik bekerültek a New York-i Museum Of Modern Art állandó tárlatába.

Closer - Nine Inch Nails

Bedtime Story - Madonna

De felemlegethetjük még Anton Corbijn, Spike Jonze, Chris Cunningham vagy éppen az impozáns filmes karriert befutó David Fincher nevét is. Ez egyébként viszonylag szokványosnak mondható, mert bár eléggé elüt egymástól a két műfaj, azért a nagyfokú vizuális érzékenységet mindkettő igényli. Magyar vonatkozásban is rengeteg fiatal filmest tudnánk felsorolni, akik a videoklipek világából nyergeltek át a vászonra; elég csak Vranik Rolandot (Fekete Kefe), vagy Antal Nimródot (Kontroll) említeni, akinek például az absztrakt eleganciával bíró Quimby klipeket vagy a Ch.I.P. Sufferchild-ját köszönhetjük.

Quimby - Hol volt, hol nem volt

Tehát ez után a nyúlfarknyi áttekintés után okosan levonhatjuk a következtetést arra vonatkozóan, hogy a videoklipek valóban egy keményvonalas művészeti ággá nőtték ki magukat, elismert és keresett alkotókkal, műfaji sajátságokkal, finom stílusjegyekkel és komplex élményvilággal.

Azt azért még hozzátennénk, hogy egyetlen művészet sem kerülheti ki saját dilettánsai próbálkozását, ez esetben valamennyivel eklatánsabb a probléma, hiszen marketing célokat szem előtt tartva könnyebb igénytelenségbe fulladni, mint pusztán művészi meggyőződésből. Mi a cikk egész tartalma alatt az igényesen kivitelezett, valóban értékeket képviselő vizuális alkotásokra gondoltunk, bármilyen más aspektusból videoklipnek nevezett gagyi tömegcikkekre nem vállalunk semmilyen felelősséget.



Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Megszületett...

A zeneiparnak új hercegnője lett: Beyonce és Jay-Z hétvégén világra jött kislányát máris mindenki imádja.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés