free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Marketingtudatos környezetbarátság

Borsa         Címkék: film, hollywood, környezetvédelem, kritika, marketing 0 hozzászólás

Hollywoodban egyre népszerűbbek az agitáló propagandafilmek, íme a legújabb, mely Leonardo DiCapriora épít. Hihetetlen, hogy a marketing még a globális felmelegedésben is meglátja az üzletet.

Kicsit bajban vagyunk most a meghatározásokkal, a forgalmazói anyag ugyanis környezetvédő dokumentumfilmként említi Az utolsó órát, míg maga a film inkább slágeresen eltalált hollywoodi propagandamozi. Tanácstalanságunk tovább fokozódik, mikor a gyönyörűen elkapott, néhol már bosszantóan giccses felvételek és a nyomort meg pusztulást mutató ellenpólus közé beékelődik Leonardo DiCaprio sármos kis feje. Mert - ilyen módszereket bevetve - egy sztárral reklámozni a környezetvédelmet talán még megbocsátható baklövés lenne, csakhogy maga a cél ebben az esetben is eszközzé szelídül, és ez bőven elég indok ahhoz, hogy fancsali képpel lépjünk ki a moziból.

Emlékezzünk csak a tavalyi Kellemetlen igazság című posztkampány mozira, amiben Al Gore, az Egyesült Államok ex-alelnöke szónokol feszülő arccal, pózol archív felvételeken, vagy éppen lágyul el, amikor a gyermekeire gondol. És mindezt a környezetvédelem érdekében teszi. A szándék az szép és becsülendő, de a megvalósítás eszközei annál gyomorforgatóbbak. Tehát mielőtt bárki is félreértené, nem leszólni szeretnénk az ilyen mozikat, csak felhívni a figyelmet arra, hogy semmit nem szabad eszetlenül benyelni, ami a vásznon pörög, még ha pozitív ökotudatos agymosásként értékeljük, akkor sem.

Ezekkel a módszerekkel az a baj, hogy abszolút a fogyasztói társadalom igényeire alapoznak; jól csengő nevek kampányolnak a hatásvadász "díszlet" előtt, drámai zene kíséri léptüket, miközben jólfésült tudósok aggódó arccal bólogatnak az elmondottakra. Jogosan támadhat olyan érzésünk, hogy valami bizarr paródiát látunk, ami magát a célt csúfolja, bár semmiképpen sem szeretnénk túldramatizálni a dolgot. De a környezetvédelem olyan érzékeny kérdés, amit nem lenne szabad egy hosszan vágott reklámklipbe fullasztani. Még mindig a fülünkbe csengenek Al Gore szavai, aki meggyőződéssel szavalta, hogy "többé nem engedhetjük meg magunknak, hogy a globális felmelegedést politikai kérdésnek tekintsük: ez a legnagyobb morális kihívás, amellyel globális civilizációnk szembenéz". Mi ehhez hozzátennénk, hogy marketingcélok miatt is igen gusztustalan és etikátlan a környezetvédelemre ráfeküdni.

Az utolsó órában legalább még elmondhatjuk, hogy Leonardo DiCaprio nem akarta kisajátítani magának az egész teret, csupán narrátorként lép fel, és hatásosan köti össze az egyes nagyobb tematikus tömböket. A recept viszont itt is ugyanaz; interjúkból kivágott egy-egy mondat hangzik el igeként, döbbenetet generálva, majd ügyes vágás, és már látjuk is a kihaló fókákat, az éhező afrikai gyerekeket, meg a tömegipar szembeszökő áldozataiként kampókra akasztott, végeláthatatlan csirkehullákat. Aztán hatásszünet, hatásmondatok, hatásképek és máris gyönyörű tájakon járunk, majd ráerőltetve ugyanaz a kép, csak a mohó emberi faj pusztító tevékenysége után láttatva. Kitérünk a multinacionális nagytőke és ezek politikai uralma által generált problémákra, felvázolunk - halványan - pár megoldási lehetőséget, és aktivizáljuk - még halványabban - a tömegeket, hogy tegyenek ők is.

Semmi új nem hangzik el a film másfél órája alatt, ellenben az első pillanattól kezdve úgy érezhetjük, hogy egy agitáló reklámspotba csöppentünk tehetetlenül. Továbbá azt is érezzük, hogy a jóhiszeműségünkre alapozva becsaltak minket a moziba azzal a szöveggel, hogy most aztán tehetünk valamit a környezetünkért, holott a "környezet" csak a hívó szó volt. Viszont megvettük a jegyet és - ismerve az amcsi mozietikettet - mellé a kólát meg a popcornt, szóval ebből valaki biztosan nagyot profitált, de gyanítjuk, hogy nem a témaként agyonvédett természet...

Az utolsó óra / The 11th HourSzínes feliratos amerikai dokumentumfilm, 2007Rendező: Leila Conners Petersen, Nadia ConnersForgatókönyvíró: Nadia Conners, Leila Conners Petersen, Leonardo DiCaprioZeneszerző: Jean-Pascal BeintusNarrátor: Leonardo DiCaprioProducer: Chuck Castleberry, Leonardo DiCaprio, Brian Gerber, Leila Conners PetersenVágó: Luis Alvarez y Alvarez, Pietro ScaliaSzereplő: Kenny Ausubel, Janine Benyus, Sylvia Earle Ph.D., Gloria Flora, Michel GelobterJátékidő: 92 percHazai mozibemutató: 2008. január 31.Forgalmazza: Intercom



Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Megszületett...

A zeneiparnak új hercegnője lett: Beyonce és Jay-Z hétvégén világra jött kislányát máris mindenki imádja.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés