free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Valami bűzlik Hollywoodban

Istvánffy Dávid         Címkék: botrány, forgatókönyv, hollywood, írók, producerek 0 hozzászólás

Tavaly a forgatókönyvírók összeakasztották a bajszot a filmproducerekkel, és ennek mi nézők is megisszuk a levét. Itthon azonban kevés szó esik arról, hogy min is rúgták össze a port. Most kiderül.

A sztrájkot két, forgatókönyvírókat tömörítő szakszervezet, a Writers Guild of America East (WGAE) és a Writers Guild of America West (WGAW) kezdeményezte 2007 november 5-én. A két szervezet a filmiparban, televízióban és rádióban dolgozó írókat tömöríti. A munkabeszüntetésekhez több mint 12 000 tag csatlakozott. A sztrájk célpontja a nem kevesebb, mint 397 amerikai filmes és tévés producer érdekeit képviselő Alliance of Motion Picture and Television Producers (AMPTP) nevű szervezet, amely többek között olyan mamutcégeket tudhat a soraiban, mint a CBS, az MGM, az NBC, a Paramount, a Sony, a Walt Disney vagy a Warner Brothers.

Egy pillanatig azonban gondoljunk csak bele, hogy egy magyarországi kisváros teljes lakosságát kitevő tömeg tette le itt a lapátot. Ennyi ember megmozgatásához pedig már elég komoly indokra van szükség. Lássuk tehát, hogy miért is harcolnak ezek a derék munkásemberek.

Sokan hajlamosak vagyunk legyinteni az egész sztrájk-mizéria hallatán, hogy "biztos kell egy újabb Ferrari az eddig nyolc mellé", vagy "úgy tűnik le kell cserélni a magánrepülőt". Mielőtt azonban ilyen elhamarkodott kijelentésre ragadtatnánk magunkat, gondoljunk bele, hogy egyrészt a filmsztárokkal ellentétben az írók csupán a töredékét kapják egy-egy kasszasiker bevételének, mint mondjuk Brad Pitt, vagy kedves élettársa. Az írók megélhetését jelentős részben az ismétlések, valamint videó-, és DVD-eladások után járó részesedés biztosítja többek között. Ezzel kapcsolatban - valamint az internetes sugárzásokat, illetve az úgy nevezett új médiát érintő vitás kérdésekben - nem tudott megegyezésre jutni a két oldal, s ezért kezdődött a sztrájk.

Ahhoz, hogy megfelelő képet kapjunk az írók követeléseiről, tekintsünk a múltba. 1988-ban a Writers Guild sztrájkba lépett a "home video" piacával kapcsolatos problémáik miatt. Ekkor ez még egy szűkösebb terep volt, s szinte kizárólag a VHS-kazettán történő terjesztést jelentette. A szórakoztatóipari cégek ekkor a magas gyártási költségekre panaszkodtak - egy-egy filmet 40-100 dollár közötti összegért lehetett megvásárolni -, s úgy tartották, hogy a VHS-piac egy nem túl kifizetődő, ráadásul meglehetősen ismeretlen terep. Ennek fényében a végső megállapodás szerint a forgatókönyvírók 0.3 százalékot kaptak az első egymillió eladott kazetta után, majd ezután minden további eladott kazetta árából 0,36 százalékot. Azonban ahogy a kazetták ára zuhanni kezdett, a forgatókönyvírók joggal érezhették úgy, hogy nem csináltak túl jó üzletet. A DVD-k elterjedésével a korábban a VHS-ekre vonatkozó szabályozás élt tovább.

Azt viszont mindenki kihagyta a számításból, hogy a huszonegyedik század hajnalára a "home video" piac vált a filmstúdiók legfőbb bevételi forrásává. Egy 2004-es New York Times adat szerint az ilyen eladásokból a vállalatok átlagosan mintegy 4,8 milliárd dollár bevételre tettek szert január és március között, szemben a mozipénztárakból befolyó 1,78 milliárddal.

Ezt kértékA WGA tagjai úgy érveltek, hogy egy forgatókönyvíró megélhetését az egyes filmek, műsorok ismétlései, illetve azok megvásárlása biztosítja, főként, mivel ebben a szakmában nem egyértelmű a folyamatos munkavégzés, a stúdiók, a sztárok és a rendezők elfoglaltságai miatt. Ezért a korábban megállapított 0,3 százalékos járulék duplázását kérték minden eladott DVD után. Emellett megfelelő szabályozást szerettek volna kiharcolni az új médiában (letöltés, streaming, internet-tévé, mobilkészülékeken történő sugárzás, egyenesen az internetre készülő alkotások, illetve egyéb online disztribuciós módszerek, beleértve a műholdas és kábeltelevíziót is) terjesztett tartalmakra, valamint a valóságshow-k előkészítésében. Az animációs filmeken dolgozó kollégák számára is egyenlő bánásmódot követeltek (ez utóbbihoz egy beszédes adat: a 2005-ben elkészült, nagyköltségvetésű animációs filmek mindegyikében legalább egy WGA-tag is dolgozott). Ezekre azért volt szükség, mert a stúdiók szerint nem számít tényleges írásnak egy valóságshow-ban való kreatív munka, hiszen a műsornak nincsen előre megírt története. Az animációs filmek esetében pedig azért volt szükség a szakszervezet erős fellépésére, mert a korábbi gyakorlattal ellentétben, ma már nem csak a rajzolók által elkészített skiccek alapján jönnek létre a rajzfilmek, hanem legalább annyi, ha nem több munka van velük, mint a hús-vér szereplős alkotásokkal.Az AMPTP azzal érvelt, hogy a DVD eladásokból származó bevételekre szükség van az emelkedő gyártási és marketingköltségek miatt. Ezzel kapcsolatban a WGA még engedékenyebbnek bizonyult, azonban az új médiát illetően egy jottányit sem szerettek volna engedni. Az AMPTP viszont ragaszkodott hozzá, hogy ez útóbbi kérdésben hátráljanak meg az írók, ezért 2007 november 4-én kudarcba fulladtak az utolsó tárgyalások is. Másnap a WGAW közel 3000 tagja nem vette fel a munkát 14 Los Angeles-i stúdióban, s hozzájuk csatlakozott a színészeket tömörítő Screen Actors Guild is, hogy kifejezzék szolidaritásukat. A WGAE tagjai New York-ban vonultak az utcára. Öt nappal később, november 9-én a WGAW 4000 tagja, a színészekkel megerősítve demonstrált Los Angelesben a Fox stúdiói előtt. Az eseményt a kapitalizmus ellen keményen felszólaló Rage Against The Machine nevű zenekar frontembere Zach de la Rocha és gitárosa Tom Morello két számos fellépése nyitotta meg. A két zenész az alkalmi formációja The Nightwatchman néven lépett fel.

[PAGEBREAK]

Kompenzációs csomag a forgatókönyvíróknakEgyhetes huzavona után a WGA és az AMPTP közösen bejelentették, hogy folytatják a tárgyalásokat. Utóbbi szervezet egy 130 millió dolláros kompenzációs csomagot ajánlott fel az íróknak. A WGA képviselői nem igazán értették, hogy ezt az összeget hogyan számolták ki a producerek, de mindenesetre örömmel nyugtázták a felajánlott summa mértékét. Ennek fényében négynapos "tűzszünetet" hirdettek ki, majd december 4-én ismét tárgyalóasztalhoz ültek.A "minden csoda három napig tart" jegyében december 7-én újra egymásnak feszült a két szervezet, s a producerek azzal fenyegették meg az írókat, ha ejtik követeléseik közül a valóság show-kra vonatkozó kérdéseket. Mindeközben Wall Street-i szakértők úgy fogalmaztak, hogy még a forgatókönyvírók összes követelésének teljesítése is pénzügyileg elhanyagolható tétel lenne a stúdiók számára, s minden jel arra mutat, hogy az AMPTP attól tart, egy esetleges kifizetéssel felbátorítanák a színészek, illetve a rendezők szakszervezetét, amelyekkel rövidesen hasonló, bér-, és érdekegyeztető tárgyalásokat kezdeményeznek majd.

2008. január 19-én a WGA és az AMPTP felújították a tárgyalásokat, igaz egyelőre csak informálisans, hivatalos tárgyalások megszervezését tűzték ki célul. Hat nappal később a WGA bejelentette, hogy előzetes megállapodást kötött a Lions Gate és a Marvel Studios-szal, amelyre az AMPTP-től az a kommentár érkezett, hogy csupán lényegtelen, marginális megegyezésről van szó. A két szervezethez közel álló források szerint azonban a munkabeszüntetések két-három héten belül befejeződhetnek. Erre pedig ugyancsak szükség volna már, ugyanis az eddig 13 hete tartó sztrájk az NBC Nightly News szerint minden érintettet - a filmstáboktól kezdve, a produkciós cégeken át, a kellék és jelmezkölcsönző cégeket is - beleértve eddig mintegy egymilliárd dollár esett ki Hollywood idei büdzséjéből. Ez ugyan elenyésző összegnek tűnhet két-három kasszasiker költségvetését alapul véve, azonban ne feledjük, hogy többezer ember megélhetéséről van szó, akik egyetértésben és egymást támogatva megmutatták, hogy ha alábecsülik a legapróbb láncszemeket, azok bizony csúnya kárt tudnak tenni még egy olyan gigantikus gépezetben is, mint amilyen a hollywoodi álomgyár. Azért reméljük a vége happy end lesz, s mielőbb újra a képernyőn, vagy a filmvásznon láthatjuk viszont kedvenc sztárjainkat.

Ha azonban a közeljövőben elmegyünk moziba, tegyük meg azt a szívességet, hogy a végén megvárjuk a stáblistát is, és megemeljük képzeletbeli kalapunkat a forgatókönyvíró titulusa alatt szereplő név láttán. S ha már ott vagyunk, gondoljunk arra a sok száz, vagy akár több ezer dolgozóra, akiknek köszönhetően pár órára elfelejthettük a való világ gondjait és egy picit elmerülhettünk a fantázia birodalmában.

 



Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Megszületett...

A zeneiparnak új hercegnője lett: Beyonce és Jay-Z hétvégén világra jött kislányát máris mindenki imádja.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés