free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Filmplakát dömping

Borsa         Címkék: filmplakát, hazai, kiállítás, millenáris, verseny 0 hozzászólás

A Magyar Filmszemle kísérőrendezvényeként idén is megrendezték a hazai filmplakátok éves versenyét. Az Év Filmplakátja díjért induló műveket a szemle alatt a Millenáris Teátrumban állították ki.

Idén ötödször rendezik meg a magyar filmplakátok versenyét, ám eddig még soha nem szerepelt ilyen sok alkotás - mondta a megnyitón Hutlassa Tamás az esemény ötletgazdája - a tavaly készült 44 magyar vonatkozású filmből 36-ot mutattak be, az idei versenyen ezek plakátjai indulnak az Év Filmplakátja díjért. A szavazással egybekötött kiállítás a cikkünk megírásakor javában zajló Magyar Filmszemle fő helyszínén, a Millenáris parkban látható, a felhozatal pedig idén is elég vegyesre sikeredett. Összecsapott photoshop munkákat és művészi festményeket egyaránt láttunk, összefoglalónkból pedig az is kiderül, melyik szerintünk a legszebb filmplakát 2008-ban.

Nézd meg a megnyitón készült fotókat!

A Millenáris piros-fekete galériájában összegyűlt újságírók, filmesek és a szemlére érkezett nézelődők voltak kíváncsiak a plakátokra. A kiállítást a terem galériáján lehet megtekinteni a következő hetekben. Mint manapság olyan sok esetben, itt is előkerült a múlt és a jelen, a régi szebb idők és a mai sanyarúság közti ellentét. "Régen a filmplakátnak ízlésformáló, mozgósító ereje volt" - idézte fel a letűnt időket Wahorn András, aki az ötletgazda-szervező után a megnyitóbeszédet tartotta. A rendszerváltás előtt a zárt kommunikációs csatornák miatt teljesen más volt a plakátok feladata mint manapság. Igényes, a képzőművészettel egyenértékű alkotások születtek, melyek az elnyomás korában üzenni próbáltak, kihasználtva a kultúrpolitika falán nyílt kiskapukat.

Ahogy korábbi cikkünkben írtuk, a plakátművészetben kép és a szöveg erős kapcsolata jelenik meg, a művész feladata pedig nemcsak az, hogy megrendelést teljesítve megmutassa a terméket a fogyasztóknak. Saját koncepciója, tapasztalata, művészi megközelítése alapján jeleníti meg az árucikket vagy szolgáltatást. Természetesen a direkt üzenet, a vásárlásra buzdító szavak sem maradnak el, a néző azonban óriásira nagyított számok és buta szóviccek helyett képi metaforákat kap, melyek kifejezik az alkotó egyéniségét is. A moziba csábító hirdetések esetében hasonló a követelmény, mint az utcai reklámplakátoknál: el kell adniuk a filmet, miközben nem árt, ha esztétikailag is rendben vannak, felkeltik a figyelmet és lenyűgözik a nézőt. Érdekes, hogy az éves filmplakát-mustra nem válogatott alkotásokat vonultat fel: megtalálható itt a legszebb és a legbénább filmposzter is, minden egyben, dömping-szerűen.

A filmplakát ma már nem csak a pillanat művészete, ami elillan a bemutató után - tette hozzá Wahorn. Az utcai hirdetőtáblákról lekerülve ugyanis tovább él a DVD-k borítóján. A megváltozott funkció új kihívások elé állítja a műfajt, más szempontoknak kell megfelelnie mint korábban. Egy plakátnak ma már nem csak a moziba kell becsalogatnia a nézőket, el kell eladnia a filmet a boltokban is. A tavalyi filmplakát termést nézegetve, megállapítottuk, hogy a leggyakoribb tendencia - ahogy azt a hollywoodi filmeknél is megszokhattuk -, hogy a színészek arcát vagy a film egyik jelenetét látjuk viszont a plakáton. Persze mint mindent, ezt is lehet jól és rosszul csinálni, a kiállított alkotások között mindegyikre találtunk példát.

Ahogy számítottunk is rá, néhány vállalhatatlan munka is becsúszott az idei felhozatalba. Az 56 csepp vér című musical plakátjának koncepcióját például nem igazán értjük. Kicsit úgy néz ki, mint egy 1992-ben kiadott Ki Kicsoda CD-rom borítója, amit egyszerűen képtelenek vagyunk összekapcsolni a forradalommal és a filmplakát műfajával. Hasonlóan fájt Tolvaly Ferenc könyvborítóját látni a filmplakátok között, és be kell hogy valljuk, nem vagyunk megelégedve a Hasutasokkal, a Konyeccel és a Megy a gőzössel sem. Mind olcsó, gyors, koncepció nélküli megoldás, ordenáré grafikus effektekkel, triviális vizualitással.

Volt pár ismerős alkotás is, amiket valahol mintha már láttunk volna, kicsit máshogy, más arcokkal és más filmmel de ugyanazzal a kompozícióval. Hiába: ebben a műfajban is lehet lopni, ahogy a reklámplakátoknál. Ami egyszer bejött, másodszor miért ne adjuk el, nem igaz?

Szerencsére azért találtunk olyan alkotásokat is, melyek magasan kiemelkedtek a többi közül. Személyes kedvenceink a Friss Levegő és A 13-as című filmek poszterei, amik tökéletesen megfelelnek a plakátokkal szemben támasztott új igényeknek is, azaz kis méretben, DVD borítón is jól néznek ki. Tőlünk a Sínjárók is ötöst érdemelne, de legalábbis közönségdíjat. Fotós kollégánknak a Dolina című film posztere tetszett, ezzel nincs egyedül, a teremben többen is a festményszerű képet tartották a legjobbnak.

Ebben az évben újdonság, hogy a kiállítás plakátját is pályázat útján választották ki. A nyílt megmérettetésre 55 terv érkezett, amelyből a zsűri Pócs Péter tervezőgrafikus munkáját választotta ki. A plakáton egy szinte teljesen üres, Bloody Mary koktélos pohár látható, amelyben Magyar Filmplakát 2008 feliratú szívószál áll, a pohár peremén pedig koktélcseresznye helyett egy szemgolyó figyel. Wahorn András a győztes plakáttal kapcsolatban csak annyit mondott "reméli, hogy nem a plakátművészet jelenlegi állapotát szimbolizálja".



Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Újrahasznosítva

Sok munkával újrahasznosított tárgyakból és bútorokból is stílusos otthont lehet varázsolni.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés