free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Kis magyar dalfesztivál

Megyeri Nikolett         Címkék: dalfesztivál, eurovíziós, kritika, magyar, zene 0 hozzászólás

Pénteken megnéztük a tévében az Eurovíziós Dalfesztivál magyar nemzeti döntőjét. Mivel az előző évek hasonló műsorait látva egyáltalán nem voltak nagystílű várakozásaink, ezért nem is csalódtunk. Kritika.

Az Eurovíziós Dalfesztivál alapvetően inkább ciki, mint nem. Ez lehet az oka annak, hogy a hazai könnyűzene azon szereplőinek, akik olyasmit képesek nyújtani, amit érdemes volna mutogatni akár nemzetközi szinten is, joggal derogál elindulni ezen a versenyen. Akik viszont elindulnak - tisztelet a kivételnek - azok, ahogy mondani szokták: olyanok is... Ez ebben az évben sem volt másképp.

Alulról a lécet

A Magyar Televízió az önmaga által eleve nem túl magasra felállított közszolgálati lécet ennek a műsornak az esetében érezhetően alulról célozta be, külsőségek és lebonyolítás szempontjából egyaránt. A láthatólag indiszponált és még az egy megszólalásra jutó iszonyatos szóvicceit is a szokásosnál fukarabbul mérő Harsányi Levente mellett Novodomszky Éva tűnt fel műsorvezetőként. Utóbbi az adás alatt egész végig képes volt tartani a tőle megszokott híradós hangvételt és olyan szenvtelen merevséggel felkonferálni a soron következő műsorszámot, mintha legalábbis egy robbantásos merényletről vagy egy újabb népszavazási kezdeményezésről szóló hírt olvasna fel éppen.

A zsűriasztalnál a szerepek a következőképpen alakultak: Malek Miklós zeneszerző-karnagy, mint konszolidált bölcs volt jelen, és olyanokat állapított meg, hogy ez a dalok versenye, amiket nem lehet elválasztani az előadóktól, meg hogy a jelenlévők nem fedik le a teljes magyar popzenét. A kötelező női tag Horgas Eszter fuvolaművész volt, aki hála az égnek legalább nem próbált meg díváskodni. Aztán ott volt még mindenki Benkőlacija, így, ebben a minőségében, hogy a tévénéző lakosság azon tagjai számára is megjelenjen egy meggyőzően ismerős figura, akik a zeneművészetben különösebben nem mélyültek el, fuvolakoncertre nem járnak és nem néznek értelmiségi rétegműsorokat sem. Ilyen szempontból pedig az sem volt gond, hogy Benkő többször is csak annyit tett hozzá, hogy helyette a többiek már elmondtak mindent. A megmondó pedig, nos, ő Lévai Balázs televíziós kellett volna, hogy legyen és benne volt ilyen szempontból minden bizodalmunk, de ő ezúttal nem mondott meg. Mintha csak lenyelt volna egy mindenmindegy-kapszulát. Bár azt azért tőle tudhattuk meg, hogy popzene az, amiben van refrén.

A dalokról

Most pedig - elvégre ez egy dalfesztivál - ejtsünk szót a dalokról külön-külön, elhangzásuk sorrendjében. (Zárójelben a zsűritől kapott pontszámaikkal.)Candies - Van, aki nyer: Erről a lánycsapatról utoljára annak kapcsán hallottunk, hogy az egyik kereskedelmi rádió összeválogatta őket. Ezen a tényen túl aztán semmi érdemleges. Most azonban néhány feledhető percre kiemelkedtek a süllyesztőből, mint Pussycat Dolls-imitátor butikoslányok. (26 pont) Ez One - Lesz ki hazavár: Büntető popdal, gyenge énekessel, kókadozó zenekarral. A mezőny mélypontja. (22 pont) Vágó Zsuzsi & Mészáros Árpád Zsolt - Két szív: A verseny első olyan produkciója, melyre jóérzéssel oda tudtunk figyelni és nem azt vártuk közben, hogy legyen már vége. Ráadásul a dal előadói voltak az első olyanok a műsor folyamán, akiken lelkesedés látszott, ami még úgy is dicséretes, hogy tudjuk, színészekről van szó. A szerzemény egyébként az Operettszínház, Szabó Magda regényéből készülő, Abigél című musicaljének überszentimentális szerelmes dala, mely a maga műfajában nagyon is rendben van. Ügyes reklámfogás volt benevezni a versenyre. (34 pont) Hoffmann Mónika - Légy te az első: Az ex-megasztáros hegedülve érkezett a színre és a ruháját elnézve félő volt, hogy a produkciója egy pontján esetleg elkezd kánkánt járni. Ezt végül nem tette, viszont kifejezetten korrektül énekelt, csak az a kár, hogy a dal finoman szólva nem volt egy karakteres valami. (31 pont) Antal Zsuzsanna & Fisher's Company - Falak között: Csellós-áriás-érfelvágós muzsika. Ha néhány ezer kilométerrel északabbra élő nép lennénk, tutira őket delegáltuk volna. (36 pont)

Fiesta - Gyűlölve szeretni: Mikor sikerült elvonatkoztatni a zenekar tagjai által viselt űrmagyar szatírkabátok látványától, konstatáltuk, hogy csak minden harmadik-negyedik szót lehet érteni a dalszövegből, ám ez mégsem kelt bennünk érdemleges hiányérzetet. Kijöttek egy alapvetően ugyanolyan, szenvelgő, műlatin dallal, amilyeneket az elmúlt években számolatlanul ontottak magukból, de talán gondolták, hogy ez már kevés lesz és ezért elhívták Kovács Antal roma énekest, aki helyenként pluszban ráénekelt. Ezzel amúgy javított is rajta, csak nem eleget. (30 pont) Imre Zsuzsa - Érintés: Ha levettük volna a hangot a tévéről és csak nézzük a fehér szűzleányruhában éneklő szőkeséget oldalán a tekerőlantossal, akkor egyértelműen valamiféle népieskedő produkcióra tippeltünk volna. Nem az volt. Inkább egy fénnyel táplálkozós-fákat ölelgetős szekta indulójának illett volna be. (27 pont) Gál Csaba Boogie - Úgy figyeltelek: Valami okból azt gondolták, eredeti koreográfia, ha a gitáros a dal egy pontján felveszi a mobiltelefonját, leteszi a gitárját és kimegy a színről. Talán ezzel akarták elterelni a figyelmet a dalról. Sikerült. (33 pont) Lola - Legszebb nap: Rágógumirock, erőtlen és mísz előadásban. Úgy tűnt, mintha a matyóblúzba öltöztetett Lola csak úgy muszájból nyomná le az egészet. (30 pont) Szekeres Adrien - Piszkos tánc: Ennél a dalnál fordult elő a műsor folyamán másodszor és egyben utoljára, hogy nem éreztük magunkat nézőként kínosan. Ez a szerzemény első hallásra surrant nyitottra állított füleinkbe és nem éreztük, hogy tiltakoznunk kellene. Emellett nem elhanyagolható körülmény, hogy Szekeres Adrienn tisztességesen tud énekelni. Ha azt vesszük, hogy az Eurovíziós Dalfesztivál elsősorban egy lájtos, popzenei verseny, akkor egyértelmű, hogy ebből a mezőnyből ez a dal indulhatott volna kint a legreálisabb esélyekkel. (39 pont)

Dure - Nem ismerlek már: Már csak egy felfelé fordított sapka hiányzott előlük, a háttérbe meg egy aluljáró… A srác ugyan hamisan énekelt, de ezt legalább meggyőződéssel tette. Az is valami. (26 pont) Pflum Orsi - Távol: Álarab popdal, itt-ott kiköszönő technotaktusokkal, olyan előadásban, mintha egy háziasszonyoknak szervezett hastánctanfolyam év végi vizsgaelőadásáról láttunk volna közvetítést. (34 pont) Csézy - Szívverés: Miután a képernyőn szembesültünk az általunk korábban nem ismert művésznővel, az ugrott be, hogy amikor Zsédenyi Adrienn szülési szabadságra ment, nyilván nem állt le a dalait gyártó Rakonczai-művek futószalagja, ezért oda kellett tenni a helyére egy másik énekesnőt, és ezt a keresztnevét gondosan titkoló hölgy személyében találták meg. Kétségkívül képzett hang, modellkülső, nagy, büdös, lírai dal és nulla eredetiség. (38 pont) 21 gramm - Még egy dal: A Csillag születikből kiesett zenekar itt is bepróbálkozott, és itt is jó szándékú, tizenkettő egy tucat jellegű produkciót nyújtottak. Az mondjuk kár, hogy senki sem szólt nekik, hogy Neonak öltözni már évek óta nem menő. (27 pont) Szatmári Orsi - Véletlen: Ezzel a dallal és a hozzá tartozó cicikidobós-szoknyaletépős előadással körülbelül tíz évet késtek. (30 pont)

[PAGEBREAK]

Az eredmény

Mindezek után a Fiesta megismételhette a produkcióját, elvileg azért, mert náluk technikai malőr lépett fel, bár ez alapján akkor lehettek volna még páran a duplázók. Mindegy, addig kimentünk a tévé elől oda, ahová kellett. Aztán elkezdődött a telefonos szavazás, ahol egy voksoló százezer forintos vásárlási utalványt nyerhetett, de azt nem mondták meg, hogy hová szólót. A szavazás ideje alatt a korábbi Eurovíziós Dalfesztiválokat idézték fel, méghozzá kevésbé dicstelen produkciót nyújtó magyar indulók bevonásával. Így tehát Horváth Charlie és Delhusa Gjon diszkréten kimaradt, viszont megjelent Bayer "Vidám Vasárnap"Friderika, a jobb napokat látott VIP együttes háromnegyede, akik amúgy is ott voltak, lévén Csézy kísérőzenekarának tagjai, valamint a NOX és a főpincérnek öltözött Rózsa Magdi.

Végül aztán elkövetkezett az eredményhirdetés. Az első hat helyezettet hat külön borítékból olvasták fel, bár ez a formai megvalósítás teljesen felesleges volt, hiszen az info érkezhetett volna akár fülhallgatón keresztül is a műsorvezetők fülébe. Mindenesetre Lola hatodik lett, a Fiesta ötödik, Antal Zsuzsanna & Fisher's Company a negyedik, Vágó Zsuzsi és Mészáros Árpád Zsolt a harmadik. És ekkor még azt hittük, hogy legalább, ha már eddig kitartottunk, akkor kapunk a végére annyit, hogy győz a racionalitás. De nem. Szekeres Adrien a második lett és Csézy lett az első. Azt persze nem közölték, hogy végül is ki, hány darab telefonos szavazatot kapott és miképpen alakult ki ez a végeredmény, bár az is igaz, hogy mondhattak volna akármit. Az azonban tény, hogy Csézy utazik májusban Belgrádba, ahol előbb a 22-én megrendezendő elődöntőből kell majd továbbjutnia és ha ezt esetleg összehozza, akkor 24-én a döntőn énekelhet. Mi valahogy nem izgulunk...

A győztes dal

Megyeri Nikolett



Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Megszületett...

A zeneiparnak új hercegnője lett: Beyonce és Jay-Z hétvégén világra jött kislányát máris mindenki imádja.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés