free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Gyilkosok védelmében

Borsa         Címkék: dokumentum, film, gyilkos, kritika, ügyvéd 0 hozzászólás

Barbet Schroeder némi tévelygés után újra visszatalált a dokufilmekhez, legújabb botránymozija egy francia ügyvéd munkásságára koncentrál, aki szinte kizárólag véreskezű gyilkosokat védett. Miért?

Erőszaktól tocsogó világunkban az ember nap mint nap hall brutális gyilkosságokról, terrorcselekményekről, népirtó diktátorokról és azok véresen döbbenetes tetteiről. Többnyire csak jobbra-balra hüledezünk, hogy hogyan visz rá valakit a lélek az ilyesmire. És azok az emberek, akik az igazságszolgáltatási biznisz másik oldalán állva elvállalják a gyilkosok védelmét, őket vajon mi motiválja? A pénz, a hírnév, a megszállottság? Mindenesetre mi, közemberek leginkább homlokráncolós megvetéssel és jelentőségteljes fenntartással viseltetünk irántuk is, holott valójában az ok-okozati tényezőkről fogalmunk sem lehet.

Jó dolog picit belelátni a másik oldalba is, nem kell, hogy meggyőzzön, sőt! De ha már ítéletet formálunk, legalább ismerjük az indítékokat és a mögöttük húzódó ideológiai vonulatot. Ez sohasem árt. Ezért állíthatjuk biztosan, hogy Barbet Schroeder dokumentumfilm-rendező legújabb munkája, - a beszédes című - A terror ügyvédje figyelemreméltó alkotás, és a maga tömény valóságában is érdekfeszítő és többsíkú.

Képzeljünk el egy ügyvédet, aki egész pályája alatt a legmocskosabb ügyek szolgálatába szegődött, Jacques Verges ugyanis olyan, mint valami élő történelmi bűnregiszter, a nevéhez köthetőek a huszadik század második felének legvéresebb eseményei. Ügyfelei között a leghírhedtebb terror és alvilági arcok szerepeltek, például a kávéházi robbantóként elhíresült Djamila Bouhired, a lyoni hóhérként futó náci bűnös, Klaus Barbie, vagy a Sakál, Carlos, esetleg Slobodan Miloševiæ és még folytathatnánk a sort nem kevésbé kérdésesen impozáns nevekkel.

És a kérdés még mindig ugyanaz; miért áll valaki népirtó gyilkosok, terroristák, fanatikus őrültek mellé? A válasz amúgy már a kérdés tényként közölt megjelöléseinél sántít, és az érem két oldalának analógiájával vázolható fel hatásosan. Vagyis, aki egy népcsoport/közösség/egyén számára terrorista, az a másik oldalról nézve hősi szabadságharcos, népérdeket képviselő, erőskezű rendtevő, esetleg a hazáját védő háborús vitéz - természetesen erősen sarkítunk, de nem tudunk nem belefutni megint a nincs objektív igazság kérdéskörbe, és ebből a szempontból valahol a gyarmati sorból származó francia ügyvéd figurájának indokai is érthetőek, ha nem is elfogadhatóak.

Barbet Schroeder nem akar minket meggyőzni, és ezért végtelenül hálásak lehetünk neki, bár biztosan akadnak majd így is szép számmal, akiket témája miatt érzékenyebben fog érinteni ez a vizuális munka. Az teljesen egyértelmű, hogy Verges élete filmrevaló alapanyag, a feldolgozás módjával sincs semmi probléma, a stáb okosan kerülte a védőbeszédekből való szisztematikus idézgetéseket, a megszólaltatott résztvevő alanyok adják a dokumentarista alapokat, és kiszólásaik szerkesztettségében szellemesen csillan fel a direktort jellemző komisz irónia. De természetesen a cinikus felhangok csilingelése sem teszi könnyeddé a filmet, vagy bagatellizálja el a témát, az okos arányérzék csak az izzasztóan hosszú filmidő végefelé kezdi elveszíteni a fonalat, de addig a rengeteg adat és néhol követhetetlen néváradat ellenére is lebilincselő.

Valójában Verges munkássága adta az alapot, hogy a huszadik századi bűnkatalógus kiemelkedő sztorijai vászonra mászhassanak. Tegyük félre az ellenérzéseinket, ez a film nem a terrorizmus védelmében készült! Izgalmas és szövevényes történeteket göngyölít föl egy megszállott, leginkább drámaian romantikus figurán keresztül. Portréfilm, de több annál. Arcpirító témájának köszönhetően újra hangolhatjuk gondolatainkat, tisztázhatjuk indulatainkat, és ami a legfontosabb, virtuális nézőpontot válthatunk, ebből pedig egyenes úton nő a rálátás egy bizonyos témára, és kezünkben a kulcs a megértéshez.

A terror ügyvédje / L' Avocat de la terreurSzínes feliratos francia dokumentumfilm, 2007Rendező: Barbet SchroederZeneszerző: Jorge ArriagadaOperatőr: Caroline Champetier, Jean-Luc PerréardProducer: Rita DagherVágó: Nelly QuettierSzereplők: Barbet Schroeder, Jacques Verges, Klaus Barbie, Abderrahmane Benhamida, Bachir Boumaaza, Isabelle Coutant-PeyreJátékidő: 135 percHazai mozibemutató: 2008. február 14.Forgalmazza: Best Hollywood



Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Megszületett...

A zeneiparnak új hercegnője lett: Beyonce és Jay-Z hétvégén világra jött kislányát máris mindenki imádja.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés