free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

5 zöldség, amiben van még vitamin

Borsa         Címkék: lista, öt, vitamin, zöldség 1 hozzászólás

Azért, hogy minden kedves Borsaolvasót elkerülje a tél végi depresszió és a tavaszi fáradtság, összeszedtük az aktuális vitaminforrásokat. Ötös listával előre a szépségért, az egészségért.

Állítólag a tavaszi fáradságot a szervezet kiürült vitamin és energia raktárainak köszönhetjük. Hogy ez hol helyezkedik el a szervezetünkben, arra még Barcsay-féle Nagy Anatómia Atlaszban sem kaptunk magyarázatot, de biztos sejtekről van szó, és akkor nyilván csak mikroszkóppal látható. Félretéve a viccet, ha a reggeli nehezen kelésnek, az indokolatlan sírógörcsöknek és érdektelenségnek valóban a vitaminhiány az oka, itt az ideje egy kicsit pótolni azokat.

Igen ám, de hiába vannak tele a zöldségesek spanyol paradicsommal és eperrel, marokkkói paprikával, tunéziai szőlővel, ha ezekben a tároláshoz, szállításhoz szükséges tartósítószerek mennyisége jóval nagyobb, mint vitamin tartalmuk. Nagy kérdés, hogy megéri-e megvenni a baromi drága, bár gyönyörű paradicsomot így február végén, ha az biliárdgolyó simaságban és keménységben éri meg a húsvétot is a spejzban. Különben is, a dietetikusok is mindig azt hangoztatják, hogy olyan zöldséget-gyümölcsöt együnk, aminek szezonja van. Na de miben találunk még bármilyen vitamint itt a Kárpát-medence közepén, amikor igazából semminek sincs szezonja? Íme reményt adó ötös fogat.

Savanyú káposzta

Nem kell a gondolattól is epegörcsöt kapni, a savanyított káposzta az egyik leggazdagabb C-vitamin forrás. Ötször annyit tartalmaz, mint a citrom. És mennyivel olcsóbb! Igaz, a teába nem lehet csavarni, de a citrom vitamintartalma is elillan a forró löttyben, nem is azért tesszük bele. Viszont egy jó adag vecsési savanyú káposztának remek helyet lehet találni a zsíroskenyér tetején, sült virsli és kolbász mellékleteként, vagy csak úgy egyszerűen rájárva és félmarékszámra szájba tömve. Akinek bírja a gyomra, igya a levét is, remek hashajtó, emésztést serkentő szer, ami ilyenkor, a nagy tavaszi tisztító kúrák idején elég jól jön.




Lilahagyma

A félreértések elkerülése végett: hagymát nem csak remeték fogyaszthatnak. A szájból eredő hagymaillat ellen remekül védekezhetünk pár szem babkávé elrágcsálásával, tehát nincs nyávogás, pont ennyi az ára annak, hogy nagy mennyiségű vitamint vegyünk magunkhoz. A lilahagyma ugyanis igazi C-vitamin bomba, és jelentős mennyiségű B-vitamint is tartalmaz. Megfázás esetén illóolajai jól tisztítják az orrot. A lilahagyma csökkenti a vércukorszintet, remek vízhajtó, tehát megint megérkeztünk a tavaszi tisztító kúrák kifejezéshez, hely e van ott.





Gyökérzöldségek

Répafélék, zeller, cékla. De nem ám a legszebbek, mert februárban a szép sárgarépa csalás. Keressük a piacon azokat a néniket, akik csúnyácska, de ősz táján szedett és homokveremben eltett gyökereket árulnak. Kisebb a vitamintartalmuk mint nyár végén, de tuti nincs bennük semmilyen tartósítószer. Együk nyersen, nincs is egészségesebb látvány, mint amikor valaki jóízűen sárgarépát ropogtat. A céklának kiemelkedő a kálium, a folsav és vastartalma, a nők számára ideális nyomelem bomba. Főzve, kockára vágva bármilyen olajos öntettel remek saláta, és a benne lévő A-vitamin is jobban hasznosul ebben a formában.


Fekete retek és jégcsap retek

Mindenféle gyógyhatása ismert, a köhögéscsillapítástól az epehólyag működésének serkentéséig, sőt a nemi vágyra is pozitívan hat, márpedig a szex ugye természetes ellenszere a tavaszi depressziónak. Ezenfelül nagyon magas C-vitamin, és ásványianyag tartalma van, de a régi versikét tartsuk észben, ha nem akarunk gyomorpanaszokat: "Reggel méreg, délben étek, estére orvosság."







Dió

No, nem olcsó mulatság, de még mindig jobban járunk vele, legalábbis tartósítószer szempontjából, mint a műparadicsomokkal. Hizlal ugyan, kalóriatartalma a marhahúséval vetekszik, de most ne ezzel foglalkozzunk, ráérünk akkor bikini-diétát tartani, amikor megjelentek a primőrök a piacon és van mit enni. Viszont a dió zsírsavai telítetlenek, ami jó tesz a koleszterin szintnek, tele van nyomelemekkel. Vastartalma vérszegénység ellen, B-vitaminjai az idegrendszer karbantartásában fontosak, tisztítja és erősíti a májat is. Növésben lévő gyerkőcöknek, fáradt szülőknek és Borsaolvasóknak napi két-három szem dió fogyasztása erősen javasolt.







Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Stresszoldó ételek

Van, akin a fokhagyma, van, akin a gyömbér segít idegei megnyugtatásában.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés