free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

A jövő szele 3D-ben lengeti a vásznat

Borsa         Címkék: 3d, film, imax, kultúrtripp, mozi 0 hozzászólás

Pár hónapja már nálunk is hódít a térhatású moziélmény, de vajon tudjuk-e, hogy mit látunk, ha IMAX, vagy ha Real D moziban bambulunk? Cikkünkben rávilágítunk a különbségekre, előnyökre, hátrányokra.

A Cinema City hálózat jóvoltából január közepén debütált idehaza az első, és Közép-Európa eddigi legnagyobb IMAX mozija Budapest legújabb megaplázájában, az Arénában. Az IMAX mozaikszó az Image Maximum-ot, azaz maximális képhatást takar, ezt 3D technológiájának, böszöm hangrendszerének és elképzelhetetlenül óriási vetítővásznának tudatában szó nélkül el is hisszük neki. Azonban a tötymörgősre sikerült megnyitása elúsztatta az abszolút első helyét, hiszen novemberben a Palace Cinemas Westend mozijának egyik terme csöppnyi renovációt követően igazi Real D lett. Mostanra már mindkét oldalon lecsengett a nyitási hercehurca, csitult az újdonság izgalma, nézzük akkor objektíven, hogy melyik mit tud, miben tér el, és egyáltalán hogyan vicsoroghat egy térbeli kép a sík vászonról?

Az agyunk becsapására építő technikát a kétfajta mozi különböző módon alkalmazza, azonban a végeredmény mégiscsak ugyanaz, egy térhatású kép, amitől jobb esetben eláll a szavunk, rosszabb estben kidobjuk a taccsot tőle, de erről majd később. Most nézzük a technika csodáját; az úgynevezett Real D rendszerben egyetlen digitális vetítőgép felváltva jeleníti meg a jobb és bal szemnek szánt képkockákat, ezt azonban olyan magas frekvencián teszi, hogy nem érzékeli az agy. Mivel a projektor digitális, ezért a képeket sokkal gyorsabban képes kivetíteni, mint a szabvány vetítők, amik másodpercenként 24 képkockával dolgoznak, itt ez a szám 144, vagyis 72 képkocka per szemgolyó. Ezek a képek egy speciálisan kezelt ezüst vászonra jutnak, onnan pedig egy helyes kis szemüvegen keresztül a nézőkhöz. A szemüvegek oldják meg azt a problémát, hogy miként kerüljenek a megfelelő képkockák a megfelelő szembe, vagyis a bal szemnek szánt képek csakis a bal szembe, és fordítva. Ez úgy történik, hogy a vetítő optikája elé egy adaptert szerelnek, mely különféle módon polarizálja a váltakozó képeket, így ezek csak a fixen polarizált szemüveg megfelelő lencséjén keresztül jutnak át, vagyis minden szem csak a kizárólag neki szánt képeket érzékeli. És már el is jutottunk a térhatásig. A Real D mozik esetében a feliratokat ne az alsó sávban keressük, mert praktikussági okokból ezek felülre kerülnek.

Az IMAX-technológia is hasonlóan fifikás, csak sokkal de sokkal drágább, és nehézkesebb az előállítása. Abból indul ki a dolog, hogy az emberi szem, ha egy tárgyra néz, ugyanazt a képet csöppet eltérő szögből látja, és valójában ez adja a 3D illúziót. Tehát az IMAX-osok fogtak egy két objektívvel működő kamerát, raktak bele egy 15 perforációs, 70 milliméteres filmet, ami a normál 35 millishez képest tízszer akkora nyersanyagot jelent, majd elkezdtek forgatni. Az így kapott kép persze jóval részletgazdagabb lett mint a sima, viszont a felvételek nehézsége is legalább annyival nőtt. Azután a kész filmet egy másfél tonnás vetítőbe pakolják, amiben vízszintesen kezd el futni a film, a szokásos függőleges helyett. A hatalmas celluloidot vákuum szorítja az optikához, így sokkal élesebb és stabilabb lesz a kép, a megvilágításról 15 ezer wattos xenon izzók gondoskodnak, amiknek a fényét még a Holdról is látni lehetne, ha valaki onnan akarná, cseréjükhöz pedig minimum egy szkafanderes munkás szükségeltetik, mert az izzókban egyenként 25 atmoszférás(!) nyomás uralkodik. De nem csak a nyersanyag és a vetítő ilyen monumentális, hanem maga a szemléltető felület, vagyis a vászon is akkora, mint egy ház, és ez itt most szó szerint értendő: a 18 méter magas és 24 méter széles "lepedő" egy 6 emeletes és 3 röplabdapálya-széles épület méreteinek felel meg. Ehhez jön még egy 44 hangszórót és 16 erősítőt tartalmazó hangrendszer, amely csaknem 12 ezer watt teljesítményt képes generálni, azért az már elég szépen dübörög. Itt kell megemlítenünk, hogy a szokásostól eltérő módon a hangsávot nem a szalagra rögzítik, hanem egy különálló merevlemezen tárolják. Ez az egyik oka annak, hogy az IMAX filmek mindenhol szinkronosan futnak.

A mi IMAX-unk 400 ember befogadására képes, és a nézőtér kialakítása olyan, mint egy arénáé, vagyis a székek minden sorban jóval magasabban vannak, és a terem minden pontjáról ugyanolyan élményt nyújtanak még akkor is, ha éppen az egész kosárválogatott foglalta le az előttünk levő sort. Speciális polár-szemüveg itt is van, de ez egy jóval robosztusabb, többször használatos fajta, amit minden előadás után futószalagon fertőtlenítenek.

[PAGEBREAK]

Itthon jelenleg egyedül még csak a Beowulf című animációs filmet élvezhetjük Real D-ben, de ezzel a módszerrel rengeteg már elkészült mozit transzformáltak át 3D-be, tehát várhatjuk a Robinson család, a Karácsonyi Lidércnyomás, vagy a Harry Potter mozikat is, de a Mátrixnak és a Transformersnek is fut már a felújított változata külföldön. A lehetőségek tulajdonképpen végtelenek, és ez itt talán a legnagyobb különbség, mert míg a Real D technológia egész estés, igazi mozifilmekkel operál, addig az IMAX egyelőre természetfilmeket és ismeretterjesztő látványmozikat tol leginkább, legalábbis nálunk. Itthon pillanatnyilag az 1998-as T-Rex mozit, egy 45 perces dinoszauruszokról szóló tudományos-érdekest, valamint az 1994-es Into the Deep - Nagy mélység titkait egy 35 perces víz alatti búvárfilmet élvezhetünk IMAX-ban.

A differencia egyértelműen az anyagiakban rejlik; egy IMAX film előállítása sokszorosa egy sima filmének - vagy egy újratuningolt változatú már meglévő moziénak -, ráadásul nehéz kiaknázni a lehetőségeit is a böszme nagy kamera, meg a sűrűn cserélendő, igen drága nyersanyag miatt. Azonban látványra elvitathatatlanabbul grandiózusabb, ami valószínűleg csak a jóval nagyobb vászonnak köszönhető.

Állítólag ez a jövő, és ha elég messzire sikerül néznünk, akkor az elkövetkező évek filmgyártását egyértelműen a 3D technológia uralja majd. De miért is? A válasz igen egyszerű, és természetesen ismét anyagi vonzata van a dolognak. Mióta az internetes letöltögetés csúcsokat ver a filmes szcénában is, a kesergő filmkészítők kitalálták, hogyan lehetne új élményekkel visszacsalogatni a passzív moziközönséget a vetítőtermekbe. Mert ugye egy 3D-s mozi otthoni szemlézése egyáltalán nem adja vissza a lényeget, azt muszáj a célhelyen megnézni, hogy hasson. Viszont ha ennyire látványorientált moziélményekre fog ráfeküdni a jövő filmgyártása, akkor mi lesz a tartalmi értékekkel? Példának nagyon jó az első itthoni film, a Beowulf, aminél a 3D-s verzió képi újdonságai teljesen elnyomják a hiányosságait, amiből jó sok van neki, és ebben az esetben még akár egy jó filmként is értékelhetjük, holott ha sima anyagon néznénk, valószínűleg visszakövetelnénk a jegyárat a végén...

Szóval megintcsak a szkepticizmus beszél belőlünk, de muszáj megemlítenünk ennek a csodarendszernek a negatív hozadékait is. És akkor azt még be se dobtuk, hogy mennyire visszás az abszolút pozitívként beállított gyerekbarát-csomagok terjesztése az IMAX-ok részéről, amik szerint a gyerek 3D-ben könnyebben tanul, viszont könnyebben lesz pláza- és popcorn-függő, arról már nem is beszélve, hogy így olvasni már tényleg nem fog. A teljesen készen kapott dolgoknak hátrányaik is vannak szép számmal. A másik ilyen, amit már pedzegettünk pár sorral feljebb, hogy az agyunk átverésére a test bizony csúnyán fel is lázadhat, az úgynevezett kinetosis, vagyis mozgás okozta betegség hamar ránktörhet, ha érzékenyebb a gyomrunk az átlagosnál. Ilyenkor állítólag segít, ha pár percig mereven a padlót bámuljuk, de itthon is volt már, aki kidobta a taccsot a moziteremben.

Tehát ha még nem volt részünk igazi 3D-s moziélményben, akkor szerelkezzünk fel egy hányószacsival, meg egy nagy adag fenntartással, és akkor valószínűleg élvezni tudjuk majd az egyelőre még nem mindennapi látványorgiát.



Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Megszületett...

A zeneiparnak új hercegnője lett: Beyonce és Jay-Z hétvégén világra jött kislányát máris mindenki imádja.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés