free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Angliát elkapta az öko-divatláz

Krisza O'Brien         Címkék: kirakat, london, ökodivat, zölddivat 0 hozzászólás

Angliában a hírességek megvesznek az öko-ruhákért, terjed a zölddivat. Az összképet azonban egy-két ellentmondás igencsak elrontja, ugyanis nem minden zöld, ami annak látszik.

Úgy tűnik, Amerika után az angol divatvilágba is betört az etikai alapú vásárlási láz. Az étel, a bútorok, a háztartási szerek megválasztása után, most már a ruhatárnak is bizonyítania kell az egészségünk és a környezetünk babusgatását. Ez persze mégsem jelenti a kókusz szoknyát és a krumplizsákot, mert ugye mindenközben mindenki trendi akar maradni, csak mindezt hó tiszta lelkiismerettel. Mindegy mit vásárolunk, a lényeg, hogy az organikus, kézzel festett, környezetbarát darab legyen, aminek a gyártásában csak 18 éven felüli harmadik világbeliek közreműködtek, rendes keresetért.

A zöld az új fekete

Lehetőleg minél nyilvánvalóbban kell kifejezni, hogy zöldek vagyunk, a legjobb az olyan pólófelirat, mint amiben Laura Bailey, a Marks & Spencer modellje flangál mostanában, miszerint a zöld a "legújabb fekete", utalva arra, hogy a fekete mindenhez megy, és ha annyi öko-cuccot pakolsz a ruhásszekrényedbe, mint amennyi feketét, akkor a föld sebtiben megmenekül. És nem Bailey az egyetlen. Cate Blanchett-et is kiszúrták - az egyik legelső, szinte forradalminak számító környezetbarát márka - a Ciel boltjában, amint kabátot vásárolt. Charlize Theron és Misha Barton pedig a londoni divathetek óta, az eseményen debütáló öko-címke, a Wildlife Works ruháiban parádézik.

Aztán ott van Anya Hindmarch tervező története, aki tervezett egy vászonszatyrot, amire az volt rá ráírva, "Nem nejlon zacskó vagyok" és ettől tavaly júniusban egy éjszaka alatt sztár tervező lett, a szatyor pedig kötelező divatdarab mindenki szekrényében. Az angol tinédzserek hajnal hattól álltak tömött sorokban, hogy a 15 fontos darabra rátehessék a kezüket, az ebay-en pedig ezek a táskák 200 fontért cseréltek gazdát.

Rákattantak

Az új trendbe az áruházláncok is bekapcsolódtak. A Topshop is kihozott egy környezetbarát ruha sorozatot People Tree néven, ami remek üzletnek bizonyult, mert ma már olyan sok sztár hódolója van a vonalnak, hogy lassan sikeresebbé válik, mint a Kate Moss kollekció. A veterán modell, Helena Christiensen, és hamvas kolleganője Lily Cole, People Tree felsőket hord, és Sting feleségét, Trudie Styler-t is - aki környezetvédelem-mániás - többen látták a kollekció darabjaiban téblábolni.

Léteznek már zöld divattanácsadók is, akik eligazítanak bennünket, melyik darabnak a legminimálisabb a karbon lábnyoma, melyik ruhában milyen anyagok és vegyszerek lakoznak, és hogy mit nézzünk a címkén, ahhoz hogy belelássunk a gyártási technológiába. Sőt, ezek a tanácsadók akár azt is megmondják, melyik az a ruha, amelyik nem ázsiai gyerekek izzadt túlórája árán került a polcokra.

Az egész egy nagy félrevezetés?

Ha megvettük az organikus farmert, mert az környezetbarát, a szója fehérneműt, mert az megment néhány kihaló félben levő állatfajtát, és minden más kókuszból, bambuszból, kukoricából és kenderből készített kollekciót, akkor esetleg kellemesebb érzésekkel térünk haza a vad kapitalista költekezésből, de meglehet, félre lettünk vezetve. A ruhák anyaga mellett ugyanis, még sok egyéb környezetünkre kiható tényezőt is figyelembe kell venni, amíg az a ruha a polcokra jut, és ez rendszerint elkerüli a figyelmünket.

"Amikor csak a nyersanyagot nézi az ember, és azt kérdezi, hogy az vajon mennyire környezetbarát, akkor ez olyan, mint amikor egy vak személy csak az elefánt farkát fogja. Mert egy halom más dolog is van, amit mérlegelni kell" - meséli Chris Van Dyke, a Nau divatcég vezetője, akik arra is ügyelnek, hogy ruháik az elkészítés minden fázisában megüssék az etikus és környezetbarát mércét. És milyen igaza van.

[PAGEBREAK]

A kenderből és bambuszból készített ruhák azért kelendőek, mert alapanyagaik vegyszerek nélkül termeszthetőek és gyorsabban nőnek mint a gyapot. De azt mindenki elfelejti, hogy a belőlük készülő anyag durva, és a félpuhításához nem környezetbarát vegyszereket használnak. Sőt! A szójával nem lenne probléma, de azok nem annyira tartósak, mint a pamut ruhák, így hamarabb viseltesekké válnak. Tehát vehetünk belőlük újakat állandóan. A biogyapjú még mindig csak 0,2 %-át teszi ki a világ összes gyapjú termelésének, és miután ezt a gyapjút ruhává szőtték, még mindig kerülhet rá mérgező festék, és mégis bio-nak, öko-nak és organikusnak fogják címkézni. A vevő pedig nem mindig van felvilágosítva erről.

Bambusz, kender és gyapjú

Rengeteg divattervezői holmi már attól zöldnek tituláltatik, ha egy egészen kevéske organikus pamutot tartalmaz, vagy az ár és márka címkéje újrahasznosított papírból készült. De meglehet, hogy ettől eltekintve kevés köze van a környezet kíméléséhez, viszont az árához hozzá lehet dobni még egy nullát.

Mégis több a karbon lábnyom

Az organikus farmerek egyike, a méregdrága Loomstate's például, energia gazdálkodási szempontokra hivatkozva, mosatlanul kerül eladásra. Ami azt jelenti, hogy a cucc teljesen egyedi tisztítást igényel. A mosógépbe nem sok mindent pakolhatunk mellé, mert a színét folyamatosan engedi, amitől egy egész mosóprogram lemegy, csupán csak egy farmer kedvéért. Ez ugyebár már nem annyira energia kímélő.

Öko-ruha nem öko mosásban

A zöld trend olyan gyorsan robbant be a divatvilágba, hogy még nincsenek irányvonalak arra nézve, mikor számít egy ruhadarab környezetbarátnak és mikor nem. A fent említett Van Dyke féle Nau cég, ugyan műanyag palackokból újrahasznosított poliésztert használ a sportszereléseihez, de a poliésztert az USA-ból szállítják Japánba. Ott állítják elő a ruhához való anyagot belőle, majd onnan Kínába repül, ahol megvarrják, mielőtt a ruha újból amerikai polcokon landol. Zöld ruha ide vagy oda, mindez nem kis karbon lábnyomot jelent. Ideológia a trend mögött

Az összkép tehát, úgy tűnik nem számít olyan mértékben mindaddig, amíg egy icike-picike jót is teszünk. Egy kevés is több mint a semmi, és az ideológia: hogy ne az összképen filozofáljunk hanem, a jó cselekedetre koncentráljunk Bono Vox (a U2 frontembere) (RED) kampányából származik. A (RED) ugyan nem környezetre fókuszál, de még bőven elfér a "Etikai Divat" trendek esernyője alatt, és valószínűleg köze volt a zöld divat berobbanásához. Többek között azzal, hogy ő ébresztette fel a fogyasztói társasalom lelkiismeretét, a RED filozófia terjesztésével. A RED kampánya az afrikai AIDS áldozatoknak segít. Aki RED-et vesz, jót tesz alapon, a profit néhány százaléka a DATA (Debt Aids Trade Afrika) alapítvány számláján landol. A RED tagjai között van a GAP, az Armani, a Motorolla, a Converse, az Apple, sőt már American Express hitelkártyát is kiválthatunk, így amit költünk az is Afrikának kamatozik.

RED kampány, a jótett számít

A RED-et sok kritika érte, főleg amiatt, hogy a kampányban résztvevő cégek többet nyertek az ügyön, mint bármilyen másik kampányon, és ekkor nyilatkozott Bono úgy, hogy ez teljességgel lényegtelen, ameddig Afrikának bárminemű segítsége származik ebből. Meglehet igaza van, ennek ellenére sokan vitatkoznak az zöld divat trenddel. Merthogy a legzöldebb ruhadarabok azok, amelyek már a szekrényeinkben lógnak. Azok miatt nem lesznek új környezeti források megcsapolva, ha pedig kevés mosást igényelnek annál jobb.

Éppen a Tesco ruhadarabok kapcsán merült fel a Fast fashon megjelenése, vagyis az egy szezon után eldobható, olcsó ruhák gyártása. Ez és az anyagi jólét azt jelenti, hogy a szigetországban mindenkinek sokkal több ruha lóg a szekrényében, mint amennyire szüksége van. A trendek szuper gyors változása okozza, hogy kultúránk az eldobható dolgokat kedveli, és emiatt több mint egymillió tonna ruha landol a szeméttelepeken, csak az Egyesült Királyság területén. Reméljük hogy az öko-divattrend nem lesz ilyen szupergyors dolog, és a baráti darabok nem landolnak a szeméttelepen, hónapokon belül.

Krisztina O'Brien



Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Fenék-tömés

Ha már a fenekünk méretével sem vagyunk elégedettek, mindössze 18 000 forintért miénk lehet egy fenék-tömés.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés