free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Manipulálás az illatokkal

Borsa         Címkék: illatok, manipulálás, parfümök, szagok 0 hozzászólás

Nem elég, hogy úton-útfélen kénytelenek vagyunk reklámokat bámulni, a fülünk és szemünk után, már az orrunkat is megpróbálják befolyásolni. Sütiszagot érzünk és mosógépet vásárolunk.

Ritkán kezdünk cikket idézettel, de most kivételt kell tennünk, és Helen Fielding-től vagyunk kénytelenek beidézni néhány sort. Később majd kiderül, miért.

"Most jövök a boltból, ahol minden ok nélkül karácsonyfák, családi tűzhelyek, karácsonyi dalok, mazsolás-mandulás-narancshéjas piték stb. jutottak eszembe. Aztán rájöttem, miért. A bejárat melletti nyílásból a szokott péksütemény helyett mazsolás-mandulás-narancshéjas pite illata áradt." (H. Fielding: Bridget Jones naplója, Európa Könyvkiadó Budapest, 2000)

Minden szinglik példaképe, Bridget Jones ugyanannak a befolyásoló, hogy ne mondjuk manipuláló technikának lett kitéve, aminek mi is elszenvedői/élvezői vagyunk nap, mint nap és már nem csak az üzletekben, hanem akár a számítógépünk előtt ülve, vagy a munkahelyünk közösségi tereiben, esetleg a fogorvosi váróteremben. Ha akarnak, az orrunknál fogva vezethetnek bennünket azok, akiknek érdekükben áll, hogy fogyasszuk a termékeiket, ne flörtöljünk az irodában, vagy ne féljünk a fájdalomtól. Szó szerint az orrunknál fogva: illatokkal.

Az illatok/szagok ugyanis olyan, úgynevezett küszöb alatt ható ingerek, amelyek érzelmeinket erősen befolyásolják. Hajdú Orsolya pszichológus ezt így magyarázza: "küszöb alatt ható ingernek nevezzük azokat a kívülről jövő információkat, amelyek a tudatalattinkban késztetnek reakciókra bennünket, tehát anélkül, hogy lenne bármiféle rálátásunk a bennünk keletkező érzelmekre." Az illatok ebből a szempontból nagyon hatékonyak. Sokkal hamarabb megindul a válaszreakciónk egy szagra, minthogy tudnánk, hogy mit érzünk. Tehát mire úgy gondoljuk, hogy megéreztük, már reagáltunk is rá. Ennek remek példája a fenti idézet. Bridget lelki szemei előtt már rég az ideális családi karácsony képei futnak és érzelmileg reagál is rájuk, mire felfogja, hogy a hagyományos karácsonyi sütemény illatát pumpálják az orra alá.

Miért érdekes ez valakinek, aki nem akar pszichológiából doktorálni? Mert körbe vagyunk véve illatmanipulációval. Nem véletlen például, hogy a hipermarketekben helyben készített pizzát, grillcsirkét is árulnak. Elsősorban nem azért, hogy a megfáradt vásárló két gazdaságos kiszerelésű mosópor és wc papír kosárba helyezése között bekaphasson egy falatot, hanem mert a frissen sülő pizza és egyéb finomságok illata éhségérzetet generál - még akkor is, ha tele a hasunk -, és az éhes vásárlónál nincs jobb. Mármint az áruház-tulajdonosok számára. Aki éhesnek érzi magát, az nem csak kenyérből és sajtból vesz többet az eredetileg eltervezettnél, de mosóporból, törülközőből, vagy tartós elemből is.

Persze nem csak a kajaszag hat ránk. Azokat a nőolvasóinkat, akik megállták már, hogy ne térjenek be eredeti szándékuktól eltérően a természetes kozmetikumokat készítő cég belvárosi üzletébe, abba, amelyiknek átható illatát már a Margit-hídról érezni, nagyon tiszteljük. Mi még sosem tudtunk ellenállni az illatkavalkád csábításának. Nyilván nem is véletlen, hogy többszáz méteres körzetben érezni a jellegzetes illatot. Valami cselre gyanakodtunk, ezért megkérdeztük az egyik budai plazában található üzletük vezetőjét, hogyan lehetséges az, hogy ott, a zárt térben nem annyira átütő a vevőcsalogató illat? Egyszerű volt a válasz: a belvárosi üzlet alatt található a raktáruk, azért érezni hetedhét országon túl is az illatfelhőt. Ezek szerint itt nincs külön trükk a vevőcsalogatásra.

Pedig, ahogyan azt a fenti idézetből is láthattuk, az üzletek szellőztető berendezéseit előszeretettel használják a vonzó illatok terjesztésére. Gondoljunk csak a metró aluljájrókban üzemelő pékségek mindent elárasztó süteményszagára. Itt is érdeklődtünk, hogy használnak-e valamiféle rásegítést, de nemleges választ kaptunk. Azért érdeklődtünk ilyen határozottan aziránt, hogy használnak e valamilyen illat fokozót, mert már léteznek olyan előregyártott patronok,amelyekkel hatalmas területeket lehet beillatosítani. Ez a technológia meglehetősen drága és Magyarországon egyelőre csak mellékhelyiségek folyamatos illatosítására használják, persze egyszerűbb változatban, de külföldön irodaházakban érzelmi manipulálás céljára is alkalmazzák.

Az, hogy illatokkal milyen érzelmeket lehet generálni régi kutatási téma nem csak japán egyetemeken. A hollandiai Nijmegen Egyetem kutatói pár évvel ezelőtt arra jutottak, hogy a citrom illatáról a tisztaságra asszociálunk, ezért érdemes mondjuk nyilvános wc-kben citromos illatokat párologtatni - na persze a rendszeres takarítás mellett. Ezen túl a citrom illata szexuálisan inaktívvá tesz nőt és férfit egyaránt, ezért használják - no persze igen diszkréten - japán irodaházakban. Az illatpatronok segítségével küszöbölik ki a munkát hátráltató munkahelyi flörtölést.

Az sincs teljes biztonságban azonban, aki egész nap otthon ül a számítógépe előtt. 2004-ben készült Angliában az első Scent Dome, ami nem más, mint a számítógép illatosítója. Az elv egyszerű. Scent Dome-mal ellátott számítógépek egy szoftver közreműködésével ismerik fel az e-mailekbe vagy weboldalakba beágyazott illatazonosító kódokat. Tehát miközben egy könyvesbolt, utazási iroda, vagy cipőkereskedés honlapját böngésszük, a laptopunk az orrunk alá szuszogja a megfelelő, vásárlásra csábító illatokat. A szagos gépet használók tovább maradnak egy egy site-on, hajlamosabbak rendelést kezdeményezni, tehát a dolog hat a felhasználóra jócskán, pedig ki sem tette a lábát a lakásból.

Az érzelmek befolyásolásával azonban nem csak fogyasztásra lehet serkenteni. Az Egyesült Államokban és Németországban is bevett szokás, hogy olyan illatkombinációkkal dúsítják a fogorvosi rendelők légterét, amelyek pont a tudatalatti hatásuknál fogva remek fájdalomcsillapító hatással rendelkeznek. Természetesen klinikailag tesztelt illatkeveréket használnak.

Mindezeken túl érdemes egy kicsit körülnézni, hogy mi miképp használhatjuk az illatokat a saját környezetünkben. Ha el akarjuk adni a lakásunkat meleg, biztonságos otthon képét hívhatjuk elő az érdeklődők számára, ha érkezésük előtt kávét főzünk, vagy fahéjas süteményt sütünk. A citromos illatú, csilli-villi tisztítószerek tisztább lakás érzetét keltik, függetlenül hatékonyságuktól.

Mi pedig járjunk kifújt orral és felvértezett tudatalattival vásárolni, hogy időben észrevehessük, már megint el akarnak nekünk adni valamit.



Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Detektív-képző

Ha szeretnénk kideríteni férjünk megcsal-e, jelentkezzünk a Harriet Bond detektív-képző iskolába.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés