free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Nejlonzacskó gyűlölet

Krisztina O'Brien         Címkék: anglia, kampány, környezetvédelem, nejlonzacskó, tesco 0 hozzászólás

Angliában az évente szétosztott 13 milliárd nejlonzacskó átlag 20 perc alatt a kukában landol. De a Daily Mail felvette a harcot a pazarlással. Londonból jelentjük.

A legnépszerűbb angol napilap, a Daily Mail célja, hogy a kormányt rávegye, vezessen be adót a szupermarketek ingyen osztogatott, egyszer használatos nejlonzacskóira. A lap emellett azt szeretné, ha a teljes lakosság az ügy mellé állna, és leszokna az eszeveszett zacskóhasználatról. A kampány visszhangra talált, teljes a nejlon utálat, már a miniszterelnök is belefolyt az ügybe, és a közvélemény a kereskedőket cselekedetre kényszeríti. Az Egyesült Királyság minden más hasonló - sőt sokkal rosszabb - gazdasági helyzetű ország mögött kullog, ami a "a műanyag mérget", az egyszer használatos műanyag bevásárló szatyrok használatát illeti. A szupermarketek, és a butikok 13 milliárd darab szatyrot szórnak szét évente, ez 9 darab nulla a 13 után. A legtöbbjüket átlagosan 20 percig használják, mielőtt a szeméttelepen kötnek ki, ahol több száz év kell ahhoz, hogy elrohadjanak.

A halál nejlonzacskó képében jár

A műanyag szatyrok és zacskók környezetre gyakorolt hatása letaglózó. Ha csak körülnézünk, zacskót látunk mindenhol. Látjuk őket a vízben úszkálni, vagy fennakadva a csatornarácsokon, az utcán elszórva pedig tele vannak velük a bokrok és a parkok. A szupermarketek körül a fákon lógó zacskóhalmok borzalmas látványa semmi ahhoz képest, amilyen szennyezést ezek a zacskók globális méretekben okoznak. A reklámszatyrokat újrahasznosítani rendkívül drága dolog, és körülbelül minden kétszázadik darab köt csak ki valamelyik zöld telepen. Többségük csak a sima szeméttelepekre kerül, ahol mérgező anyagokká bomlik. Ezek a mérgek aztán a földbe és a vízbe kerülnek, de még mielőtt ide eljutnánk, a zacskók több száz halálos kört futnak.

www.dailymail.co.uk Megölik őket

Minden zacskó, ami a csatornánkba, netán a folyókba kerül, az előbb-utóbb a tengerben köt ki. Mivel időtlen-időkig bomlanak, a tengerek egyre jobban telítődnek műanyaggal. A tengeri állatok pedig rendszeresen összetévesztik a tengerben úszkáló színes nejlonzacskókat a vacsorájukkal, ami halálos hiba. A környezetvédelmi szakemberek számára mindennapos látványnak számítanak a döglött teknősök, félig lenyelt szatyrokkal a szájukban, vagy a bélelzáródásban elpusztult fókabébik. A legtöbb állattal - ha nem is hal meg egyből - a belében landoló zacskótól végez a lassú éhhalál, mert a nejlon gátolja a táplálék-felszívódást. Aztán ott van az a lehetőség, hogy amikor az úszó állatok belegabalyodnak ezekbe a zacskókba, akkor többet nem tudnak tőle mozogni, úszni, repülni, amely ugyan csak egyenlő a halállal.


Érdektelen illetékesek - a szupermarketek

A három napos Daily Mail kampány lényege az volt, hogy rávegye a kormányt hogy tiltsa meg az eldobható nejlonzacskók használatát a kereskedő hálózatoknak. A fentieket feltárták a lakosságnak és meghökkentő képeket mutattak be a nejlonszatyrokkal tarkított tájakról és halott állatokról. A lap ugyanakkor vászonból készített bevásárló szatyrokat osztogatott, és felkérte a lakosságot csatlakozzon az állásponthoz és ne használjon eldobható nejlonszatyrokat. Ennek ellenére a szupermarketek és a hipermarketek többsége nem akar a kampányhoz csatlakozni, és feladni az ingyen zacskókat.

www.dailymail.co.ukKényelmes, ingyenes

A Tesco-nak egyáltalán nem tetszik az ötlet, és azzal takarózik, hogy a pontgyűjtő rendszerébe már bevette a zöld pontokat, amelyeket azért osztogat, ha valaki a saját szatyrával jár vásárolni. Ez a dolog szerintük komoly motivációt ad a vásárlóknak, hogy újra használják a szatyraikat. De minden egyes szatyor 1-4 pontot ér, ami a legjobb esetben mindössze évi 5 font megtakarítást jelent. Ez egy átlagos angol állampolgárnak aligha lehet motiváció. Arról nem is beszélve, hogy már túl vagyunk a környezetszennyezésnek azon a fokán, amikor bárkit is választás elé állíthatnánk ezügyben, vagy saját elhatározásra lehetne bízni ezt a dolgot. A Tesco azzal érvel, hogy a zöld pontokkal gyakorlatilag elérték a kormánnyal megállapodott célt. Mert, hogy a Tesco és a többi angol szupermarket a Sainsbury's, az ASDA, a Waitrose, a Morrisons, és a Somerfield már aláírt egy megállapodást a kormánnyal, arra vonatkozólag, hogy 2008-ra 25%-kal csökkenti az eldobható szatyik használatát.

Ez a halovány ígéret azonban azért bűzlik, mert ez a százalék mennyisége annyira kicsi, hogy szinte ellenőrizhetetlen. A szupermarketek tehát csakis saját maguk dönthetik majd el, betartották-e az ígéretüket. Az angol Tesco 3 milliárd eldobható szatyorért felelős évente, de a weboldalán máris 1,3 milliárd megspórolásával dicsekszik a zöld pontoknak köszönhetően. Ami azt jelentené, hogy minden harmadik ember a saját szatyraival érkezik. Ez pedig nem igaz. A brit kereskedők konzorciuma egyébként, ugyancsak elutasította az ötletet, és populistának nyilvánította Gordon Brown miniszterelnököt, aki ugyancsak a kampány mellé állt. A konzorcium szerint a zacskók betiltására épülő kampány nem hagyatkozik egyetlen tudományos kutatásra sem, és nincs bizonyíték arra, hogy a környezetkárosító hatás olyan mértékű lenne, mint ahogyan azt a Daily Mail állítja.

www.guardian.co.uk
A természet  nyújtja be a számlát

Ezzel szemben Dr. Simon Boxall, angol tengerbiológus - aki az egyike volt azoknak, a kutatóknak, akik az északi sarkon dolgoztak -, meghökkentő mennyiségű szeméthegyre bukkant a társaival. A kutatócsoport több száz kilométerre volt a legközelebbi várostól, a kietlen jégmezőkön, és a szemét között - legnagyobb döbbenetére - ott volt a jól ismert, kék-piros Tesco feliratú zacskó is az amerikai Walmart-os és egy francia darab mellett. "A hely olyan szemetes volt, mintha egy nyaralóhely közepén lennénk. Ekkora tömegű szeméttel találkozni, egy ennyire lakatlan helyen, teljes kétségbeeséssel tölti el az embert" - nyilatkozta a Daily Mail-nek.

A probléma ott van, hogy a szupermarketeket csak az érdekli, hogy a vevők elpártolnak tőlük, amint a megszokott ingyen zacskókért pénzt kérnek. A tény, hogy a kampányt a lakosság 86%-a pártolja, és már 140 város, kerület és falu csatlakozott a teljes betiltás ötletéhez, nem nagyon érdekli őket.  A Waitrose élelmiszerlánc, amelyik ráadásul viszonylag a gazdagabb réteg kiszolgálására szakosodott, kijelentette, hogy akkor dobja az ingyen zacskóit, ha a többiek is így tesznek. "Mi teljes együttműködéssel fogadnánk egy megállapodást az összes kereskedelmi egységgel, hogy közösen szálljunk szembe ezzel a fontos problémával, legyen az a zacskók teljes kiiktatása, vagy pedig hogy ezentúl ezek pénzbe kerüljenek" - nyilatkozta a szóvivő.

http://abcnews.comValami elkezdődik

Azért akadnak pozitív példák is. A Marks & Spencer és a B&Q (a Bricostore-hoz hasonló hálózat) azonnal csatlakozott a kampányhoz, és boltjaik májustól 5 pennyért adnak majd csak szatyrokat. A bevételt környezetvédelmi célokra fordítják.

1. Nejlonzacskó gyűlölet
2. A helyzet máshol



Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Detektív-képző

Ha szeretnénk kideríteni férjünk megcsal-e, jelentkezzünk a Harriet Bond detektív-képző iskolába.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés