free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Nem divat a magyar divat

BorsaStylist         Címkék: divat, hamisítvány, magyar, minőség, tervező 0 hozzászólás

Külföldi márkákat, hamisítványokat vásárolunk, közben a fiatal, hazai tervezők vegetálnak. A magyar divat helyzetét boncolgató kerekasztal-beszélgetésen jártunk.

 

Borsamunkatárs örömmel tett eleget a meghívásnak, amely a mai magyar divat helyzetét boncolgató kerekasztal-beszélgetésre invitálta. Annak már nem annyira örült, amit ott hallott. Bár a rendezvény, címe szerint, a "Milyen esélyei vannak az Európai Unióban egy fiatal, magyar divattervezőnek?" kérdésre kellett volna válaszolnia, a társalgás hamar átcsapott a fiatal magyar tervezők lehetetlen helyzetének taglalásába. Kiderült, hacsak nincs valaki mögött óriási tőke, kijutni sem tud az EU-ba, marad neki a reménytelen evickélés a magyar divat állóvizében.

A beszélgetés magyar résztvevői, Nagy Márta, a rendezvény helyszínének, a Goethe Intézetenk kulturális szakreferense, Remete Krisztina, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem adjunktusa, Godena-Juhász Attila és Tóth András, a USE unused alapítói felváltva sorolták teljesen jogos panaszaikat, és a némileg előrébb tartó német divatipar fiatal képviselője Bianca Koczan sem sok jóval tudta vigasztalni magyar kollégáit.


A vásárlók részéről kicsi az érdeklődés

Némi reményt jelenthetnek olyan kezdeményezések, mint a Goethe Intézet és az EUNIC Berlin által megrendezett pályázat a „THE FASHION ACADEMY AWARD”, de a problémák gyökere mélyebben van annál, hogy egy ilyen verseny megoldja azokat.

Mielőtt a beszélgetésen felsorolt problémákra rátérnénk, nézzük egy kicsit, mi is ez a pályázat. Erre a pályázatra olyan fiatal divattervezők, illetve divattervező palánták jelentkezésék várják, akik késznek érzik magukat arra, hogy saját kollekcióval mutassák meg tehetségüket. A nyertesek lehetőséget kapnak egy szakmai bemutatkozásra, valamint szakmai továbbképzéseken vehetnek részt. A projekt további célja, hogy a különböző európai divatiskolák között egy jól működő és tartós cserekapcsolatot alakuljon ki. A pályázaton olyan 18 és 32 év közötti fiatal tervezők vehetnek részt, akik legalább egy év szakmai tapasztalatot tudnak felmutatni.

Ez tényleg egy olyan kezdeményezés, ami sokat segíthet a fiatal tehetségeknek, de nézzük, vajon mit tud egy fiatal divattervező itthon elérni. Erre a kérdésre próbált válaszolni a rendezvény kerekesztal beszélgetésén a USE két oszlopos tagja Tóth András és Godena-Juhász Attila. Az igazat megvallva a helyzet korántsem olyan rózsás, mint azt elsőre képzeljük. A USE egy igazi magyar sikertörténet, adott két fiatal srác, kellő kreativitással és tehetséggel, akiket ráadásul külföldön - mondatni, csak külföldön - is elismernek, sőt nemcsak, hogy elismernek, hanem szezonról szezonra érdeklődéssel várják, az újabbnál újabb kollekciókat.

 

Ismerünk azonban olyan fiatalos márkát, ami középfelső kategória, és csak úgy tud sikeresen megmaradni a magyar piacon, hogy külföldi arculatot kreál önmagának. Ezzel a márkával igen sokan találkozhatnak a különböző bevásárlóközpontokban. A katalógusaikat csak egzotikus vagy adott esetben extrém helyszíneken fotózzák, szigorúan az ország határain kívül. A márka piacra dobott darabjai pedig szinte megszólalásig hasonlítanak az általuk társmárkának definiált, külföldi cég azonos szezonban készített ruháihoz. 

Ezek után jogosan merül fel a kérdés, hogy hogyan viselkednek a magyar vásárlók, ha "hazai" divatcikkekről van szó?! A legtömörebb válasz az lenne, hogy sajnos sehogy, mert a magyar vásárlókat hidegen hagyja az itthoni divat.


A USE sem itthon sikeres

Mi magyarok ugyanis – tisztelet a kivételnek – sokkal jobban szeretünk megvenni bármit, ami külföldi, mint a saját termékeinket. Itthon csak olaszból meg amcsiból menő öltözködni, vagy legalábbis elhitetni minden szembejövővel, hogy a legújabb csőnadrágunkat múlt héten vettük Milánóba. Ráadásul, a jó minőségű hamisítványok egyre inkább elözönlötték a piacot, így aztán azon sem csodálkozhatunk, hogy a USE vagy Nanushka remekművei helyett Gucci és Lous Vuitton reprodukciókkal találkozunk a villamoson. Az sem könnyíti meg a hazai tervezők és készítők életét, hogy a nagy multik árudömpingje szinte elvakítja az eleinte még magyar márkákra érzékeny vásárlókat is. Ez a helyezet.

A hazai fiatal divatkreátorok helyzetét az sem könnyíti meg, hogy itthon szinte teljesen hiányzik az a réteg, amely tudatosan hordana magyar dizájner ruhákat. A dizájner boltok pedig egyik napról a másikra kénytelenek élni, arról nem is beszélve, hogy az azokban található áruk nagy része bizományban van, aminek az a következménye, hogy a készítő csak az eladás után kapja meg a ruha árát.


Eltűnt a magyar könnyűipar

Külföldön más a helyzet. A szezononkénti nagy divatvásárokon a tapasztalt nagykereskedők felvásárolják az eladásra szánt készletet, vagy megrendelik, így a tervezők viszonylag hamar visszakaphatják az adott kollekcióba fektetett tőkéjüket. Ezek után tényleg nem lehet azt mondani, hogy a hazai divattervezők élete csak játék és mese… Ha a dolgok háta mögé nézünk, rájöhetünk, hogy a magyar divat több sebből is vérzik. Vámos Magda, a Magyar Divatszövetség elnökének hozzászólásából is ez derült ki. Az elismert szaktekintély az előrehaladás legnagyobb gátjának azt látja, hogy a divatipar mögül szinte teljes egészében hiányzik a háttéripar.

Eltűntek a magyar könnyűipar híres szereplői is, ezért vásárolnak a tervezők anyagot, például Olaszországban. Sok esetben a korszerű technikák is csak szezonokkal később érnek el hozzánk, és sajnos ez sem könnyíti meg a magyar "divatdiktátorok" bekerülését a nemzetközi vérkeringésébe. Így cseppet sem csodálkozhatunk, hogy a tervezőink igencsak szkeptikusak a hazai kilátások tekintetében.


A német tervezők már egy lépéssel előbb járnak

Mielőtt azonban túlságosan elkenődnénk az olvasottak után, el kell mondanunk, hogy a hallottak alapján Németországban sem könnyebb a pályakezdő divatdiktátorok helyzete. Bianca Koczan fiatal német divattervező csillaga saját hazájában felfelé ível, de saját bevallása szerint mindehhez sok év és kitartás kellett. Sőt, számos pontban hasonló problémákkal küzdenek a német ifjú titánok, mint nálunk, azonban náluk már "sikknek" számít hazai ruhákban járni. Mi még egyelőre várjuk ezt a percet, de szerencsére nem vagyunk egyedül, több kezdeményezés van kialakulóban, amelyek a magyar divatot szeretnék népszerűsíteni.



Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Fenék-tömés

Ha már a fenekünk méretével sem vagyunk elégedettek, mindössze 18 000 forintért miénk lehet egy fenék-tömés.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés