free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Életmentő szigor

Istvánffy Dávid         Címkék: büntetés, közlekedés, kresz, szabály, szigor 0 hozzászólás

Amióta szigorodott a KRESZ, nem éri meg vagánykodni, a szabályokat ellazázni. Bár az új rendszer nem mindenhol logikus, de már most kimutatható az eredménye.

Január elsejétől szigorították a közlekedési szabályokat, s mostantól már egy apróbb figyelmetlenség is súlyos tíz-, vagy akár százezrekbe, na meg a jogosítványunkba is kerülhet. Összeállításunkból megtudhatjátok, hogy miért és mennyire büntetnek a rend őrei.

A baleseti statisztikák önmagukért beszélnek, 2007-ben ugyanis több mint ezerkétszázharminc ember vesztette életét és huszonkilencezer ember sérült meg Magyarországon közúti balesetben. Míg az EU-ban egyre kevesebb életet követel a közlekedés, addig hazánkban a tavalyi év során folyamatosan nőtt a tragikus kimenetelű karambolok száma. Emellett pedig a kedves, trükkös autóvezetőknek köszönhetően mintegy százezer gyorshajtás miatti feljelentésnek nem lehet érvényt szerezni, mert korábban még működött  a "családtagom vezette az autót, nem vagyok köteles ellene vallani" kifogás.



Mindenható kormányunk tehát összeráncolta a homlokát, majd a ráncolásból szigorú szemöldök-összehúzás alakult ki, s ez komoly hatással volt a közlekedési szabályokra, illetve az önmagukat Fittipaldi és Schumacher utódainak képzelő autós aszfaltbetyárokra.

Mit is jelent azonban mindez? A pontrendszer ugyanis nem váltotta be a hozzáfűzött reményeket. Az adat megdöbbentő: 2001 óta, annak ellenére, hogy a 2006-os statisztika szerint ötszázötvenháromezer autósnak volt legalább egy pontja, a tizennyolc pontos határt - amikor bizony ugrik a jogsi - csupán ötszázhárom polgártársunknak sikerült átlépnie. Mostantól azonban akár két közlekedési bűncselekmény, vagy három komolyabb és egy kisebb kaliberű szabályszegés miatt is landolhat a jogsink a biztosurak zsebében.

Számszerűsítve ez a következőket takarja: a legsúlyosabban az emberéletet közvetlenül veszélyeztető, illetve gondatlanságot feltételező eseteket (amelyeket egyébként a törvény bűncselekménynek tekint) "díjazzák". Egyaránt kilenc pont jár a segítségnyújtás elmulasztásáért, közúti veszélyeztetésért, a kellően - bizonyos határérték felett - ittas, vagy bódult állapotban történő vezetésért (illetve azért, ha hasonló állapotú kollégának adjuk át a volánt), valamint cserbenhagyásért. Közúti baleset okozásáért "csupán" 6 pontot kapunk, azonban ez is bűncselekménynek számít.



öt-öt pontot ér a jogsi nélküli, illetve eltiltás alatti vezetés, az ittas vezetés - feltehetőleg bizonyos határérték alatt, noha nem teljesen értjük, hiszen nemrég még attól volt hangos a sajtó, hogy a zéró tolerancia annyit jelent: ha színeződik a szonda, ugrik a jogsi. De ugyanennyit kap, aki jelentősen túllépi a sebességkorlátozást, aki szabálytalanul halad át egy vasúti átjárón, vagy ha a biztonságos közlekedésre alkalmatlan járművet használ, illetve személyes kedvencünk, "a közúti közlekedés rendjének megzavarása; könnyű testi sértés okozása esetén". Ez feltehetőleg azt takarja, hogy ha a kopasz BMW-s a pirosnál kiugrik a kocsijából, hogy nyakon vágja a számára ellenszenves sofőrt, aki mondjuk nem engedte be maga elé, amikor anyahajó méretű verdájával bevágott elé a buszsávból, akkor a szóban forgó "vállalkozó" öt pontot véshet be a képzeletbeli üzenő füzetébe. Támogatandó kezdeményezés, a magyar közlekedési morál mellett mindenképpen.

Nagyon helyesen négy ponttal jutalmazzák azt, aki a zebrán megáll, vagy ott parkol (nagyon helyes!), aki áthajt a piroson, illetve megáll egy vasúit átjáróban (bár ez utóbbinak feltehetően önnön természetes hülyesége már elég büntetés). De ugyanennyit kap, aki figyelmen kívül hagyja a forgalmat irányító rendőr karjelzéseit, illetve aki megállás nélkül kikerül egy zebra előtt lassító járművet (ismét csak a kopasz vállalkozó sztereotípiája dereng fel az ember szeme előtt, aki padlógázzal dudálja le a zebrán jogosan átkelni próbáló "hülye gyalogost").



Furcsamód csupán két büntetőpont jár a biztonsági öv, a bukósisak, illetve a gyerekülés használatának mellőzéséért. Ez szomorú, mert mi, magyarok amúgy is hajlamosak vagyunk lazán venni ezeket a biztonsági berendezéseket, főleg az övet. A statisztika szerint az autósok kevesebb mint fele (!!!) köti be magát, míg Európában hetven százalék, a skandináv országokban pedig kilencven százalék feletti ez az arány. Ez a világ legnagyobb hülyesége részünkről, ugyanis semmibe sem kerül az az egyetlen mozdulat, mégis, a súlyos sérülések és halálesetek jelentős része megelőzhető lenne általa. Nem ettől leszünk kúl csávók és laza csajok, úgyhogy tessék csak szépen becsatolni azt a fránya övet!

Végezetül egy kis ösztönzés: a zéró toleranciának és a szigorításoknak köszönhetően már az idei év első hónapjában kimutathatóan javultak a baleseti statisztikáink. Januárban és februárban ötvennyolccal kevesebben haltak meg az útjainkon, a halálos kimenetelű balesetek száma több, mint harminchárom százalékkal, az ittas állapotban okozott balesetek száma pedig csaknem negyven százalékkal csökkent.  Úgy tűnik, hosszú távon mégiscsak  megéri betartani a szabályokat!



Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Detektív-képző

Ha szeretnénk kideríteni férjünk megcsal-e, jelentkezzünk a Harriet Bond detektív-képző iskolába.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés