free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Borpszichológia

Borsa         Címkék: bor, érzékelés, íz, marketing, pszichológia 0 hozzászólás

Ha nem értünk eléggé a borokhoz, könnyen átverhet minket egy ravasz hozzáértő. De legtöbbször saját agyunk az, ami becsap minket a megítélésben. Bor és lélektan.

A borfogyasztó agya sejtelmes hely, tele furcsa és misztikus információkkal. Akár egy kisgyerek, ahogy telepakolja a zsebét kupakokkal, húrokkal és színes kavicsokkal, úgy gyűlik elméjében az információ, miközben üzleteket, éttermeket jár, vagy épp borra szakosodott újságokat, weboldalakat olvas. De vajon mennyiben igaz az a sztereotípia, hogy az átlag borfogyasztók balekok, akik a hozzáértést színlelő eladók, borkritikusok és a sarlatán termelők mesterkedéseinek vannak kitéve, akik hamis kifinomultsággal egyfajta misztériumba vonják a borokat a jobb eladhatóság kedvéért?


Robin Goldstein amerikai szakember, egy borpszichológiával foglalkozó tanulmány írása során kísérletet tett arra, hogy a fogyasztókat megpróbálta elszigetelni a külső befolyástól, így csak az alapján választhattak, ami az üvegben van. 500 önkéntest kért meg arra, hogy osztályozzanak 540 különböző bort, melyeket az 1.50 és 150 dollár közötti árkategóriákból választottak ki. A kísérlet eredményei a The Wine Trials című könyvben jelentek meg. A könyv a marketingmanipulációról indít vitát, ám a Newsweek április 7-i száma inkább néhány populárisabb adatot emelt ki belőle: így például, hogy egy tízdolláros pezsgő a közölt statisztikák szerint felülmúlta a 150 dolláros Dom Pérignont, ugyanúgy, ahogy egy olcsó kaliforniai cabernet sauvignon is egy 55 dolláros, Napa-vögyböl származó cabernet-et.

"Lehet, hogy ezek az eredmények felkavarnak néhány borsznobot, de az átlagos fogyasztó örvendezhet: 100 olcsó bor felülmúlta drága unokatestvéreit" - ujjongott a Newsweek cikke. A kóstolások eredményei azonban ennél azért árnyaltabbak. A könyv valójában leírja, hogy az, ami a kezdő borivóknak vonzó, különbözik attól, ami a borszakértők számára az.



A szakértők például jobban preferálták a Dom Pérignont. Ráadásul nincs is igazából olyan, hogy "átlagos fogyasztó". A legtöbb ember a borkereskedelemben tisztában van azzal, hogy a vásárlót számos körülmény motiválhatja a választásában, a pszichológiaiaktól az anyagiakig. Vannak, akiket az nyugtat meg, ha a bort teljesen természetes körülmények között állítják elő, mások státuszra és pontszámokra hajtanak, míg megint mások kizárólag vörösbort hajlandóak inni.

Tegyük fel, hogy a legtöbb fogyasztó jobban szereti az olcsó borokat. Erre vonatkozólag készült egy másik kísérlet a Kaliforniai Tudományos Intézet és a Stanford Üzleti Iskola együttműködésében. 21 kezdő borfogyasztó agyának ízérzékelésért felelős központját figyelték meg, miközben azok borokat ízlelgettek. Anélkül, hogy tudtak volna róla, egy bort kétszer kóstoltattak meg velük úgy, hogy más és már árat írtak az üvegre. A kísérlet alanyai a drágábbnak hitt borokat ítélték jobbnak.



Minden sommelier (borpincér) tudja, hogy egy étteremben a legnehezebben eladható bor az, amely a legolcsóbb az étlapon. "A vendégek nem akarnak zavarban lenni a partnerük előtt, ezért nem rendelik a legolcsóbb bort" - mondta Fred Dexheimer egy étteremcsoport borokért felelős igazgatója. Az ár és a minőség közt feltételezett összefüggés nem csupán a borok, de minden fogyasztási cikk megítélésében befolyásol minket. "Ez nem csupán a borról, hanem mindenről szól!" - véli Dan Ariely, közgazdász professzor. Ariely szerint a javaslatok erőteljes hatással vannak mind az észlelésre, mind a hitre az élet minden területén meghozott döntéseink során.

1. Borpszichológia
2. A hangulat is számít!



Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Stresszoldó ételek

Van, akin a fokhagyma, van, akin a gyömbér segít idegei megnyugtatásában.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés