free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Éghajlatváltozás a divatban

Borsa         Címkék: divatipar, évszakfüggetlen, igény, kirakat, kollekciók 0 hozzászólás

A globális felmelegedés a divatiparra is egyre intenzívebb hatást gyakorol. Az évszakok elmosódása miatt megnőtt az igény az évszakfüggetlen kollekciók iránt.


Egyértelmű, hogy a divatipart a trendek és stílusok folyamatos változása tartja életben. Ezt a világméretű, multimilliárdos iparágat befolyásoló tényezők között azonban felbukkant egy újabb, egyre hangsúlyosabb szerepet követelő jelenség is, nevezetesen a globális felmelegedés. Az egyébként komoly aggodalmakra okot adó klímaváltozással az alkalmazkodni hajlandó divatházak egyáltalán nem is járnak olyan rosszul.


Nincs igazán tél

Számos nemzetközi - felső- és középkategóriás - divatház kínálatában szerepelnek már az úgynevezett resort - vagy cruise - kollekciók. Az elnevezés onnan ered, hogy eredetileg azoknak szánták őket, akik a téli időszakban utaznak kellemesebb éghajlatú tájakra. Ennek megfelelően a lengébb, könnyedebb holmikat tartalmazó resort kollekciók november környékén kerülnek a boltokba, párhuzamosan az olyankor megszokott téli cuccokkal. A tapasztalatok pedig azt mutatják, hogy ezek a kollekciók bizony egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek és nem is elsősorban azért, mert olyan sokan utaznának a télből a nyárba, hanem sokkal inkább azért, mert már a mi éghajlatunkon sincs igazán tél, tehát az időjárásnak sokkal inkább megfelelnek ezek a cuccok, mint a klasszikus téli holmik.



"Lassacskán eljutunk oda, hogy a bikinik februárban kerülnek a boltokba, a téli ruhák pedig júliusban, pedig az időjárás még decemberre sem fordul téliesre. Mindenki a szezonfüggetlen - vagy éghajlatfüggetlen - divatról beszél" - mondja Trina Lombardo, divatszakértő.

Egyre fontosabb

Ezeket a kollekciókat tehát eredetileg egy jól meghatározható rétegnek, vagyis azoknak a jómódú nőknek szánták, akik január-február környékén el tudnak utazni a télből a tengerparti nyárba. Mostanra viszont a resort kollekciók vásárlói köre jócskán kiszélesedett és így elmondható, hogy ezek a kollekciók a divatipar egyre fontosabb és jövedelmezőbb komponenseivé váltak.

Vannak divatházak, melyek már nagyon is odafigyelnek erre a körülményre és ennek megfelelően állítják össze kínálatukat. Akadnak viszont még olyanok is, akik azt mondják, nekik az egész világon vannak vásárlóik, különösen az egyre jelentősebbnek számító keleti és orosz piacokon, ahol még mindig szükség van mindenféle hőmérsékletnek megfelelő ruhákra.



A zavar az évszakok között az évek során egyre jelentősebb befolyásoló tényezővé vált a divatiparban. "A nők minden évszakban új dolgokat követelnek, olyanokat is, melyek nem feltétlenül annak az évszaknak megfelelők. Ez azonban szintén összefüggésbe hozható az éghajlatváltozással" - állítja Harriet Quick, a Vogue divatszerkesztője. "Mostanra már egész évben vásárolhatsz könnyű holmikat."

A vastag, nehéz anyagokból készült cuccok, melyek korábban meghatározták öltözködésünket a téli időszakban, manapság már nem kelendőek. A divatházaknak olyan semlegesebb ruhaanyagokra kellett áttérniük, melyek egész évben hordhatók és variálhatók egymással. 

Elmosódó határvonalak

Ahogy az évszakok közötti határvonalak elmosódtak, úgy tűntek fel az évek során a divatban a hagyományos őszi-téli, illetve tavaszi-nyári kollekciók mellett az olyan kiegészítők, mint például a pre-kollekciók, a már említett resort illetve cruise kollekciók vagy - ahogyan azt a Vogue nevezi - a transz-szezon kollekciók. "A nők olyan holmikat akarnak vásárolni, melyeket bármely évszakban fel tudnak venni. Se nem nagyon nyáriasak, se nem nagyon téliesek" - jegyezi meg Harriet Quick.

"Nem mindig tudod megmondani, hogy mi az, amit éppen látsz. Egyáltalán nem biztos, hogy egy téli divatbemutatón szerepelnek kabátok és pulóverek is. Az egyetlen dolog pedig, amiből biztos lehetsz abban, hogy egy nyári kollekciót mutatnak be éppen, az az, ha a modellek viselnek bikinit" - mondja Liz Walker, divatszerkesztő. "Tíz évvel ezelőtt még biztosak lehettünk abban, hogy a téli szezonra kabátokat kell fotóznunk Oroszországban vagy Izlandon, de mostanában már senki nem kíváncsi ezekre a ruhadarabokra. Ez egyértelműen az éghajlatváltozás miatt van" - teszi hozzá.

Nagyobb profitot termelnek

Az évszaktól függetlenül hordható ruhákat a boltokban novembertől augusztusig egész biztosan, de gyakran egész évben, folyamatosan lehet kapni a nemzetközi divatcégek üzleteiben. Ennek pedig további következményei vannak. Elég arra gondolnunk például, hogy a korábbi években megszokottakhoz képest jóval előrébb kerültek a leárazások időpontjai: a téli már a két ünnep között, a nyári pedig június közepe-vége felé elkezdődik, majd pedig alaposan el is húzódik. Egész addig, míg ki nem fogy a készlet, mely amúgy kiválóan variálható az üzletben már a kiárusítással párhuzamosan megjelenő, új kollekció darabjaival is. Az évszaktól független kollekciók értékesítésére tehát hosszabb idő áll rendelkezésre. Könnyű őket előállítani és könnyű eladni is. Ezáltal pedig nagyobb profitot termelnek a divatházak számára.



Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Fenék-tömés

Ha már a fenekünk méretével sem vagyunk elégedettek, mindössze 18 000 forintért miénk lehet egy fenék-tömés.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés