free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Repülőterek a jövőből

Borsa         Címkék: jövő, modern, repülőtér, tárgy, tervek 0 hozzászólás

Az elmúlt években elképesztő tervek születtek, nemcsak új terminálok felépítésére, de a régi repülőterek felújítására, korszerűsítésére is. Néhány repülőtér a jövőből.

A repülőkön a jövőben sem lesz szélesebb a középső ülés, a csomagod sem lesz nagyobb biztonságban, mint eddig, sőt a becsekkolás utáni több órás várakozást sem úszhatod meg. Egy dolog azonban biztos, a jövő repülőterei minden igényedet kielégítik majd, és amennyire csak lehet, kárpótolnak az utazás okozta kellemetlenségekért.

Egy repülőtérnek számos funkciót kell ellátnia, a légiforgalom lebonyolítása mellett az utasok igényeinek is meg kell felelnie, fontos, hogy az épületben könnyen lehessen tájékozódni, de legalább annyira lényeges, hogy  kényelmes, világos és szép is legyen. Az építészettel és formatervezéssel foglalkozó Designboom magazin szerint a repülőterek sok mindent elárulnak az adott városról, nem csupán gazdasági létesítmények, de kulturális szimbólumok is egyben, amik az első és talán a legjelentősebb benyomást teszik a látogatókra. Az elmúlt években elképesztő tervek születtek, nemcsak új terminálok felépítésére, de a régi repülőterek felújítására, korszerűsítésére is.  A magazin nemrégiben hosszú lisát adott közre, melyben összegyűjtötte  a világ legszebb, legmodernebb repülőtereit, melyek többsége még csak tervben létezik, némelyik azonban már meg is nyitotta kapuit az utazók előtt.

www.designboom.com
A katari reptér tervei - nézd meg galériánkat a jövő reptereiről!

Az elkövetkezendő években teljesen megújulnak a világ legforgalmasabb repülőterei, a steril csarnokokat felváltják a futurisztikus, ugyanakkor nyugalmat sugárzó terek, a természetes fénnyel megvilágított, földönkívüli organizmusra hasonlító várók, pálmafákkal beültetett oázisok. Új fejezet nyílik a repülőterek történetében, az építészek a praktikum mellett ugyanis az emberi tényezőket tartják a legfontosabbnak a tervezés során, ezért olyan közösségi térré varázsolják a terminálokat, amelyekben könnyű eligazodni és kényelmesen lehet várakozni.

Az első repülőterek nem az utazóknak, sokkal inkább a közönségnek épültek, hiszen annak idején kevesen vállalkoztak a repülésre, ám annál többen voltak kíváncsiak a légi bemutatókra, illetve egy-egy fel vagy leszállásra. Az igények azóta jócskán megváltoztak, manapság nem kilátók, hanem közösségi terek kellenek, ráadásul a folyamatosan növekedő utasszám, a megnövekedett légiforgalom miatt egyre nagyobb várótermekre, csarnokokra, egyre több kiszolgáló létesítményre van szükség. Fontosak a fantáziadús részletek, az egyediség, a kényelem és a nyugodt hangulat.

www.designboom.com
Madrid - Barajas repülőtér

Ha már a várakozás elkerülhetetlen, akkor közben legalább kellemes, békés, emberibb környezet vegyen körül minket - ezzel a filozófiával újították fel Európa egyik legforgalmasabb repülőterének egyik terminálját. A madridi Barajas repülőtér 1933-ban épült, azóta sokszor bővítették, legutóbb 2006-ban a párizsi Pompidou központ megálmodó brit sztárépítész, Richard Rogers és a spanyol Estudio Lamela közös tervei alapján.

A repülőtéren évente 60-70 millió utas fordul meg ezért a tervezésnél fontos szempont volt, hogy a jelentős légiforgalom mellett a repülőtér a nagy számú utazóközönséget is ki tudja szolgálni. A másodlagos épületeket, parkolókat, bevásárlóközpontokat egytől-egyig az épületbe integrálták, ezeket hatalmas természetes fénnyel megvilágított fedett udvarok kötik össze, egészen különleges a repterekre kicsit sem jellemző békés hangulatot teremetve. A több mint egy kilométer hosszú, hatszintes terminál tervezése során nem fukarkodtak a színekkel sem, a hatalmas fákra emlékeztető oszlopokon végigfutó színskála nemcsak a szemet gyönyörködteti, de a tájékozódásban is segít. Richard Rogers  ezzel az épülettel igencsak magasra tette a mércét, és azzal, hogy  egyedülálló módon nyugodt, békés teret hozott létre egy forgalmas repülőtéren új fejezetet nyitott az építészet ezen területén.

www.designboom.com
A Jeddah repülőtér

Az emberközpontúság volt a fő szempont Rem Koolhass holland sztárépítész számára is, amikor a szaúd-arábiai Jeddah és Mekka városok közti sivatagos részen épülő Jeddah nemzetközi repülőtér terveit készítette. Az építész nem forgalmi csomópontot álmodott a sivatag közepére, hanem egy igazi oázist. A mekkai zarándokhelyre érkező évi kétmillió zarándokot pálmafák és zöld parkok fogadják majd, és mivel a terminált vasút és közúthálózat köti össze a nagyvárosokkal, egy kellemes pihenés után az utazók egyszerűen és gyorsan juthatnak el a szent helyekre. Az épületegyüttes legdominánsabb része maga az oázis lesz, amelynek alapterülete legalább akkora lesz, mint az azt körülvevő csipkézett falú létesítményé.

Az egyik legvadabb épület a Designboom listáján a Massimiliano Fuksas tervei alapján épülő shenzheni repülőtér, ami előreláthatólag 2035-re nyeri el végleges formáját. A futurisztikus terminál méltó a világ leggyorsabban fejlődő régiójához, a három aprócska halászfaluból alig egy-két évtized alatt felépült metropolishoz, ami mára Kína egyik legfontosabb turisztikai és gazdasági központja lett. 

www.designboom.com
Nem ufó, repülőtér Shenzenben

A tízmilliós forgalmú repülőtér  különleges áttetsző, sejtszerű fémvázas borítása belső oszlopok nélkül is  képes nagy tereket áthidalni, így igazán légies benyomást kelt majd. A terminál felülről pont úgy néz ki, mint egy repülőgép, vagy mint egy földbe préselődőt ufó, ami ép most érkezett valamelyik távoli galaxisból.

A Ferihegyi repülőtér új termináljának tervei sajnos nem kerültek be a legjobbak közé. A 2A és 2B között épülő új terminálrész igazán új, modern arculatot kölcsönöz majd budapesti repülőtérnek, ami három éven belül a jelenlegi forgalom akár dupláját is képes lesz lebonyolítani. A több mint hatvanöt milliárd forintos befektetéssel épülő új terminál 2011-re készül el.

www.epiteszforum.hu
Ilyen lesz Ferihegy

A felújítások során a műszaki épületek mellett egy új cargo város is létrejön, és az utascsarnokok valamint a forgalmi előtér is kibővül. A 2A és 2B terminál között épülő csarnok fesztávolsága 70 méter lesz, és a nemzetközi trendekhez hasonlón természetes fénnyel világítják majd meg.
 



Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Újrahasznosítva

Sok munkával újrahasznosított tárgyakból és bútorokból is stílusos otthont lehet varázsolni.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés