free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Lightos téma

Borsa         Címkék: cukor, kutatás, light, tej, üdítő 0 hozzászólás

Kiderült, a tejek, üdítők közül egyre többen veszünk light terméket. Utánajártunk, kik, miért isszák ezeket és, hogy jól teszik-e. Szociológussal, dietetikussal beszélgettünk.

Lightos téma

Ajánló

Mesterséges édesítők
Magyarországon nyolcféle édesítőszert találhatunk az élelmiszerekben. Ezek az aceszulfám, aszpartám, ciklamát, szacharin, aszpartám-aceszulfám só, neoheszeridin dc, szukralóz és tumatin. Mind sokkal édesebbek az étkezési cukornál és nem károsítják a fogunkat, viszont általában drága az előállításuk. Bár többnél felmerült a gyanú, hogy egészségkárosító hatásúak, ezt élelmiszeripari mennyiségben elvileg egyiknél sem igazolták. Persze jobb félni, mint megijedni. Ha utánajáruk annak, mit eszünk, azzal nem teszünk rosszat.

Ezeken az oldalakon még többet megtudhatsz a light és cukros üdítőkről:

Úgy néz ki, a többség hisz abban, hogy "a tej élet erő egészség", vagy legalábbis szereti az ízét, hiszen még az emelkedő árak ellenére is több háztartásban fogyasztunk tejet most, mint tavaly. Viszont a normál zsírtartalmú tejek iránt pár év alatt erősen megcsappant a kereslet. Úgy tűnik tejből is a két szélsőség a menő, vagy az, amiből már mindent kivontak, vagy az, ami meg olyan, ahogy a jóisten, vagyis a boci adta nekünk. Magyarán a lightos 1,6 százaléknál kevesebb zsírt tartalmazó tejek, és a 2,9 százaléknál több zsírt tartalmazó, kimért tejek futottak most fel leginkább - ez derül ki egy az üdítők és tejek piacát kutató friss jelentéséből, melyet a GfK piackutató készített.

Úgy tűnik, hogy előbb-utóbb mindenkiből vagy fogyókúrabajnok, vagy a természetesség megszállottja és biohívő lesz. Nem meglepő módon a drágább sovány tejeket a magasabb jövedelműek fogyasztják inkább, míg a legolcsóbb kimért tejeket a szerény körülmények között élők. Viszont, ha azt is nézzük, hogy üdítőkből kik fogyasztanak inkább lightot, és kik a cukros termékeket, akkor már árnyaltabbá válik a kép. Üdítő terén a választóvonalat nem is annyira a jövedelem, hanem a lakhely jelenti. Nagyobb városokban több light fogy, mint a kisebb településeken. Kíváncsiak voltunk, mi lehet ennek az oka, ezért megkérdeztünk egy fogyasztás szociológust, Kemény Vagyimot. És ha már belecsaptunk ebbe a lightos témába, megtudakoltuk egy dietetikustól, Gyuricza Ákostól, hogy kiknek van igaza: a városiaknak, vagy a vidékieknek, vagyis igyunk-e light italokat, vagy ne.

Kemény Vagyimtól megtudtuk, hogy azt, hogy milyen terméket vásárolunk egyszerre határozza meg az, hogy milyen végzettségünk, jövedelmünk és lakhelyünk van (és nyilván még egy csomó más tényező is, például kor, nem családi állapot satöbbi), de a felsoroltak egymással is összefüggenek. Akinek magasabb az iskolai végzettsége, általában jobban keres, és városban lakik. A magasabb iskolai végzettségűek több energiát és pénzt fordítanak az egészséges életmódra. Akinek több a pénze - jellemzően a nagyvárosok lakói - többet járnak moziba, több magazint vásárolnak, így fogékonyabbak az egészséges életmóddal kapcsolatos új divatokra is. Másrészről viszont a vidékieknek, a kisebb települések lakóinak közvetlenebb tapasztalata lehet az élelmiszerekről, mást gondolnak egészségesnek, mint egy városi.

"Bár ezt is csak két városi állítja” - jegyezte meg önironikusan beszélgetésünkkel kapcsolatban a szociológus, majd hozzátette: "nem kell azt sem gondolni, hogy a falusiak még mindig a tehén tőgyéről hozzák a tejet, ők is ugyanúgy eljárnak bevásárolni a Tescoba."  Abban viszont lehet, valami, hogy kevésbé foglalkoznak a reklámokkal, óriásplakátokkal, a mozifilmekben is észlelhető trendekkel, hisz kevesebbet is találkoznak vele.

Az, hogy a tejek terén nincs jelentős eltérés abban, hogy mennyi zsírszegény terméket vásárolnak a városiak illetve a kisebb helységek lakói, annak is köszönhető lehet, hogy a tej alapélelmiszer. A tejek - beleértve a sovány tejet is - a kisebb falvak boltjaiban is megtalálhatók, de az üdítőkkel már más lehet a helyzet. Egy kisebb város, falu kereskedői tisztában vannak a helyi fogyasztási szokásokkal, tudják, mik azok a termékek, amik biztosan elfogynak a polcokról, nem fognak olyan könnyen kísérletezgetni újonnan bevezetett light üdítőkkel.



"Egy csomó luxus termék még az országot is elkerüli - mondja Kemény Vagyim - mert kicsi a piac, a szűkebb rétegeket megcélzó termékek, ha a nagyvárosokba el is jutnak, kisebb településekre már kevésbé. Kivéve, ha valamit iszonyatosan megtámogatnak marketinggel. Emlékszem, például a Cherry Coke mindenhova eljutott, de a vaníliás kóláról már biztosan kevesebben hallottak."  

A light üdítőkkel kapcsolatban a szűk réteg emlegetése először furcsának tűnt számunkra is, hisz azt gondoltuk, nagyon sokan fogyasztják ezeket, de a Gfk kutatásból az a meglepő adat is kiderült, hogy a light üdítők a teljes üdítő piacnak még most is csak viszonylag kis  részét teszik ki, az értékbeli piaci részesedésük csupán 18 százalék.

Néhány érdekes adat a tejek és üdítők piacát vizsgáló kutatásból

2005-ben a normál (1,6-2,8 százalék zsírt tartalmazó) tejek értékalapú piaci részesedése a tejek piacán még 62 százalék volt, mostanra ez 39 százalékra csökkent.

Ezzel egyidőben a light tejek piaci részesedése 29 százalékról 35 százalékra, a zsíros tejeké pedig 10 százalékról 27 százalékra nőtt.

A light tejeket vásárlóknak több mint a fele - 55 százaléka - a nagyon magas, illetve a magas jövedelműek közül kerül ki.

A light üdítők értékbeli piaci részesedése az üdítők piacán 2005 óta 13 százalékról 18 százalékra nőtt.


Most, hogy már tudjuk, mi alapján választ valaki a light és a nem light termékek között, arra is kíváncsiak lettünk, hogy mikor döntünk jól. "Elvileg a light szót akkor használják, ha egy termék az eredetihez képest 50 százalékkal kevesebb cukrot és/vagy zsírt tartalmaz, gyakorlatban, már arra is ráírják, amiben 30-35 százalékkal kevesebb van ezekből" - világosít fel minket Gyuricza Ákos dietetikus, és itt rögtön felhívja arra a figyelmet, hogy attól, hogy egy üdítő light, még lehet benne cukor, maximum nem annyi, amennyi a normál termékben. Sőt, egy rostos gyümölcslé még akkor is cukros, ha nincs benne hozzáadott cukor, hisz a gyümölcsből eredő cukrot attól még tartalmazza, így minél kevesebb a gyümölcstartalom egy üdítőben, annál kevesebb lehet benne a szénhidrát is.



Miután ezt tisztáztuk rátért a lényegre, vagyis rendet tett a lightos kérdésben. "A light termékeknek azért lehet helye a piacon, mert minden élelmiszer ízélményét cukrokkal és zsírokkal próbálják javítani. " Tehát arról van szó, hogy először mindenbe belepakolták a sok cukrot és zsírt, hogy jobban fogyjon, majd ezeket megpróbálták úgy kivonni, csökkenteni, hogy az élmény maradjon, de fogyókúrás, illetve egészséges címszó alatt újabb bőrt húzhassanak le róla. Vajon mikor teszünk jót, ha a felturbózott ízeknek, vagy a "lightosított" változatoknak dőlünk be?

1. Lightos téma
2. Nem kell üldözni a cukrot



Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Detektív-képző

Ha szeretnénk kideríteni férjünk megcsal-e, jelentkezzünk a Harriet Bond detektív-képző iskolába.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés