free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Magyar csodaautó

Borsa         Címkék: autó, benzin, hibrid, öko, takarékos 0 hozzászólás

A hibridautó nem olcsó ugyan, de elérhető. A Honda, Lexus, Toyota márkák mellett most érdemes megjegyezni a Solo nevet is. Magyar, ráadásul lepipálja a nagyokat.

Azt már eddig is tudtuk, hogy a benzines kornak lassan vége, és jönnek az alternatív üzemanyagok, azonban újdonság, hogy Magyarországon is létezik jövőautó-tervezés. A nemrég bemutatott Solo - a magyar hibridautó koncepció kapcsán utánanéztünk, vajon a világban hol tart most a zöld kocsik forradalma.


A Solo kívülről

Július 16-án mutatták be Budapesten a Solo névre hallgató, az első, teljes egészében magyar tervezésű és gyártású hibrid autót. A lapokban megjelent tudósítások hírt adtak az eseményről, mi azonban annak is utána jártunk, vajon miért állítják sokan, hogy ez a piac lényegében inkább virtuális, mint a benzingőzt kiváltó, valós alternatívát kínáló ágazat. A Solo megjelenésével ismét rengeteg kérdés merül fel a közlekedés jövőjét illetően, hiszen egyelőre ott tartunk, hogy a hibrid és az egyéb  alternatív technológiák több kérdést vetnek fel, mint ahányat megválaszolnak.

Először is: mi az, hogy hibrid? Sokan összekeverik a hagyományos benzines és elektromotorral egyaránt működő hibrid autókat a bioetanollal, vízzel, vagy más alternatív energiaforrásokkal hajtott járgányokkal. Pedig a repcelével száguldó sportkocsik világa egyelőre inkább csak a tervezőasztalokat hódította meg az utak helyett, hibridből ma is számos változat fut a pályákon. A technológiában - milyen meglepő - a japánok járnak élen:  hétmillió forint körüli presztízsösszegért itthon is kapható a Toyota Prius névre keresztelt verdája, a Lexus csaknem az összes prémium kategóriás modelljét elektromos és benzinmotorral szereli, és a Honda Civic üzemanyagtakarékos változata is rendelhető már itthon.


A tecnhológiában a japánok járnak az élen

Egy hibrid kocsi előnye nem az, hogy kiváltja a környezetszennyező fosszilis üzemanyagot, hanem az, hogy spórol vele. Városban, vagy egyenletes haladásnál, amikor a fedélzeti számítógép úgy ítéli meg, a hibridek átállnak elektromos vezérlésre, a benzinmotor kikapcsol, így lényegében villanyautóként működik a kocsi. Nagyobb gázadásnál azután az automatika bekapcsolja a "nagymotort" is, a kipufogó füstöt ereget, és az elektromos meghajtás átadja a helyet a sportosabb benzines aggregátnak.

A ma is megvásárolható hibridek tehát valóban energiatakarékosak, még ha nem is olyan futurisztikus külsővel rendelkeznek, mint a pár hete bemutatott magyar Solo. A hazai fejlesztés azonban több szempontból is megelőzi a legnagyobbakat, hiszen a hivatalos leírás szerint mindössze egy-két liter benzint fogyaszt, energiaszükséglete pedig szinte minimális a könnyű karosszéria szerkezetnek és a jó aerodinamikai tulajdonságoknak köszönhetően.


A Solo belülről

Belseje elegáns és remekül variálható, különleges anyagokkal és mindenféle digitális kütyüvel felszerelt. A tervezők szerint a kavics formájú kocsi érett a sorozatgyártásra is, négy éven belül akár piacra is kerülhet a magyar sci-fi autó. Mindez remekül hangzik, semmiképpen sem szeretnénk ünneprontónak tűnni, a helyzet azonban az, hogy a világban a hasonló projektek valamiért rendre megrekednek a prototípusok bemutatásánál. Vajon miért?

A tekintélyes amerikai Wired magazin áprilisi számában nyolc oldalas riportban jár utána a nagy hibrid-biznisznek. A cikk szerint a terület sokban hasonlít a kilencvenes évek végén egyszer már kipukkadt internet-lufi gazdasági helyzetéhez. Akkor a tőzsdék és a befektetők minden alap nélkül nyomták a dollármilliárdokat olyan online garázscégekbe, melyek később minőségbiztosítás és fejlesztések híján rendre becsődöltek. A hibridek piacán az említett nagyok mellett nemcsak a magyar Solo fejlesztői, hanem több tőkeerős amerikai vállalat is jelen van, köztük a legviharosabb botrány a ZAP! elektromos autókat gyártó cég történetét övezi.

A vállalat sok kiskereskedőt, és autószalon-tulajdonost vett rá arra, hogy jó pénzért vásárolják meg a továbbértékesítéshez szükséges jogokat, de a termék, a zöld autó csak nem érkezett meg egyik telepre sem. A környezetvédelem olyan terület, amiben mindenki hinni akar, és mindenki benne akar lenni az új üzletben - világít rá a Wired magazin, így az elektromos kocsik gyártói pluszbizalmat kapnak partnereiktől. Érdekes módon azonban a ZAP! mindössze egy robogót és a Xebra névre keresztelt elektromos, három kerekű kisautót dobta piacra, a ZAP-X néven beharangozott luxusterepjáró és a várva várt sportkocsi soha sem készült el.


Xebra a ZAP!-tól

Az elektromos és hibrid autók piacát jellemző felfokozott várakozás és indokolatlan bizalom persze kihat a tőzsdékre is, és ahogy ez a világ nyugati felén lenni szokott, az árfolyamok szárnyra kapnak anélkül, hogy valós termék lenne az üzlet hátterében. Az emberek lassan Magyarországon is beleszeretnek az öko cuccokba, mindenki organikus és biokajákat eszik, kelendőek a környezetbarát ruhakollekciók is. A divat pedig magával húzza a (nem létező) öko autók állítólagos gyártóit is, akik hatalmas bevételekre tehetnek szert pusztán abból, hogy időnként megjelentetnek egy prospektust, ami három-négy éven belüli időpontra ígéri a szuperkocsikat.

Mindemellett óriási eredmény, hogy Magyarországon is készült hibrid tanulmány, ha pedig piacra dobják, az még nagyobb szenzációnak ígérkezik. A zöld kocsik körüli hiszti pedig szép lassan lecseng majd, ahogy ez az internet esetében is megtörtént. A nagyok és a megalapozott üzleti háttérrel rendelkező cégek talpon maradnak, a többiek eltűnnek a süllyesztőben. Nyilván így lesz majd az elektromos autók feltörekvő piacával is. Komolyan drukkolunk a magyar Solo projekt sikerének.



LÉGY TRENDI!

Abercrombie@Fitch, Hollister, Stance, Oakley márkák webáruháza

Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Újrahasznosítva

Sok munkával újrahasznosított tárgyakból és bútorokból is stílusos otthont lehet varázsolni.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés