free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Sziget evolúció

Borsa         Címkék: buli, evolúció, fesztivál, sziget, visszatekintés 0 hozzászólás

1993 óta komoly változásokon ment át a Hajógyári-sziget egyetlen fesztiválja. A fejlődés irányáról lehet vitatkozni, a fesztiválozók száma viszont magáért beszél.

1993-ban Müller Péter Sziámi úgy indította útjára az akkor még Diákszigetnek keresztelt zenés fesztivált, hogy "Nem akarunk nagy csinnadrattás megnyitót, szépen elkezdjük és belelendülünk". Ismerve az utóbbi évek gyakorlatát ez fölöttébb mókásan hangzik, ahogyan az is, hogy az akkori költségvetés mindössze 26 millió forint volt, amit iszonyú kínok között kapartak össze a szervezők. Az alapkoncepció az akkoriban már befutott EFOTT fesztivál kommerszesedési mutatója kapcsán jutott az alapító tagok eszébe, vagyis egy abszolút szabad együttlétezést, afféle zenés meditációt képzeltek el, mindenféle üzleti nyereségszemlélet nélkül. Buktak is vele rendesen, de mivel a fesztivál szellemisége a hippikorszak hőskorát idézte vissza, hamar híre ment külföldön is a mi kis szigetünknek.



A helyszín amúgy már-már költőien szimbolikus jelentéstartalommal bír; egy teljesen elszeparált sziget, amire egy aprócska vashídon lehet átjutni. Annak idején több lehetséges színtér is szóba került, a hűvösvölgyi Nagyréttől a budaörsi repülőtérig, de Müller Péter a szellemiség tökéletes manifesztációját látta a hajógyári helyszínben.

Az italgyártók hamar fölismerték a lehetőségeket a fesztiválban, hiszen ahol sok fiatal összegyűlik, és jól akarja érezni magát, ott bizony folyni fog a szeszes és szeszmentes, de vegyi anyagokkal tuningolt nedű. A támogatók között már a legelső alkalommal ott volt a Pepsi és az azóta bekebelezett Kanizsai Sörgyár is.



A következő fesztivál már felvette az Eurowoodstock nevet – a negyedszázados nagy előd tiszteletére -, a látogatók száma megtriplázódott és a fellépők között immáron nemcsak a magyar underground krémje szerepelt, hanem külföldi nagynevek is, úgy mint a Jethro Tull, Ten Years After, Grandmothers of Invention, Jefferson Starship vagy a Birds. Ekkor már egy külön, véleményformáló miniköztársaság volt a cél, a szigetnek volt tévéje és rádiója, és a kezdeti egy szem színpad helyett ebben az évben már két nagyobb és hat kisebb helyszínről szólt a zene.

És ez volt az az év, amikor az első támadások is betalálták a rendezvényt, még nem a hangzavar, sokkal inkább a romló erkölcsök, a szabad szerelem, a drogok és az alkoholmámor miatt. Pedig a kezdetekkor ezek a tudatmódosító-szerek még egészen minimális százalékban fertőzték a fesztivál tisztaságát.

A hagyományokhoz még az is hozzátartozik, hogy a rendezvénysorozat előtti héten szinte folyamatosan esett az eső, így a fesztiválozók több aspektusból is átélhették a woodstocki fílinget, az első pár napban a sárdagasztás volt a legnépszerűbb sport a szigeten, ami az időjárásnak köszönhetően azóta is hagyomány.



De hiába a nagyobb létszám, a szervezők alig tudták kiheverni azt a 18 milliós deficitet, amit az Eurowoodstock termelt be, így a következő évben már drasztikus jegyáremelésre szánták el magukat, ám az igazi tarkónvágás ’96-ban jött, amikoris a szépreményű Diáksziget egy laza párosodást követően felvette fő szponzorának családi nevét, így lett a "Diákból" "Pepsi". Gerendai Károly elmondása szerint ők keresték meg az üdítőmárkát, mert nagyon elegük lett már a kispénzek utáni rohangászásból. A Pepsivel kötött szerződés több előnnyel is járt, jöhettek például az igazi nagy sztárok; Slash, Iggy Pop, Therapy?, The Prodigy (akik aztán jól el is maradtak), The Bates, The Stone Roses, The Levellers, vagy a Sonic Youth. És mindemellett tervezhetővé vált a fesztivál, vagyis nem lebegett a szervezők feje fölött az a bizonyos damoklészi kard. Ellenben beindult a fanyalgógépezet, sokaknak piszkálta a csőrét a névváltozás, és ha belegondolunk, ezt még azóta is emlegetjük, pedig hol van már a Pepsi is?!

A változás kézzelfogható volt, az igazi nomád körülményekre berendezkedő sziget infrastruktúrája is rohamosan fejlődött a zuhanyzók és toitoi-ok számától a vendéglátóipari komplexumok színvonaláig, a színpadok számától a civil kezdeményezések és szabadidős tevékenységeket szorgalmazó egységek kitelepüléséig.



A következő évben a szokásos drogviták elé Tarlós István, Óbuda akkori polgármestere is betúrta magát, sokan voltak már akkor is, akik nem bírták megállni, hogy ne húzzanak hasznot a fesztivál népszerűségéből. A hangszennyezésről ment a vita a felszínen, a háttér persze korántsem erről szólt, de mindenesetre Tarlósnak sikerült elérnie, hogy éjfél után fele kapacitással dübörögjön a zene. És ennek hozományaként költöztek a következő években a szabad ég alól hangszigetelős ponyvák alá a frekventáltabb színpadok.

1. Sziget evolúció
2. Az üzlet beindul



Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Megszületett...

A zeneiparnak új hercegnője lett: Beyonce és Jay-Z hétvégén világra jött kislányát máris mindenki imádja.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés