free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

5 filmes főgonosz, akiket bírunk

Borsa         Címkék: film, főgonosz, lista, mese, mozik 0 hozzászólás

A jó és a rossz harcában egyértelmű, kinek szurkolunk. De amikor a határok elmosódnak és a gonoszt kezdjük el kedvelni, borul a rendszer. Öt szimpi főgonosz.

Már a Piroska és a Farkasnál elkezdtük szeretni a jó és a rossz harcát, hogy a jók elnyerik méltó jutalmukat, a rosszak meg méltó büntetésüket. A meséket felnőttként is bírjuk, még ha Hollywoodban is gyártják őket.  Élvezzük, izgulunk rajtuk, de azért biztosak lehetünk a végkimenetelben, és a hősökkel való azonosulás sem okoz semmilyen belső konfliktust bennünk. Luke jó, őt bírjuk, Darth Vader csúnya gonosz, utáljuk. Ám a valódi filmes izgalmak ott kezdődnek, ahol a határok elmosódnak, ahol nem minden fekete és fehér. Amikor elkezdünk azon gondolkodni, hogy, mi az a szimpátiára kísértetiesen emlékeztető furcsa érzés, amit a főgonosszal kapcsolatban érzünk.

 

Vannak olyan filmes gonoszok, akiknek valamiért elkezdünk hinni, igazat adni, elismerjük, netán sajnáljuk őket. Akik bár a sötét oldalt képviselik, mégis szeretjük őket. Öt filmes főgonosz, akit nehéz utálni.

www.time.comHannibal Lecter – Anthony Hopkins

Hannibal Lecter, az amerikai író, Thomas Harris teremtménye, és bár filmvásznon 1986-ban Michael Mann filmjében, az Embervadászban már Brian Cox megszemélyesítette, Hannibal Lecter mindannyiunk számára egyet jelent Anthony Hopkinsszal. Jonathan Demme 1991-es mozijában, A bárányok hallgatnak-ban Hopkins alig húsz percet játszik, az mégis olyan átütőre sikerült, hogy főszereplőként Oscarral jutalmazták, és a sztori másik három résszel is folytatódott, igaz ebből csak a Hannibalban és a Vörös sárkányban szerepel Hopkins, a legutóbbi Hannibal ébredésében már nem. Hopkins Hannibal Lecterjét az Amerikai Filmintézet felmérése alapján 2003-ban a filmtörténet legemlékezetesebb gonosztevőjének választották. Bár gonoszságához nem fér kétség, nagyon összetett figura. Ijesztően intelligens, igazi úriember módjára viselkedik, arról nem is beszélve, hogy az alaptörténetben (Bárányok hallgatnak) segít egy másik sorozatgyilkos nyomára bukkanni.

www.port.huJohn Milton – Al Pacino

Al Pacino, amúgy is mestere a szeretve gyűlölt figurák megformálásának - elég csak mondjuk az Asszony illatára gondolni –, így nem meglepő, hogy felejthetetlen ördögöt alakított az Ördög ügyvédjében. Taylor Hackford 1997-ben készült filmjében ő játssza John Miltont – már a név is sokatmondó, a névazonosság az Elveszett paradicsom szerzőjével nem véletlen - , aki a sikertől megrészegült fiatal ügyvédet (Keanu Reeves) hálózza be bámulatos fondorlatosan. Pacino figurája démoni -hiszen ő maga az ördög! -, de sármja van, stílusa van, humora van. Lehetetlen utálni. Ráadásul figuráján keresztül ad a rendező egy kiadós társadalomkritikát, megmutatja, hogy a jog világában mennyire labilis érték az igazság. A jog világa egyenesen kapu a pokolra. Keanu a film végén felteszi a nagy kérdést: "Miért a jog?" Mire jön a válsz: "Azért fiacskám, mert a jog tár ki mielőttünk minden ajtót. Az a mindenre érvényes belépő!"

http://backstage.blogs.comJoker – Heath Ledger

Mivel abc sorrendben haladunk, csak most értünk el, ahhoz a figurához, aki tulajdonképpen ihletet adott nekünk ehhez a listához. E lista szerzője ugyan nem egy Batman rajongó, de, a Sötét Lovag Jokerje egész egyszerűen levette a lábáról. Pedig csúnya egy figura. Ez is egy szembeötlő különbség a Jack Nicholson-féle eredeti Joker figurához képest. Nem azt állítjuk, hogy Nicholson Jokere maga volt a szépség, de öltözete precíz, ő maga pedig piperkőc volt. Heath Ledger ezzel szemben valami gyökeresen más: loboncos haj, "elfolyt" arc, rongyos ruhák. Kinézete olyan, akár az ars poeticája: rendezetlenség mindenek felett. Totális anarchia. Nicholson figurájával szemben Ledger Jokeréről nem tudjuk meg pontosan, hogyan és miért lett Joker. Nincs múltja, nincs arca, nincsenek szövetségesei, de még céljai sincsenek. Nem akar semmit megszerezni, uralni, csak utálja, hogy a világ rendezett és az emberek kiszámíthatóak. Mindenki felett áll, szinte kísérletet végez az emberekkel. Ő a megtestesült gonosz, akit azért szeretünk, mert mer őrült lenni, és képünkbe vágja, hogy egy szánalmasan sablonos világot építettünk magunknak.

Kicsi Alex – Malcolm McDowell

Anthony Burgess regényét 1971-ben filmesítette meg zseniálisan Stanely Kubrick. Szürreális történet, szürreális világ, szürreális hősökkel. Kicsi Alexet is az anarchia, a társadalmi szabályok felrúgása jellemzi, mint Ledger Jokerét, de Alex alakja, ha lehet, még félelmetesebb, tettei mögött nem érezzük a filozófiát, a széttöredezettség vallását. Ő miért ne? alapon öl és kínoz. Azért kegyetlen, mert ez szórakoztatja, mert megteheti. Mert meg meri tenni. Ő a teljesen szabad ember, akinek nincsenek korlátai, és akiben nincsenek gátak. Már ezért is irigyeljük, de a film végére még meg is sajnáljuk. Amikor az "embernemesítő" Ludovico-féle kezelés alá veti magát, rá kell ébrednünk, hogy az öltönyös törvénytisztelő szürke emberek sem jobbak, mint ő. A kísérlet végére Alexből egy élő halott, egy idomított, agymanipulált zombi lesz. A néző, örülhetne, a film öltönyöseivel együtt tapsolhatna, hogy a tudomány győzött, A jók kiölték a főgonoszból az erőszakot. Igen, csak ezzel együtt a személyiségét is elpusztították.

www.nytimes.comValmont vikomt – John Malkovich

A sok pszichopata és nem e világi antihős után után itt egy teljesen normális ember. Valmont egy főúr a tizennyolcadik századi Franciaországból, nem sorozatgyilkol, nem lázad, nem harcol a rend ellen. Csak játéknak tartja a szerelmet, egy olyan játéknak, aminek a szabályait ő szabja. Choderlos de Laclos levélregényének Stephen Frears -féle feldolgozásában, a Veszedelmes viszonyokban sok nagyon jó alakítást látunk, de John Malkovich abszolút viszi a prímet. Tenyérbemászó, irritáló egoista intrikus, aki nem tisztel senkit, a nőt elejthető vadnak tartja és könyörtelen profizmussal gyűjti a trófeákat, miközben a kifogástalan úriember képét nyújtja. Annyira delejes csáberővel rendelkezik, hogy mi is -mondhatni szíves örömest - kísértésbe esnénk vele. De ezért még nem is szeretnénk annyira. Viszont Valmont, aki soha nem hibázik, elköveti élete legnagyobb hibáját. Az esze helyett a szívére hallgat, szerelmes lesz, mégis végrehajtja azt, amit intrikus társa, de Merteuil márkiné (Glenn Close) elvár tőle. Sosem felejtjük el, ahogy azt hajtogatja "Nem vagyok a magam ura!" - és szavaival nemcsak szerelmét, de önmagát is elpusztítja.
 



Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Megszületett...

A zeneiparnak új hercegnője lett: Beyonce és Jay-Z hétvégén világra jött kislányát máris mindenki imádja.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés