free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Hova gondolsz, nem vagyunk mi klezmerek!

Szirmai Hedvig         Címkék: bobcohen, fesztivál, klezmer, kultúrtripp, zene 0 hozzászólás

A klezmerről azt tudtuk, zsidó zene, pedig régen a zenészt jelentette, sőt, egykor szinte szitokszó volt. A Zsidó Nyári Fesztivál előtt Bob Cohen okosított ki minket.

A zenei műfajok elnevezéseit sokan sokszor úgy használjuk, hogy jelentésükkel nem igazán vagyunk tisztában, ezért is kezdtünk bele egy kis zenei műfajismertetésbe. Azt, hogy mi az indie és a reggae, reméljük, már minden Borsaolvasó kívülről tudja.

A következő lecke a klezmer. A téma azért is időszerű, mert, aki most figyel, felkészült elméleti háttérrel vehet részt a most szombaton kezdődő és szeptember 8-ig tartó tizenegyedik alkalommal megrendezett Zsidó Nyári Fesztiválon. A Zsidó Idegenforgalmi Kulturális Központ által szervezett fesztivál célja, hogy rálátást adjon a zsidó kultúrára főképp a zene és a tánc nyelvén keresztül. Tehát hétvégétől lehet csoportosulni a Dohány és a Rumbach utcai zsinagóga, a Karinthy színház és a többi - a fesztivál honlapján is feltüntetett helyszínen, addig pedig lehet okosodni a  Bob Cohennel készített interjúnkból, aki a Di Naye Kapelye együttesnek és a Budapest Klezmer Bandnek is alapítója volt.

Borsa: - Sok mindent mondtak már a klezmerre: világzene, fesztiválzene, tánczene, zsidó népzene. Neked melyik áll a legközelebb a szívedhez?
Bob Cohen: - Sokan azt hiszik, a klezmer világzene, de nem az. A műfaj nagyon sokat változott. Létezik egy amerikai mondás: A zenei műfajok között a klezmer egy repedt sarkú …, aki valaha törékeny, szűzies volt, de ma bármire kapható 20 dollárért. Számomra a klezmer nem csak melódia, hanem zenei kifejezés, díszítés, tempó és ritmusváltás, feldolgozás. Csak akkor működik, ha egy belső jiddis esztétika van mögötte, amit követni kell.



- Az igaz, hogy a klezmer szó eredetileg a zenészre és nem a stílusra vonatkozott?
- A klezmert jiddis nyelven arra a zenészre használták, aki régi típusú zsidó tánczenét játszott a lakodalmakon. Ha valaki klezmer családba született, ő maga is az lett, így jöttek létre a hatalmas klezmer-dinasztiák. De ez nem mindig volt vidám dolog, mert a klezmereket általában lenézte a zsidó társadalom, bár a szolgáltatásaik miatt valamennyire kénytelenek voltak elfogadni őket. Ennek megfelelően a harmincas években a klezmer New Yorkban szitokszó volt. Abban az értelemben használták, hogy nem vagy zenész, csak klezmer. Moldvában ma sem menő klezmernek lenni. Sokan csak akkor vállalják fel zenetudásukat, ha igazi klezmer-dinasztiából származnak. Hobbiból zenélni ciki, a család sokszor nem is engedi az öregeknek, hogy zenéljenek. Az érvek között sokszor elhangzik, hogy: "Hova gondolsz? Nem vagyunk mi klezmerek!" ez nagyon nehezíti a zenei gyűjtést, mert az idősebb korosztály ragaszkodik ezekhez a társadalmi szabályokhoz, viszont ők ismerik igazán a régi zenéket.

- Mégis mikor nyerte el a klezmer szó a mai jelentését?
- A 70-es években, amikor a jiddis mozgalom és vele az irodalom, a művészetek is erősödni kezdtek. A klezmer szó divatos lett, és általános értelemben vett zsidó kultúrára kezdték használni.

A klezmer zene nyelve a jiddis, de a hagyományos zenekarokban nincsen ének. A hangulat hevében persze előfordul, hogy a közönség énekkel kíséri a zenekart, ahogyan a cigányzenészek mellett is lehet nótázgatni. A színházi, vagy a haszid zene általában énekelt darabokból, népdalokból áll. Ezeket a vallásos témájú dalokat jiddis nyelven éneklik.

Ma a klezmer már a popzenébe is beszivárgott, MC Socalled (Josh Dolgin),  kanadai zenész például a funkkal mixeli a klezmert.


- Menjünk vissza még egy kicsit a régi klezmerhez! Honnan eredeztethető a stílus?
- Az igazi klezmer Romániában, Moldvában alakult ki a török hódítás ideje alatt. Akkoriban vegyes zsidó- és cigányzenekarok mentek Isztambulba zenélni. Ott ugyanis a polgári réteg klasszikus török zenét akart hallgatni, de a muzulmán vallásúak nem játszhattak nekik. Vendégzenészekre volt szükség, akik aztán hazahozták a török hatást - így ez a fajta zene bejött Európába. Csak mellékesen jegyzem meg, ha valaki megfigyeli a török popzenét, észreveheti, hogy annak a mai napig a klasszikus török zene az alapja. A zsidó zenére nagy hatással volt a zsidó felvilágosodás, amikor a zárt társadalom életében is megjelent a világi élet, vele az irodalom és a kevésbé vallásos szemlélet. Ennek megfelelően az ortodox táncokat felváltották a páros táncok, a néptáncba bekerültek a városi táncok egyes elemei, ez hatott a korai klezmer zenére is.

www.flholocaustmuseum.org, www.manchesterklezmer.org

- Mi az oka annak, hogy a XX. században sokan azt gondolták, a klezmer Amerikából elterjedt ősi zsidó zene?
- Az I. világháború után sok lengyel, ukrán és moldvai zsidó emigrált Amerikába, ahol együtt zenéltek. De ez már nem a régi klezmer zene volt, mert a különböző nemzetiségű zenészek is hatottak egymásra, és a klasszikus zene hatása is érte őket a zeneiskolákban. Így alakult ki 1935-re a New York-i klezmer stílus. A 20-as, 30-as években körülbelül nyolcezer klasszikus klezmer élt Amerikában, az akkoriban készült gramofonlemezeken sok lengyel származású zenész munkája hallható. Közben a II. világháború miatt az ötvenes években Európában semmilyen zsidó zene nem volt. Azok a zsidók, akik Amerikában telepedtek le, nehezen tudtak beilleszkedni az új társadalomba. Hogy könnyebben menjen, lemondtak ősi nyelvükről, szokásaikról, hagyományaikról. A kevés zenész miatt a hatvanas évek Amerikájában alig volt klezmer zene a lakodalmakban: esetleg két-három dalt játszottak el az öregek kedvéért. A 70-es években azonban jött a revival, az újjászületés.

- És az a bizonyos jiddis mozgalom.
- Az is kellett hozzá. A zsidó fiatalok úgy érezték, gondozni kell a közös nyelvet, elő kell ásni a hagyományokat ahhoz, hogy megtalálják helyüket a világban. Felélesztették a jiddis nyelvet, amelyet az izraeli és a New York-i zsidók is egyaránt sajátjuknak éreztek. Így sok közösségben a jiddis lett a család nyelve, a héber az iskoláé, az angol pedig a hivataloké. Akik ilyen családban nőttek fel, gyengén beszéltek angolul, ezért inkább a többi zsidó társaságát keresték.



A fiatalok közül addig sokan azt gondolták, csak az izraelita vagy a szuper ortodox vallás létezik. A revival megértette velük, hogy más módon is átélhetik zsidó mivoltukat és ápolhatják hagyományaikat. A revival a zenében is meghatározó volt. Az akkori legnagyobb klezmer zenészek, Henry Sopoznik, Andy Statman vagy Zev Feldman, mind zenész családokból származtak, folytatták a hagyományokat és Bostonban megalapították a Klezmer Conservatory Bandet. Tőlük és Frank Londontól vagy Stacy-től meg lehetett tanulni a repertoárt. Volt egy hangulata a társaságnak, de nekem túl modern, amerikai, túlságosan is big bandes volt a stílus, jobban tetszett a kelet-európai klezmer, a görög, a balkáni, az afrikai, a jamaicai népzene. 

1. Hova gondolsz, nem vagyunk mi klezmerek!
2. Klezmer és showbiznisz



Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Megszületett...

A zeneiparnak új hercegnője lett: Beyonce és Jay-Z hétvégén világra jött kislányát máris mindenki imádja.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés