free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Megvalósulatlan dizájntervek

Borsa         Címkék: dizájn, ötlet, tárgy, terv, tömeggyártás 0 hozzászólás

A dizájnerek korszakalkotó terveinek csak töredéke jut el a tömeggyártás szintjére. Ha a boltokban nem is, itt láthattok néhány hajmeresztő, megvalósítatlan ötletet.

Alapvetően kétféle bútor létezik: az egyiket megvásárolhatjuk a boltokban, a másik viszont a szokatlanul újszerű koncepció miatt a megvalósíthatóság és a tömeggyártás határait súrolja. Ha elszabadul egy formatervező képzelete, abból nem minden esetben lesz kézzel fogható bútordarab, de új trend születhet.
Hihetetlenül futurisztikus bútorok vehetnének minket körül, ha a formatervezők egyszer csak szabad kezet kapnának, ha a fejükben lévő terveket nem kellene a piac követelményeihez igazítani, és ha lenne elegendő technológiai és anyagi háttér az egészen elvadult ötletek megvalósítására is. Öntisztító konyhát, bioenergiával működő mosogatógépet, átlátszó monitort vagy épp négyféleképpen átalakítható szófát vásárolhatnánk a boltokban. Sajnos azonban az ilyen tervek nagy része csak koncepció marad, kiindulási pont valami egyszerűbb, olcsóbb, eladhatóbb termékhez. 

www.ora-ito.com
Ora Ito tervei

Egy dizájner nem csak akkor alkot, ha megbízást kap valamelyik nagy cégtől egy termék korszerűsítésére, megtervezésére. Mindig jár egy új ötlet, egy új gondolat a fejében, aminek az esetek többségében nyoma is marad. Látványtervek, kidolgozott, minden részletre kiterjedő alaprajzok születnek, és még ha nem is készül belőlük kézzel fogható termék, közzétéve biztosan bejárják a szakújságokat és a dizájnblogokat. Így akkor is hírnevet szerezhet magának egy formatervező, ha valójában épp senkinek sem dolgozik, ha korábban soha nem kapott még megrendelést senkitől.

Jó példa erre a francia sztárdizájner, Ora Ito esete, aki pályája kezdetén olyan nagy cégeknek tervezett "áltermékeket", mint az Apple, a Levi's és a Swatch. Valójában egyikőjüktől sem kapott megbízást, az általa megtervezett termékek koncepciói viszont annyira újszerűek és egyediek voltak, hogy hamar bejárták a szaksajtót. Ezután már nem volt kétséges, hogy a fiatal formatervező megbízást kap-e valamelyik nagy gyártótól. Ora Ito nem az egyetlen, aki ahelyett hogy beállna a mókuskerékbe, inkább saját koncepciókat gyárt, hátha felfigyel valamelyikre a szakma.

www.ora-ito.com
Ora Ito világhírú cégeknek tervezett "áltermékeket"

A dizájnújságokban és a dizájnblogokon fantáziadús látványtervek tucatjaival lehet találkozni, legtöbbjük igazán sikeres, ám ritkán fordul elő, hogy meg is valósulnak. Az okok között a túl magas gyártási költség és a technológia fejletlensége mellett a piac felkészületlensége is ott áll: a vásárlók nem készek még egy bizonyos termék befogadására, mert az túlságosan újszerű. Persze akad olyan is, hogy egy nagy cég éppen arra kér fel egy formatervezőt, hogy amennyire csak lehet, engedje szabadon a képzeletét, tervezzen valami olyat, ami eddig még nem volt, amivel mind a gyártó mind a dizájner bekerülhet a formatervezés nagy könyvébe. Persze ez sem biztosíték arra, hogy a terv megvalósul valaha.

Cikksorozatunkban kreatív designkoncepciókat mutatunk be. A tervek között akad olyan, amiből sohasem lesz kész termék, de olyan is, amit akár holnap megvásárolhatsz az interneten, vagy valamelyik magyarországi áruházban, pedig pár hónapja még csak grafikaként létezett egy tervező fiókjában.

Kezdjük rögtön egy igazán különleges ötlettel: Shanfan Huang és Huang Zhe tervezőpáros koncepcióját zseniálisnak tartjuk, de biztosak vagyunk abban, hogy nem fogunk szembetalálkozni vele maholnap a szomszédos bútorkereskedésben. A dizájnerek szerint el kellene már végre felejteni a kocka formát a technológiai eszközökkel kapcsolatban.

www2.uiah.fi
Pagony a nappaliban - az organikus médiaközpont

A huszonegyedik századi városi ember amúgy is túl sok időt tölt gépekkel körülvéve, nem mindegy hogy azok milyen hangulatot sugároznak. Mivel a bennünket körülvevő gépek általában túl szögletesek, fantáziátlanok és hidegek, a tervezőpáros interaktív családi kommunikációs központjának tervezésekor inkább természetközeli formát választott.
A TreeTell egy fatörzs formájú szerkezet, ami nem csak kellemes pagonnyá varázsolja a nappalit, de alkalmas zenehallgatásra tévézésre valamint internetezésre is.

Az organikus médiaközpont videofon funkciója biztosítja a barátok és a családtagok közötti nyugodt kommunikációt, a fatörzs tövében kellemes, diszkrét környezetben diskurálhatunk a napi problémákról, sőt levél formájú virtuális üzenetet is küldhetünk, vagy akár naplót is vezethetünk raja. Emellett bútordarabnak sem utolsó, a gyerekek a macskával együtt biztosan odalennének érte.

1. Megvalósulatlan dizájntervek
2. Hologramos billentyűzet, komposztáló fűnyíró



Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Újrahasznosítva

Sok munkával újrahasznosított tárgyakból és bútorokból is stílusos otthont lehet varázsolni.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés